Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Vägtrummor ....vem har ansvaret för dessa!

71 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

dc_lindberg

#46 » 11:31:24, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

harley03 - delar helt dina reaktioner och känslor över det inträffade.

Svårt med småpåvar... man vill inte ha bråk, men lik f.* så provocerar sådana situationer till sin spets varvid det slutar i osämja, "WWW.III"... suck...
Därav mitt råd gällande att ta in en advokat som får läsa lagen för styrelsen. Försöker du samtala, "förhandla", när läget redan infekterats - så är det du som drar det kortaste strået... o tar du inte in advokat nu så lär du bli illa tvungen senare... när än du gör det så kommer du i alla fall att stämplas "bråkmakare"; så då är det lika bra att du satt ned foten hårt, på en gång.

Osmidighet finner jag oerhört irriterande och frustrerande!
Ärendet i sig är rent ut sagt en skitsak, men även sådan kan drivas in absurdum...

Det är absolut inte rimligt att varje medlems skall köpa sitt eget ex., av REV och dessutom studera den - det är styrelsens ansvar. Att det sedan heter att alla medborgare är skyldiga att känna till lagen, så...hm...-det- är inte heller rimligt med tanke på hur mycket hårklyverier det är med den romanska lagen som vi har som grund, dvs de 10 bud orden... Att folk har svårt att ens ta till sig de 10, är en helt annan sak...

Tycker du fått kanon bra råd och tips i tråden!
Uppdatera gärna hur det går och hur det slutar - min peng är satsad på att du -vinner- :thumme:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



fredrik77h

#47 » 12:17:04, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skrev i ett av dina inlägg att det är ett återkommande problem i många vägföreningar att "dom" försöker komma ifrån sitt ansvar.

Då menar jag att det i många vägföreningar ställs krav på styrelsemedlemmarna som föreningen egentligen inte betalar för.

Men 10.000kr per person och år i styrelsearvode är inte alldeles tokigt, det är mer än styrelsen i vår förening får dela på tillsammans.

Angående ordförandens samtal med REV tror jag att det kan ha blivit ett missförstånd. Ordföranden har ringt REV och ställt en fråga om ditt påstående över vem som ansvarar för trumman eftersom han uppenbarligen inte haft kunskap om detta tidigare. Då har ordföranden fått ett "ärendenummer" hos REV så att han kan ringa tillbaks med fler följdfrågor inom detta ärende. Jag tror alltså inte att det är ett hot mot dig från ordföranden, utan snarare famlar han lite på okänd mark, och råkade framföra detta något osmidigt.

Tipset med REV's handbok var mest för att du skulle förstå att du inte kommer bli stämd av REV... :grin: :wave:

2 personer gillar det här inlägget.
fredrik77h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:41, 02-01-2012
Ort: Västra Götaland
Maskin: Volvo EC140B
Valmet 505

Skru'are

#48 » 12:25:06, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ibland vara bra att ge ett alternativ till lösning:
http://www.revriks.se/media/1312/foersa ... 161115.pdf

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

harley03 (trådstartaren)

#49 » 15:58:07, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Det kan ibland vara bra att ge ett alternativ till lösning:
http://www.revriks.se/media/1312/foersa ... 161115.pdf



Mycket intressant läsning och jag hade ingen aning om att vi alla delägare i vägföreningen inklusive styrelsen är försäkrade i/via denna förening REV som vi är medlemmar i.

Som jag tolkar det som står i länkens text som amatör... så måste det bli en "stämning" av styrelsen för att få ut ersättning från denna försäkring iomed att "dom" inte har skött sina åtaganden när det gäller tillsyn, skötsel och underhåll av vägsamfällighetens vägtrummor som ligger på vägsamfällighetens mark och vägområde vilket har resulterat i följdskador på vägen..........


Rätta mig om jag har fel eller finns det något annat alternativ i denna försäkring !?

Nu är jag av den åsikten att det är bättre att Betala bra till styrelsens medlemmar så man kan få in kompetenta ledarmöter iomed att det brist på intresse från många inklusive mig själv att ta på sig detta tunga ansvar som det bevisligen är... och även leja ut all tillsyn, skötsel och underhåll av både vägtrummor som resterande vägunderhåll på entreprenad till kompetenta F-skattare så ansvarsbiten flyttas från Styrelsen till den/dom som har åtagit sig att sköta vägen Praktiskt.......

Problemet är att det alltid finns medlemmar som vill betala minsta möjliga, jag tillhör inte dom.... bara avgiften är Samma för alla icke medlemmar i Styrelsen...........

Cheers från Fkp
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

Skru'are

#50 » 16:57:04, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Föreningen är försäkrad.
Vid översvämning o d kan ni få ersättning.

(Er "husförsäkring" lär inte ta det.)
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

harley03 (trådstartaren)

#51 » 18:34:51, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

Göran Ekman

#52 » 19:07:33, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:harley03 - delar helt dina reaktioner och känslor över det inträffade.

Svårt med småpåvar... man vill inte ha bråk, men lik f.* så provocerar sådana situationer till sin spets varvid det slutar i osämja, "WWW.III"... suck...
Därav mitt råd gällande att ta in en advokat som får läsa lagen för styrelsen. Försöker du samtala, "förhandla", när läget redan infekterats - så är det du som drar det kortaste strået... o tar du inte in advokat nu så lär du bli illa tvungen senare... när än du gör det så kommer du i alla fall att stämplas "bråkmakare"; så då är det lika bra att du satt ned foten hårt, på en gång.

Osmidighet finner jag oerhört irriterande och frustrerande!
Ärendet i sig är rent ut sagt en skitsak, men även sådan kan drivas in absurdum...

Det är absolut inte rimligt att varje medlems skall köpa sitt eget ex., av REV och dessutom studera den - det är styrelsens ansvar. Att det sedan heter att alla medborgare är skyldiga att känna till lagen, så...hm...-det- är inte heller rimligt med tanke på hur mycket hårklyverier det är med den romanska lagen som vi har som grund, dvs de 10 bud orden... Att folk har svårt att ens ta till sig de 10, är en helt annan sak...

Tycker du fått kanon bra råd och tips i tråden!
Uppdatera gärna hur det går och hur det slutar - min peng är satsad på att du -vinner- :thumme:

Vad kan en advokat tillföra ?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

harley03 (trådstartaren)

#53 » 19:26:43, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:
dc_lindberg skrev:harley03 - delar helt dina reaktioner och känslor över det inträffade.

Svårt med småpåvar... man vill inte ha bråk, men lik f.* så provocerar sådana situationer till sin spets varvid det slutar i osämja, "WWW.III"... suck...
Därav mitt råd gällande att ta in en advokat som får läsa lagen för styrelsen. Försöker du samtala, "förhandla", när läget redan infekterats - så är det du som drar det kortaste strået... o tar du inte in advokat nu så lär du bli illa tvungen senare... när än du gör det så kommer du i alla fall att stämplas "bråkmakare"; så då är det lika bra att du satt ned foten hårt, på en gång.

Osmidighet finner jag oerhört irriterande och frustrerande!
Ärendet i sig är rent ut sagt en skitsak, men även sådan kan drivas in absurdum...

Det är absolut inte rimligt att varje medlems skall köpa sitt eget ex., av REV och dessutom studera den - det är styrelsens ansvar. Att det sedan heter att alla medborgare är skyldiga att känna till lagen, så...hm...-det- är inte heller rimligt med tanke på hur mycket hårklyverier det är med den romanska lagen som vi har som grund, dvs de 10 bud orden... Att folk har svårt att ens ta till sig de 10, är en helt annan sak...

Tycker du fått kanon bra råd och tips i tråden!
Uppdatera gärna hur det går och hur det slutar - min peng är satsad på att du -vinner- :thumme:

Vad kan en advokat tillföra ?
Göran i Björnarbo



Jag lär inte göra något i nuläget utan inväntar eventuella åtgärder från Styrelsen och agerar i så fall därefter och då blir det med den Stora trumman i så fall.......

Detta har varit en mycket Bra och innehållsrik tråd med info som säkert fler än mig har nytta av framledes....

Tackar alla skribenter för all info osv...

Cheers från Fkp

1 person gillar det här inlägget.
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

Anders.B

#54 » 19:44:34, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

10 000:- per styrelsemedlem!?

Inte illa alls det har vi inte att dela på ens..får jag fråga hur många som ingår i styrelsen , hur många fastigheter som ingår, hur mycket väg ni har och vad ni har för avgift (eller omsättning)?
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Galne

#55 » 11:05:51, 18-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I vår förening får bara ordförande och kassör/sekreterare en slant på ett par tusen, resten får några hundra lappar max. Så 10kkr låter mycket tycker jag, men visst vi har bara två oljegrusvägar om ca 8km och en grusväg om 1km i föreningen.


Glad maskinist!
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700

matts.boman

#56 » 07:59:30, 21-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu suttit ordförande i en vägsamfällighet i över 25 år,
och den enda ersättningen är en måltid på krog, endast maten.
Hela styrelsen är nöjd med detta.

Vi har 5 km grusväg med 160 delägare och snurrar runt ca 230 tkr/år
på underhåll.
Trummor trycker vi igenom med hjälp av spolbil som vi får ta från
fastlandet, eftersom vi bor på en skärgårdsö.
Vad gäller REV så måste jag framhålla att deras kompetens, och vilja att
hjälpa till, är utomordentlig och korrekt - som jag upplevt det!

/Matts

4 personer gillar det här inlägget.
matts.boman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:08, 15-11-2009
Ort: Runmarö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -1955
BM 36 -1954

harley03 (trådstartaren)

#57 » 17:15:41, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har REV skickat ett förtydligande av lagtexten till Ordföranden i Berga Vägsamfällighet och jag hoppas att han förstår innebörden av den så han slipper skicka fler mail i egenskap av ordförande i Vägsamfälligheten och påpeka att Alla fastighetsägare själva har ansvar för alla kulvertar under sina infarter osv...........

Med vänlig hälsning: En som kommer att Undvika alla typer av samfälligheter i framtiden...............

2 personer gillar det här inlägget.
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

matts.boman

#58 » 17:52:20, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

harley - undvik inte samfälligheter (om de är förrättade) eftersom man då
har ett bastant regelverk att luta sig emot.

Om formalian kring stämmor mm görs rätt, och det slutar med indrivning,
så har samfällighetens fordran i "boet" , högre prioritet än vad en skatteskuld har.
Det visar på hur lagstiftarna ser på samfälligheters rättigheter och deras viktiga
roll i samhället.

Det vore kul att höra hur alltihop slutar för dig!

/Matts

3 personer gillar det här inlägget.
matts.boman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:08, 15-11-2009
Ort: Runmarö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -1955
BM 36 -1954

harley03 (trådstartaren)

#59 » 18:36:56, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är svaret från REV till Ordföranden i vägföreningen och för info även till mig!

Fastighetsägare som vill ansluta till vägen behöver normalt lägga en trumma i vägdiket för att komma ut på vägen. Eftersom detta sker inom vägområdet måste markägaren göra detta på det sätt som föreningen anger vad gäller material, dimension m m. Markägaren gör normalt anslutningen på egen bekostnad. I vart fall är vägföreningen inte skyldig att göra detta. När trumman väl är på plats är det föreningens ansvar att se till att avrinningen fungerar genom att rensa trumman om så behövs. Man kan ju be markägaren att göra detta men om denne inte vill göra det har ändå föreningen ansvar för att avrinningen från vägen fungerar. Föreningen har också rätt att rensa trumman eftersom den ligger inom vägområdet.
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

harley03 (trådstartaren)

#60 » 18:40:33, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För mig så är detta ett avslutat kapitel iomed att REV har uttalat sig och nu förväntar jag mig att denna info läggs ut på hemsidan för området så alla medlemmar i Vägföreningen vet vad som gäller.............

2 personer gillar det här inlägget.
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se