Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

hur laga bärande balk ?

53 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

raggsockan (trådstartaren)

#1 » 20:47:23, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

hejsan
ett projekt som jag inte har nämnt så mycket om , lite här och där i min andra tråd är mina försök och rädda ladan på torpet
men nu känner jag att jag har kommit till vägs ände vars mina kunskaper räcker
har innan lagt 90% av tiden och gräva 8 % av att riva ur murket virke
när jag flyttade hit till torpet så var det värst ställt med det bakre rummet som jag kallar det , jordhögar låg mot timmer stommen och det blev frekvent översvämmat vid skyfall
nu efter många veckor på spaden så är all jord ur grävt ur rummet och ett stort dränerings dike har grävts för att hindra att vatten rinner in .
det som återstår nu är och försöka och laga dom bärande balkarna
men det vet jag som sagt inte hur man bär sig åt
har försökt och lagat en hörn stolpe som bär taket med sånt som fanns hemma samt lyft den så man kunde puta under en balk så den har nått och stå på . innan hängde den i luften ..


stolpen vid hörnet bär taket , snesträvan som kommer ner ska stötta den stolpen
Bild
Bild
hur gör man bäst här ?
Bild
och här ?
Bild
även denna sne stäva stöttar den stolpen , försökt och fästa den på balken under som den andra hörnstolpen står på , denna balk under är skrå spikad i bägge hörnstolparna i ett försök och hålla ihop det å så att ladan int blir ko bent
Bild

antar att även denna vägg är bärande då den går åt samma håll som noken

Bild
Bild
Bild

här är stolpen jag har frörsökt och gjort nått åt , är inte snickare och mina kunskaper i det hela är begränsade , försöker bara på ett billigt sätt och hålla liv i ladan , vill int ha den i huvet för den delen heller
ber om ursäkt för spånet . innan så hängde denna hörnstolpe i luften därav att den timmrade balken är rätt så sne , min lilla 2 tons donkraft orkade int lyfta ladan högre
osäker hur man gör här med på bästa sätt ?

Bild
Bild
Bild

anledningen till att det ligger balkar här och där är för att jag sitter ibland där inne och fantiserar om ett nytt hönshus här :smile:


Gå till lösningen
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett



Mattias Petterson

#2 » 21:15:33, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spika form och gjut betong. (Inte rätt sätt men ett sätt som ger huset några år till..)
Gjut några plintar på utvalda ställen, lägg sylpapp imellan trä och betong om möjligt
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

LeifAndersson

#3 » 21:22:37, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får börja med att lägga ett nytt tomtvarv, slipers eller en gammal "telefonstolpe" funkar bra. Sedan skarvar du stolparna med friskt trä, och "halvsular" med ett par plankor som förstärkning över skarven. Fäst förstärkningen med kraftig franskskruv med brickor eller med genomgående gängstång. :thumme:


Detta inlägg har valts som lösning

Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

PerJohansson

#4 » 21:29:04, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle nog tyvärr säga att det är bättre att lagga energin på nåt som du får ut nåt av istället för att göra gratisjobb åt hyresvärden. Om det inte är så att du gör det mot betalning, då tar jag tillbaka... :)

4 personer gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Ptr

#5 » 21:51:41, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där skulle man helt enkelt timmra in ett par varv till en ny dubbel syllstock så det går att kapa stolparna där de är friska och tappa ner dem i den nya syllen.

Är taket tätt och grunden tillrättad samt panelen hel så ska det hålla länge sen - behövs inte några telefonstolpar till det. Dessutom är de ofta utbytta fr att de börjat röta invändigt, så det är inget bra virke bara hälsovådligt att jobba med. Inte alltför rodvuxna tallstockar med lite lagom med kvist i är ett bättre allternativ.

Öven om det i sig inte är svårt så är det lite klureri med lyftandet av byggnaden.
Men sen var det det där som någon nämnde om vem som äger fastigheten och vem som betalar. Även din tid går att räkna om till detta på något vis.

1 person gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

raggsockan (trådstartaren)

#6 » 22:26:38, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ah
jäkla synd att jag inte tänkte på detta för nått år sen då man kapade tall timmer till ved :sad:
tycker att det låter som en bra idee med telefonstolpe då dom brukar och vara gratis :grin:
skulle inte vara allt för svårt och snida till nått med dom

då antar jag att man sätter en tillfällig stötta på sånt som är bärandes

taket läcker för tillfället , ska opp och täta när jag får hem traktorn

PerJohansson skrev:Skulle nog tyvärr säga att det är bättre att lagga energin på nåt som du får ut nåt av istället för att göra gratisjobb åt hyresvärden. Om det inte är så att du gör det mot betalning, då tar jag tillbaka... :)


vågar inte yttra mig för mycket i sånna saker
men ja har ingen annanstans och ta vägen . äger inget av värde. har inget arbete . och en usel ekonomi
så jag är glad för varje dag man får bo här . men även jag tvivlar ibland på en del saker


lever på hoppet :razz: nån gång singlar Amerika arvet ner och man kan köpa dröm torpet och vara sin egen herre

men till dess så gräver jag där jag står och försöker göra det bästa av det hela
sen kan jag väl inte påstä att jag lider här , skulle aldrig lägga tid och pengar på nått som jag inte vill hålla på med
gråter blod och blir sorgsen när man ser alla ödetorp som står , så därför försöker och rusta torpet med små medel så det över lever till nästa generation . ladan är ju ändå byggt på 1800 talet så det känns synd att det ska rasa ihop medans jag finns här på torpet
sen gör det mycket och kunna pyssla när man inte mår så bra . onda tankar försvinner när jag har nått och göra och är min egen herre

sen vill jag inte kasta skit på min hyresvärd heller . han är en fin människa och mycket snäll som låter mig härja som jag vill här och mycket snäll att jag får bo här :shake_hands: det tackar jag han för , bättre må bra piller än att få bo så här finns inte

nåväl där vart det mycket om inget :ohnej:
ville bara förklara mina motiv varför jag bryr mig .varför jag jobbar gratis , varför jag lägger pengar på nått man inte äger :smile:
bara och hoppas att nån bryr sig i framtiden och tackar en för det man har gjort :)
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

13 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Ptr

#7 » 22:31:06, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Timmer bearbetas lättast färskt. Hyresvärden kanske har en och annat träd att göra timmer av?
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Michael Meier

#8 » 22:35:14, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ptr skrev:Där skulle man helt enkelt timmra in ett par varv till en ny dubbel syllstock så det går att kapa stolparna där de är friska och tappa ner dem i den nya syllen.



Du vet att du måste skriva utförligare för att vi ska förstå, Ptr, rita och berätta :)


Jag tycker helt utan tvivel att du ska göra detta jobb på lidret raggis, du sträcker lite på sei när du lyckas ro ett projekt i hamn, det är bra för självkänslan och allt får man inte ersättning för i detta liv, vissa saker kan man göra ändå.
/Michael M

3 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mattias Petterson

#9 » 22:44:56, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan göra mycket för egen trivsel oavsett om man äger det eller ej.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

4 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Ptr

#10 » 22:57:02, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Ptr skrev:Där skulle man helt enkelt timmra in ett par varv till en ny dubbel syllstock så det går att kapa stolparna där de är friska och tappa ner dem i den nya syllen.



Du vet att du måste skriva utförligare för att vi ska förstå, Ptr, rita och berätta :)


Åja - Raggsockan och alla som har tillgång till en gammal ladugård kan gå ut och titta efter vad det är jag menar. Dubbel betyder två, inte för att det behövs utan för att vinna lite höjd då stolparna ser ledsna ut i neränden.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Michael Meier

#11 » 23:04:30, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gör man i hörnen med syllen?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

raggsockan (trådstartaren)

#12 » 23:16:27, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag tror att först får man försöka och göra ett block av stocken
sen i hörnen kapar man upp flera spår , likt en hackad limpa , sen tar man yxa å hugger bort de och lite fin lir med huggmejseln så stockarna inte glappar å slår i nån spik så dom håller fred på sig sen i hörn stolparna så reser man en stump upp och skarvar på bef hör stolpe , sen kanske man ska sätta 2 vinkel järn längst ner
tror ja :)

kikat på denna filuren under sömnlösa nätter

just hit it like your making love to a porcupine, very gently

1 person gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Michael Meier

#13 » 06:00:16, 29-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova att göra en laxknut?
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ptr

#14 » 10:28:15, 29-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antingen det eller så en variant som man kan kalla "sned hörnskarv". Är lite samma sak men utan hak och annat som kan krångla.

På en sådan byggnad så gör man bara block av stocken där det behövs för att underlätta byggandet, resten lämnas barkat.
Det inns ett utryck för det: - Skifta minsta möjliga och gör lika befintligt om det går. Nu ska man inte dra det in i absurdum, men det är ingen kyrka det handlar om.

3 personer gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Krister W.

#15 » 12:59:18, 29-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker du gör rätt i att försöka förbättra situationen, med de resurser du kan lägga!

En sak gör mig lite orolig dock, det är bilden från inuti ladan där man ser en röd garagedomkraft. Det är den du använder för att försöka lyfta hörnet med, antar jag?
En sådan gör sig bäst på ett plant garagegolv av betong, att under kontrollerade former lyfta med under en bil.
Inte på ojämnn mark som underlag ! :laes_detta:
Låt säga att den rullar lite på hjulen under lyftet, och det gör de alltid när de är konstruerade på viset, och ett av hjulen hamnar snett, så att den bara har stöd under på tre av hjulen. Behövs inte mycket belastning då för att hela plåtkonstruktionen skall vika ner sig och förvandlas till skrot! Sådant kan få ödestigra konskvenser för den som befinner sig på platsen... :insomnia:

Du kan inte få låna, eller köpa en pelardomkraft för operationen istället?
Likt en sådan här:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000017058/
En 6 tons kostar 239 riksdaler på Bilbuttericks. Ovärderliga hjälpmedel till sådana här jobb.
Ville bara påtala detta i all vänlighet.
Ändå en rätt billig försäkring mot att hamna på sjukan med krossade händer eller fötter!
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

3 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se