Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hjälp! Hur skulle du gjuta grunden?

131 inlägg • Sida 6 av 9
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

arnevajse (trådstartaren)

#76 » 20:11:07, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

goranp1 skrev:Jag är lite undrande , här har diskuterats många olika lösningar, dom flesta är traditionella och fungerar på andra ställe. Om jag har fattat ts rätt består marken av material som håller vatten. Din byggnad är väl inte den enda i trakten, innebär det att alla andra byggnader är mer eller mindre fuktskadade, om inte bör väl kunskapen finnas i omgivningen.
Häls,
goranp1

Hej goranp1!
Vårt hus och kanske en 2 till ligger nog lägst här i närheten.

Inget fuskskadat vad jag hört, dock så lär väl isoleringen under betongplattorna vara rejält fuktiga tippar jag på.

Att kunskapen ligger i området tror jag inte, ingen har byggt sitt hus själv vad jag vet. Förutom små stugor/attefallshus som sakta börjat dyka upp.

mvh
arnevajse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:07, 29-07-2017
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: take job



arnevajse (trådstartaren)

#77 » 14:44:38, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad finns det för skyddsrör man kan gjuta in egentligen? Har sökt och sökt men inte hittat.

Vi kommer dra en PEM-slang med ett värmerör inuti den hade vi tänkt.

Vanligt gult el-rör känns helt fel att använda.

Tack!!!
arnevajse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:07, 29-07-2017
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: take job

QV_

#78 » 15:40:45, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med grövre PEMslang är att det "inte" går att få snyggt vid uppgången av plattan.
När det gäller VPrör skall de vara 750N för att klara ingjutning.
Halogenfria och styrenbetong kräver dock att de inte ligger i spänn...

Det är väl vanlig gul räfflad elslang man använder? Den går ju att göra rak mycket lättare
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

arnevajse (trådstartaren)

#79 » 15:49:53, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Problemet med grövre PEMslang är att det "inte" går att få snyggt vid uppgången av plattan.
När det gäller VPrör skall de vara 750N för att klara ingjutning.
Halogenfria och styrenbetong kräver dock att de inte ligger i spänn...

Det är väl vanlig gul räfflad elslang man använder? Den går ju att göra rak mycket lättare


Tack QV_!!
Då kör vi på det, har sett det förr också men det kändes helt fel. Fast å andra sidan är det ju en "frostskyddskabel" i, som drivs på ström. :idee:
:bira:
arnevajse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:07, 29-07-2017
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: take job

arnevajse (trådstartaren)

#80 » 20:56:09, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Problemet med grövre PEMslang är att det "inte" går att få snyggt vid uppgången av plattan.
När det gäller VPrör skall de vara 750N för att klara ingjutning.
Halogenfria och styrenbetong kräver dock att de inte ligger i spänn...

Det är väl vanlig gul räfflad elslang man använder? Den går ju att göra rak mycket lättare


Hej igen! :shake_hands:

Vet du hur man tätar i ett skyddsrör? Tätningsmuff?

Gjorde en bild, nått sånthär tänkte jag:
Bild

Tack!
arnevajse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:07, 29-07-2017
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: take job

ac tc

#81 » 09:05:37, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

skulle bara ha gjutit in ett vanligt avloppsrör med lämplig dimension.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc

#82 » 09:15:42, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du väljer avloppsrör så kom ihåg att använda 2*45 vinkel eller 3*30 om du vill vinkla 90 grader, kan vara svårt att få slangen genom en 90 böj.
- det finns riktiga lock till avlopp så du kan ta ett sånt , borra hål i rätt dimension , trä över slangen. Sedan behövs bara lite aprunk som tätning.
( om du ska ha locket i nivå med golvet måste du ha en muff eller muffände där )

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

arnevajse (trådstartaren)

#83 » 10:27:19, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack ac tc det är precis det jag gör nu med 75mm rör. Tack så mycket!!

Jag sitter här och suckar över all denna fukt.

Det känns som att bygga på en sjö.

Vad skulle ni gjort?
Bild
Bild
Bild
arnevajse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:07, 29-07-2017
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: take job

LeifAndersson

#84 » 12:55:54, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ser ju ut att ha ett ordentligt kapillärbrytande skikt, så är det riktigt dränerat på utsidan så ska det ju inte tränga upp fukt om du inte lyckats bygga på en kallkälla. Om så är fallet så får du helt enkelt dränera bort den, i värsta fall kan det bli frågan om pump och pumpbrunn! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

goranp1

#85 » 15:46:40, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårt att se på bilderna, är det tvättad makadam ?. Är dräneringen lagd enligt bilderna? är den kopplad. På bilderna ser det ut som vattnet står högt.

1 person gillar det här inlägget.
goranp1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:38, 18-04-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm 218 td, bm 230, bm 650, valmet 832,Åkerman H 10,bm volvo 846

arnevajse (trådstartaren)

#86 » 08:05:46, 23-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Du ser ju ut att ha ett ordentligt kapillärbrytande skikt, så är det riktigt dränerat på utsidan så ska det ju inte tränga upp fukt om du inte lyckats bygga på en kallkälla. Om så är fallet så får du helt enkelt dränera bort den, i värsta fall kan det bli frågan om pump och pumpbrunn! :sad:


Ja, vet inte var fukten kommer ifrån, vi håller just nu på att lägga 3st dräneringsrör under plattan.

goranp1 skrev:Svårt att se på bilderna, är det tvättad makadam ?. Är dräneringen lagd enligt bilderna? är den kopplad. På bilderna ser det ut som vattnet står högt.


Nej, inte tvättad makadam. Alla jag pratade med tidigare sa att det inte behövdes och att det är väldigt dyrt. Men nu känns det som att det hade varit mycket bättre. Ja allt är lagt enligt bilderna. Dock en aning högre upp.

Tack.
arnevajse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:07, 29-07-2017
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: take job

goranp1

#87 » 09:33:56, 23-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kan du nog börja med att ösa ut matrialet , är det inte tvättad, och tillika paddad har du gjort fel redan där. Dräneringen utanför byggnaden skall ligga på djup så att inget vatten kan ta sig in under plattan. dräneringsrör i plattan (huset har ju ingen bredd att tala om) gör ingen nytta om utvändig dränering är rätt utförd. Har du inte fall så att du kan lägga utvändig dränering på rätt djup får du sätta pumpbrunn. Gör om och gör rätt !
goranp1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:38, 18-04-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm 218 td, bm 230, bm 650, valmet 832,Åkerman H 10,bm volvo 846

ac tc

#88 » 10:53:34, 23-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utgår från att du har en fungerande dränering.
- du har väl inte anslutit tex hängrännor i denna? Om du har gjort det så dela på systemet, det är helt ok att leda hängrännor till dränavlopp men du får inte använda dränslangen eller riskera att det rinner in i dräneringen baklänges från annat dagvatten. Då blöter du effektivt upp grunden.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

arnevajse (trådstartaren)

#89 » 19:33:26, 23-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

goranp1 skrev:Då kan du nog börja med att ösa ut matrialet , är det inte tvättad, och tillika paddad har du gjort fel redan där. Dräneringen utanför byggnaden skall ligga på djup så att inget vatten kan ta sig in under plattan. dräneringsrör i plattan (huset har ju ingen bredd att tala om) gör ingen nytta om utvändig dränering är rätt utförd. Har du inte fall så att du kan lägga utvändig dränering på rätt djup får du sätta pumpbrunn. Gör om och gör rätt !


Ojdå, det var min första tanke. Sen fick jag höra att vattennivån stiger och utvändig dränering inte alltid räcker till. Nu har vi iallafall 3 rör mitt i plattan och rör runt omkring. Tvättad makadam var också min första tanke, sen sa alla försäljare att den är onödigt dyr och nästan ingen använder det. :( Hur mycket dyrare är det egentligen?

ac tc skrev:Utgår från att du har en fungerande dränering.
- du har väl inte anslutit tex hängrännor i denna? Om du har gjort det så dela på systemet, det är helt ok att leda hängrännor till dränavlopp men du får inte använda dränslangen eller riskera att det rinner in i dräneringen baklänges från annat dagvatten. Då blöter du effektivt upp grunden.


Nej, inte inkopplat till något sånt. Bara väldigt fuktig mark, f.d sjöbotten.



Vi ska ju också ha fuktspärr på makadamen under isoleringen för säkerhets skull.
Tror ni man kan lägga cellplasten direkt på den utan att det blir kondens/fukt? Eller ska vi lägga lite makadam på fuktspärren innan vi lägger cellplasten?
https://www.t-emballage.se/produkter/pr ... A4rr-grund

Tack så mycket.
arnevajse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:07, 29-07-2017
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: take job

goranp1

#90 » 19:57:44, 23-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, ibland rättar du dig inte efter försäljare, leverantörer (typ läggning parkett på betong), men när någon inkompetent försäljare säger att du inte behöver använda tvättad makadam sväljer du detta direkt. Har under mina år i byggbranschen (rätt många) , aldrig varit med om att man använt något annat än tvättad makadam, till och med så noga att matrialet tippas i öppna container alt. maskinflak , för att vid utläggning inte bli förorenad. Jag har i o för sig aldrig byggt i en sjö . Tror aldrig du får ordning på din gäststuga, blanda in plastfolie lite här o lite där kommer bara att strula till det för dig

1 person gillar det här inlägget.
goranp1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:38, 18-04-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm 218 td, bm 230, bm 650, valmet 832,Åkerman H 10,bm volvo 846


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se