Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Anlägga en dricksvattenbrunn

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

gramse (trådstartaren)

#1 » 11:13:55, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gör man en brunn?

Jag har en fastighet med vatten som sipprar fram ur backen. Vattnet kommer troligtvis från ett närliggande berg och rinner under mark för att tryckas upp där jag ser vattnet sippra upp långt från berget.

Jag vill använda vattnet till dricksvattenbrunn. Jag misstänker att det är tjänligt, om inte kan jag använda det till annat. Idag finns det kor som dricker vattnet direkt från marken, tyväär så använder dom även området till annan behovsuträttning varför det är ganska sörjigt i området.

Hur går man till väga? Gräver jag ett stort hål och lägger cementringar? Grus i botten, markduk? Hur stora ringar? Hur djupt? Hur gör man?


Bild
Bild
gramse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:22, 24-04-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas1304
Michigan 75 B serie3.
Ford Superdexta 3000
Rally trädgårdstraktor



eqlazer

#2 » 19:58:08, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

eqlazer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:25, 06-01-2015
Ort: Göteborg / Lysekil
Sverige

63an

#3 » 20:35:15, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju börja med vattenprov, de skulle jag göra :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

EE

#4 » 21:20:37, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en tråd om hur jag gjorde när det begav sig. Än idag ratar jag Ramlösa och Imsdal på flaska ty min källa ger godare vatten!

Byte av vattentäkt

I ditt fall tror jag följande:
Beroende på tillrinningens mängd behöver det inte vara ett problem med att djur betar i området. Kommer vattnet underifrån från annat område saknar eventuell förorening på ytan kring brunnen betydelse. Se till att täta så att inget kommer ner i vattentäkten från omkringliggande mark. Återfyllnad med lera är en bra metod.

Kommer det vatten året om eller torkar det ut under torrperioder? Kan korna klara sig året om är det bra förutsättningar! Är det inte flöde året om är det sällan mödan värt eftersom det är regnvatten i någon form och inte grundvatten.
Hur ser platsen ut på vintern? Omfattande tö vintertid trots kyla är den bästa indikatorn på vattentillströmmning!

Gräv där vattnet slår upp ur marken. Det är osannolikt att flödet tar ny väg bara för att du gräver ovanpå men var försiktig med skoptagen så inte du riskerar att täppa till inflödet i onödan!

Lägg ner så pass stora brunnsringar som du har maskiner till med inflödet i centrum. Det är i praktiken väldigt besvärligt att gräva mer än två meter djupt med inströmmande vatten. Stor diameter är bättre än djup för att skapa volym. Allt beroende på tillrinningshastigheten (och den vet du inte än) kan stor brunnsvolym vara viktig.

Se till att få in slang från undersidan betongringen vid anläggningen så den finns på plats vid eventuellt framtida drifttagande. Det är onödigt att behöva göra detta vid senare tillfälle!

Använd hellre singel (dvs naturgrus) än makadam, ty makadam kan förorena brunnen med onödigt radon som du inte vill ha i vattnet. Vissa bergtäkter kan garantera radonfri makadam, men väldigt få har koll överhuvudtaget. Jag använde 8-16 i botten. Det är inget måste med grus i brunnen men ger mindre risk för lergrumlat vatten i kranen.

Ett vattenprov säger allt om kvaliteten, ett ackrediterat labb brukar vilja ha 2-3000kr för tjänsten men det är enda sättet att veta om det är något som man vill använda.

4 personer gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se