Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Dimensionering "liten" stålstomme

44 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Halvöbo (trådstartaren)

#1 » 09:51:48, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny på forumet (har läst som gäst länge). Tänkte bolla en idé med alla kloka här. Jag har en befintlig gammal garagelänga byggd i trä som är i bedrövligt skick och en estetisk styggelse på gården. Allt trä ska nu rivas. Kvar blir en betongplatta med måtten 14,4 x 5,9 m. Jag kommer att göra en pågjutning på befintlig platta ca 10 cm armerat med mattor som vanligt. Funderar sedan på att konstruera en stålstomme eftersom jag kommit över ett parti VKR 120x60x4. Har ca. 80-90 meter i 6 meterslängder. Jag kan svetsa. Tanken är att göra "ramar" enligt bifogad exempelbild.

Bredden på dessa blir alltså 5,9 m. Rejäl takvinkel (ca. 35-40 grader) för att passa in med omkringliggande byggnader. Vägghöjd ca. 2,7 m. Sedan takåsar och väggåsar av trä. Utanpå åsarna blir det träpanel (vägg) och pannplåt (tak). Vore grymt att få en sådan byggnad med rejäl volym inuti och bra takhöjd utan takstolar. Behöver inget annat än en oisolerad (men rått-tät) byggnad. Ska användas för förvaring av maskiner/verktyg, verkstad. Den preliminära planen är att göra sex ramar av befintliga rektangulära VKR, då blir cc-avståndet 2,88 mellan varje ram. Jag förstår att man bör låta ett proffs räkna på detta, men kan ändå inte låta bli att kolla med forumet vad ni tror om en sådan stålstomme. Jag har sökt runt på nätet för att hitta något liknande men alla liknande projekt har helt andra – större – mått (ekonomibyggnader/maskinhallar osv.) Är jag helt ute och cyklar med dimensioneringen tror ni? Tak/vägg-vinkeln är väl den svaga länken enligt mitt sunda bondförnuft så där bör det kanske förstärkas, tex med stag eller plåt. Tänkte i så fall svetsa ihop stålramarna på mark - göra en första som mall och sedan använda den som just mall och sedan resa allt med teleskoplastare. Sedan staga upp och montera tak- och vägåsar. Undrar också vad man i fall bör ha för dimension på åsarna (45 x 145 kanske?) och för cc-avstånd (cc 60 kräver nog pannplåt).
Bild
Halvöbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:22, 02-10-2017
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare



ac tc

#2 » 11:23:28, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns vekt, tror du kommer att få samma problem som han med kalkstens huset.
Dvs väggarna kommer att bågna utåt.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Halvöbo (trådstartaren)

#3 » 11:51:32, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det kanske är vekt, och frågan är då vad/om jag (med befintliga vkr-balkar) kan göra något åt det. Förstärka enligt denna bild kanske (grön och röd färg)?

Bild
Halvöbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:22, 02-10-2017
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare

Mattias Petterson

#4 » 12:53:03, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att grön gör mest nytta.
Kan du tänka dig att sätta den något lägre?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Halvöbo (trådstartaren)

#5 » 13:42:31, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag trodde att den röda gjorde mest nytta. Det är ju där (dvs. vinkeln tak/vägg som trycket är stort och det är där "professionella" stålstommar bruka vara grova. Men jag gör väl de rimliga modifieringar som krävs för att kunna använda bef material. Vill ogärna ha den gröna och om den är viktig så ogärna för långt ner eftersom det innebär att jag förlorar lite av poängen med att ha en självbärande stålstomme med den takhöjd/volym det ger.

Såg i en tråd nedan ( Verkstadsbygge 10x24 med gjuten platta en stomme som rent principiellt liknar mitt tänk. Skillnaden är bl.a. att det i den andra tråden är en hall på 10x24 meter medan jag har mycket mindre länga på 5,9 X 14,4 m.
Halvöbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:22, 02-10-2017
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare

Mattias Petterson

#6 » 13:56:57, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den gröna är ett dragstag och kan göras mycket klenare, tex en wire..
Den röda är ett tryckstag och blir därmed grövre.
Ett annat alternativ är saxtakstolar.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Halvöbo (trådstartaren)

#7 » 19:11:11, 05-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo men även en wire är ju i vägen så att säga. Men jag förstår att jag kan hålla igen på dimensionen på den gröna (å andra sidan talar det mesta för att jag använder befintliga VKR om jag måste ha den gröna). Annars fattar jag att nån bör räkna på detta såklart. Känns ändå lite frustrerande att inte ha en susning om dimensioneringen och det beror ju på att jag helt saknar jämförbara konstruktioner att tjuvkika på. STORA stålstommar finns ju mängder att titta på och träkonstruktioner saknas det ju inte heller att glutta på. Jag har sett att man i USA har ganska mycket halvrangliga stålstommar till garage som säljs som byggsatser som man bygger ihop med skruv och mutter eller självborrande skruv, men de är inte alls konstruerade som jag tänker med ett fåtal stålramar och sedan väggåsar och takåsar. Med detta sagt - om nån kan ge mig en hint om detta kan funka eller inte så blir jag väldigt happy. :wave:
Halvöbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:22, 02-10-2017
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare

Göran Ekman

#8 » 20:38:53, 05-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inget om hållfasthets beräkningar.
Stod nyss och tittade på stålstommen till vårat torkhus 12 meters spännvidd kan bara konstatera att klenaste punkten är i nocken och att det är kraftigast i övergången mellan vägg och tak.
Göran i björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Halvöbo (trådstartaren)

#9 » 12:38:11, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man kollar på att förstärka en stålram eller treledstakstol så finns det ju lite olika sätt.

Förstärka tak/väggvinkeln enligt grön färg. Det är enligt denna princip som stålstommar alltid är förstärkta.
Förstärka nocken enligt gul färg.
Dessa två lösningar känns acceptabla. Det är inte mycket extra material och arbete/svetsning för att ordna detta.
Om man är rädd för att trycket på väggarna ska bli för stort (som nån klok påpekade) så är en radikal lösning jag sett att man sätter strävor ned i mark enligt svart färg. Så ser det ut i min gamla lagård. Den lösningen är dock mindre attraktiv, helt enkelt eftersom de sitter i vägen.
Man kan ju också tänka sig en underarm på någon nivå enligt röd färg (dragkraft) och även göra en W-lösning enligt blå färg. Jag vill dock ogäran ha underarmen för långt ner eftersom jag förlorar själva poängen med att ha en stålstomme (fri takhöjd/volym osv.)

Notera att bilden ovan endast är en principiellt skiss som inte ger rätt proportioner - i mitt fall blir takvinkeln 35 grader

Jag babblar på som ni ser...








Bild
Halvöbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:22, 02-10-2017
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare

Mattias Petterson

#10 » 12:56:27, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste du prompt ha 2,7m höga väggliv?
Om du gör väggliven 30cm högre ( delar en vkr på mitten) så kan du ju få det gula stagen längre ner men ändå få mer volym.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Hansborg

#11 » 13:10:22, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad blir det för dörrar?

Mitt flislager är byggd av 150x100x4? http://www.granborg.fi/flispanna.htm
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Mattias Petterson

#12 » 13:37:24, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går ju även att sätta dina svarta markstöttor på utsidan om man vill.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Halvöbo (trådstartaren)

#13 » 13:49:23, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla för input! Möjligt att det går att höja vägglivet till 3 m, måste kolla lite på det eftersom jag vill att byggnaden ska synka med omkringliggande hus. Dörr/port är ännu inte bestämd. Att ha stöttorna på utsidan är inte aktuellt, tveksam ens att ha dom på insidan...
Halvöbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:22, 02-10-2017
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare

Halvöbo (trådstartaren)

#14 » 14:05:08, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Vad blir det för dörrar?

Mitt flislager är byggd av 150x100x4? http://www.granborg.fi/flispanna.htm


Jag såg ditt flislager. Där var det inte tal om några förstärkningar utan helt rena ihopsvetsade VKR ser jag. Vad är måtten på byggnaden - bredd och höjd? Är den konstruktionen beräknad av proffs eller efter eget omdöme? Jag gillar också Din lösning med väggåsarna infädlla mellan balkarna.
Halvöbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:22, 02-10-2017
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare

Skru'are

#15 » 15:37:41, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du jämför med en tvåledsram (led i nock och upplag).
Formatet är inte större än att du kan svetsa ihop den hel (?), lyfta och svetsa mot ingjutna plattor - dvs momentstyva knutpunkter.
Den blir då ifs statiskt obestämbar, men det finns dataprogram idag som fixar det mesta...
Om du behöver förstärka så är det ett dragband tvärs över (turkos) eller så hänger du upp det i nocken om du vill ha höjden.
Med 6 m materiallängd så passar dina mått (5,9 resp 2,7 m) med en taklutning på 27 grader (standard).
Bild
Någon som har bra program?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se