Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Dimensionering "liten" stålstomme

44 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

toker

#16 » 15:43:23, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygg väggstommen av trä och så gör du takstolar av dina vkr profiler då har du material så du kan få dom starka.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



JHM

#17 » 17:17:19, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild på martinssons limträstomme, utan stag i nocken men med sträva mellan vägg o tak.
https://www.martinsons.se/byggnader/typ-8
JHM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:57, 30-03-2008
Ort: västerbotten
Maskintyp: Ej angivet

Halvöbo (trådstartaren)

#18 » 19:51:57, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Du jämför med en tvåledsram (led i nock och upplag).
Formatet är inte större än att du kan svetsa ihop den hel (?), lyfta och svetsa mot ingjutna plattor - dvs momentstyva knutpunkter.
Den blir då ifs statiskt obestämbar, men det finns dataprogram idag som fixar det mesta...
Om du behöver förstärka så är det ett dragband tvärs över (turkos) eller så hänger du upp det i nocken om du vill ha höjden.
Med 6 m materiallängd så passar dina mått (5,9 resp 2,7 m) med en taklutning på 27 grader (standard).
Bild
Någon som har bra program?


Ja tanken är att svetsa ihop allt på mark och sedan resa och fästa i plattans kant. Vad menar du med att hånga upp det i nocken? En beräkning m dataprogram vore ju susen... men det ska i så fall bygga på att använda bef material. 27 gr taklutning är kanske standard men inte på min gård...
Halvöbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:22, 02-10-2017
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare

Skru'are

#19 » 00:57:16, 07-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halvöbo skrev:... men det ska i så fall bygga på att använda bef material. 27 gr taklutning är kanske standard men inte på min gård...

Det är ju precis så jag har resonerat: Befintligt material är 6 m, delar du det 3,3 + 2.7 så blir det till en halva. Bredden skall vara 5,9 m. Då blir taklutningen 27 grader för att det skall räcka. (Häng inte upp dig på "standard"- glöm det) Det är dina egna mått.
Lutningen i din figur är väl i det häradet också.
Skall du ha brantare tak så strider det mot "befintligt material".
Men kläm fram vad du skall ha för lutning då.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Halvöbo (trådstartaren)

#20 » 10:23:45, 07-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:
Halvöbo skrev:... men det ska i så fall bygga på att använda bef material. 27 gr taklutning är kanske standard men inte på min gård...

Det är ju precis så jag har resonerat: Befintligt material är 6 m, delar du det 3,3 + 2.7 så blir det till en halva. Bredden skall vara 5,9 m. Då blir taklutningen 27 grader för att det skall räcka. (Häng inte upp dig på "standard"- glöm det) Det är dina egna mått.
Lutningen i din figur är väl i det häradet också.
Skall du ha brantare tak så strider det mot "befintligt material".
Men kläm fram vad du skall ha för lutning då.


35 grader cirka. Men notera att mitt problem inte är hur jag ska dela materialet jag har på längden. Det är konstruktionen som sådan jag är osäker på.
Halvöbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:22, 02-10-2017
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare

Hansborg

#21 » 12:17:34, 07-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halvöbo skrev:
Hansborg skrev:Vad blir det för dörrar?

Mitt flislager är byggd av 150x100x4? http://www.granborg.fi/flispanna.htm


Jag såg ditt flislager. Där var det inte tal om några förstärkningar utan helt rena ihopsvetsade VKR ser jag. Vad är måtten på byggnaden - bredd och höjd? Är den konstruktionen beräknad av proffs eller efter eget omdöme? Jag gillar också Din lösning med väggåsarna infädlla mellan balkarna.

Storleken är B=7m H= 5m i vägg. Där finns tvärbalk i nocken (grön i din första bild) förutom första takstolen.
Första takstolen har sträva i vägghöjd (dörrporten)
Jag fick skäll av min konstruktörsvän för att jag inte gjort draglina på samtliga stolar, likt Skruares inlägg 15 Blå linje.. Så det kommer jag att fixa till nästa steg (om jag hinner) :razz:
Egen konstruktion på eget bevåg...

Infällda balkarna kom mest till för att få slät insida.. mycke plåtbitar blev det.. :svettas:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Halvöbo (trådstartaren)

#22 » 13:06:07, 07-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:
Halvöbo skrev:
Hansborg skrev:Vad blir det för dörrar?

Mitt flislager är byggd av 150x100x4? http://www.granborg.fi/flispanna.htm


Jag såg ditt flislager. Där var det inte tal om några förstärkningar utan helt rena ihopsvetsade VKR ser jag. Vad är måtten på byggnaden - bredd och höjd? Är den konstruktionen beräknad av proffs eller efter eget omdöme? Jag gillar också Din lösning med väggåsarna infädlla mellan balkarna.

Storleken är B=7m H= 5m i vägg. Där finns tvärbalk i nocken (grön i din första bild) förutom första takstolen.
Första takstolen har sträva i vägghöjd (dörrporten)
Jag fick skäll av min konstruktörsvän för att jag inte gjort draglina på samtliga stolar, likt Skruares inlägg 15 Blå linje.. Så det kommer jag att fixa till nästa steg (om jag hinner) :razz:
Egen konstruktion på eget bevåg...

Infällda balkarna kom mest till för att få slät insida.. mycke plåtbitar blev det.. :svettas:


Intressant, om du vid tillfälle har möjlighet att fota så man ser en stålram i tak/vägg och i nock så vore det kanon!Vad har du för avstånd mellan stålramarna?
Halvöbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:22, 02-10-2017
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare

jörgen.ottosson

#23 » 19:34:45, 07-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan inte bygga en stomme med enbart de rören (balkarna)

Ett överslag säger att du inte borde använda de som fribärande över 3,6m ......ska du upp mot 6m så är det troligen VKR 200x100 eller 200x120 som borde användas, om man inte vill bygga stävor och förstärkningar.

Jag gjorde, en inte så noggrann, beräkning på ditt förslag. 2.8m c-c och 5,7m bred gånger 300kg/m² i last ger ca 4,8ton i utbred last per ram.

.....du får spänningar i större partier över 300Mpa (grön färg, du har några lokala punkter med upp mot 500Mpa (röd färg), med det fäster jag inte så stor vikt vid pga. att min modell är "grov" ) , och en nedböjning på över 30mm .....vilket är alldeles för högt. ( i alla fall enligt mitt huvud...) ställer du upp det kommer det säker att stå själv, men det kommer inte att tycka om snö eller vindlast....


Bild

Bild

Bild

....det man kan se är att den stora belastningen är vid takfoten, så det är troligen effektivast att sträva där....( och anledningen till att "köpes stommarna" är utformade så....)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Skru'are

#24 » 19:50:45, 07-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant.
Kan du lägga in ett dragstag mellan takfötterna? :skriva2:
("Köpes" är är tvåledade per halva. Nock och fot. Därför förstärkta på mitten)
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

jörgen.ottosson

#25 » 19:56:15, 07-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja, gjorde en snabbis med en sträva vid takfoten också. (jag gjorde bara en sträva, för beräkningen, men man gör naturligtvis två när man bygger, en på var sida....)

Bild

....och nu ser det bättre ut, nu är mera spänningar ner under 200Mpa (notera att färgskalan ändrats, så det går inte att jämföra färger mot bilden ovan...) .....men jag kan inte säker säga att det räcker, det hänger mest på stabiliteten, hur balkarna fästs mot tak och hur konstruktionen strävas i övrigt.... Så ta detta för vad det ät, och anlita någon som kan byggnader innan du bygger.
Bild
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jörgen.ottosson

#26 » 20:01:56, 07-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Intressant.
Kan du lägga in ett dragstag mellan takfötterna? :skriva2:
("Köpes" är är tvåledade per halva. Nock och fot. Därför förstärkta på mitten)


Det hjälper säker till med ett dragande stag, men notera att spänningarna i nocken är låga = Det är inget stort moment där. ( så "konstruktionsmässigt är takstolarna "delade" vid nocken.....även om de är svetsade i praktiken....)

....men vid takfoten är det böjmomentet som är problemet, och därför hjälper en sträva.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Hansborg

#27 » 20:59:15, 07-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halvöbo skrev:


Intressant, om du vid tillfälle har möjlighet att fota så man ser en stålram i tak/vägg och i nock så vore det kanon!Vad har du för avstånd mellan stålramarna?


3m mellan ramarna.

Det blev ingen stor bit i nocken ser jag.. :razz:
Bild


Diagonalsträvor vid pannrumsväggen. likaså i taket (armeringsjärn)
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

jörgen.ottosson

#28 » 21:13:13, 07-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

så här ser det ut med "dragande" stag i botten.....även då blir spänningarna lägre, men även takhöjden.....


Bild

i nocken blir det nu tydligare moment.....efter som vi "låst" takfoten...
Bild

kanske ska tillägga att fördelen med denna konstruktion är att den är "styv" så nedböjningen blir liten.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Skru'are

#29 » 01:03:16, 08-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

"..även då blir spänningarna lägre, men även takhöjden....."
Invid pelarna är den snarare en meter högre. 1,7 m upp börjar något inkräkta i huvudhöjd med knäförstärkningen.

Med en kort hanbalk kan man lyfta upp staget i mitten. Det belastar nocken/"överramen" med tryck (men minskar moment).
Vill du lägga in det/illustrera så är det intressant att se. :skriva2:
Tackar :shake_hands:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

jörgen.ottosson

#30 » 09:20:46, 08-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

så här?

Bild

efter som "hanbjälken" bara kommer att belastas med dragande krafter, så till för den inte så mycket i styrka när man flyttar upp den.....det enda som händer är att man skapar mer böjande moment. ( Där det är ljusare färgade partier på över och undersida samtidigt = spänningarna kommer till huvuddelen från böjmoment......jag har ritat röda pilar i bilden för att visa )

Så därför är vi nu till baks på nära samma spänningsnivåer som utan hanbjälke,runt 300Mpa, med upp mot 450Mpa på vissa ställen, bara lite olika fördelat.

Bild

Bild

.....och "hanbjälken" är ett dragande stag, så jag ritade den i 20mm rundjärn......vad händer om vi i stället tar 120x60 VKR ? ....

.....i stort sätt ingen ting. Därför att det är inte hanbjälken som belastas hårt, det är benen på takstolen.....Så vi har i stortsätt samma resultat som med ett 20mm rundjärn eller wire.
Bild

Bild

Orsaken är denna.....detta är en grovt överdriven deformationsbild, för att göra tydligt hur stommen rör sig under belastning. Och här ser man att de delar som utsätts för böjmoment, enligt "spänningsbilderna" ovan har de största "böjarna"....
Bild

En hanbjälke, eller dragande stag/wire, längst ned hjälper därför att det "förhindrar" deformatinen i stolparna så de inte kan böjas utåt.....alltså kan inte heller något större böjmoment överföras.....och man tvingar konstruktionen att bära krafterna som drag och tryck, i stället för "böj".
Deus ex machina

4 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se