Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Bygga Carport/förrådslänga, meterialval?

36 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Fosson

#16 » 19:47:36, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä tyvärr, det har jag glömt.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.



Molnia

#17 » 13:07:04, 23-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon mer som byggt ett vagnskjul ? Jag grunnar på ett med sadeltak. Skulle se snyggare ut o passa mer i lantbruksmiljön...
Om man inte gjuter platta utan bara plintar till stolparna, vad göra för att få en vädertålig sockel om man inte gjuter det?. Panelen vill jag gärna släppa upp så det inte ligger snö mot allra längst ner. Sätta någon form av L-stöd eller sätta betongskivor längst ner så snö och skräp inte blåser in från baksidan. ..?
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#18 » 13:53:50, 23-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först plintar sen nån sockel? Nej! Säger jag :grin:

Då gjuter du väl en sockel runtom o ställer det på.
Sen kan man gjuta invändigt senare.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Molnia

#19 » 19:49:12, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja att gjuta både plint och bred sockel är inte aktuellt. I så fall gjuta någon tunnare; 6-8 cm bred sockel som var för klen att bära byggnaden.

En annan fundering, om man skulle sätta någon betongskiva mellan plintarna och få upp panelen högre upp.
Typ denna:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/pro ... -004696507
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

tortap

#20 » 21:39:08, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett par varv lekablock längst ner kanske?
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Orsa

#21 » 23:33:55, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Billigt, snabbt och enkelt är rundvirke.
Jag byggde 12 x 7 m takyta med gran. ca 18-20 cm +/-2 cm i topp. Snözon 2-2,5.
4 stolpar framtill/baktill (3 fack), på 300mm plintar, ca 1 m djupt i väldränerad pinnmo. Främre och bakre bärlina 12 m lång gran (svagt avsmalnande från lång gran undertryckt på god mark, Rotänden lite avplanad med motorsåg för att inte bli för grovt). (Byggde en ramförlängning på knappt 2 m till skogsvagnen för att ta hem dessa)
"Takstolar" också med ca 7 m rundvirke, ligger med ca 1,5 m delning. ovanpå det 2"x4" för kondensskydd och pannplåt. Under "takstolarna/sparrarna" ligger två granslanor diagonalt för att ge "skivverkan" eller stadga åt konstruktionen. Allt grovt stomvirke är sammansatt med 18mm borrade hål och islagen 16mm armeringsjärn.
Man behöver inte vara noga med avvägningar, plinthöjd eller nåt sånt. Inget schaktande och avvägande. Man kan jobba grovt som vid timring, bara man tänker att man kommer i plan med plåten på slutet. Stolparna sk ju inte ligga i plan för bärlinorna är ju avsmalnande.
Jag la lite grus på orörd mark inne i carporten och det är inga problem med nånting efter 10-talet år.
Snörikaste vintrarna har jag skottat eftersom taket ligger utan understagande stolpe/stolpar utan allt är en öppen yta, vilket ger bra svängrum och minimerat med döutrymmen.

3 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

InläggDetta inlägg har raderats av S-A den 09:01:01, 10-08-2018.
Anledning: Skulle quote et innlegg, men det ble et separat / nytt innlegg isteden.

S-A

#23 » 09:01:28, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orsa skrev:Billigt, snabbt och enkelt är rundvirke.
Jag byggde 12 x 7 m takyta med gran. ca 18-20 cm +/-2 cm i topp. Snözon 2-2,5.
4 stolpar framtill/baktill (3 fack), på 300mm plintar, ca 1 m djupt i väldränerad pinnmo. Främre och bakre bärlina 12 m lång gran (svagt avsmalnande från lång gran undertryckt på god mark, Rotänden lite avplanad med motorsåg för att inte bli för grovt). (Byggde en ramförlängning på knappt 2 m till skogsvagnen för att ta hem dessa)
"Takstolar" också med ca 7 m rundvirke, ligger med ca 1,5 m delning. ovanpå det 2"x4" för kondensskydd och pannplåt. Under "takstolarna/sparrarna" ligger två granslanor diagonalt för att ge "skivverkan" eller stadga åt konstruktionen. Allt grovt stomvirke är sammansatt med 18mm borrade hål och islagen 16mm armeringsjärn.
Man behöver inte vara noga med avvägningar, plinthöjd eller nåt sånt. Inget schaktande och avvägande. Man kan jobba grovt som vid timring, bara man tänker att man kommer i plan med plåten på slutet. Stolparna sk ju inte ligga i plan för bärlinorna är ju avsmalnande.
Jag la lite grus på orörd mark inne i carporten och det är inga problem med nånting efter 10-talet år.
Snörikaste vintrarna har jag skottat eftersom taket ligger utan understagande stolpe/stolpar utan allt är en öppen yta, vilket ger bra svängrum och minimerat med döutrymmen.


Bild? :eat:
S-A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:52, 20-03-2011
Ort: Østlandet
Norge
Maskintyp: Traktor

Molnia

#24 » 18:53:43, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något i denna stil drömmer jag om, 3 fack på vardera 5,2m. Totalt 15,6m x8-9 m brett. Ett fack skulle då rymma 2 vagnar bekvämt. Snöraset är jag inte så orolig över för det blir långtidsförvaring här. En husvagn över vintern. Traktorredskap för hö, ved och ev vedmaskin, vedkap och klyv. Tänker öppen framsida med möjlighet till skjutdörrar senare. Ev att man beklär väggar med korigerad plåt och då är vedförvaring inte lämplig. Funderar på om man då skulle göra sista facket helt vägglöst så ved i vedsäckar kan vädra ut och åtkomst finns från 3sidor.
Gärna minst 4m i fri höjd så vedsäckar går att stapla med traktorns lastare.
Några tankar om mina funderingar...?
Bild

http://www.svalagard.se/vart-nya-vagsnl ... gnslider2/

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mikkel

#25 » 19:51:15, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det där såg ju bra ut. :grin: Kan ju vara mer praktiskt med ett bakåtlutande pulpettak, kanske inte lika snyggt men mer praktiskt att få snön o regnvattnet bakåt. Jag tycker det är bra med stort djup så det ryms traktor och vagn ihopkopplade och möjlighet att köra rakt igenom. Just det på bilden verkar vara grundare på mitten, kanske en bilcarport på andra sidan.
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Molnia

#26 » 11:43:11, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag tycker att ett pulpettak skulle se mycket fulare ut på gården, byggnaden kommer att synas från boningshuset. På bilden har de byggt en utebox på baksidan så därför är det grundare på mitten.
vi har möjlighet att parkera 11,5 m inne på logen. denna byggnad är för att långtidsparkera vagnar o redskap.

Ett fack, behöver vara fulldjup (byggnades bredd) minst 8 m för husvagnen är 7,5 m lång. Sedan skulle det vara trevligt med en given plats för tippvagnen då man kunde göra en bra förvaring av höglämmarna på väggarna inne. Tippvagnen är inte så lång så den behöver 8m men tänkt att ställa snöbladet med stången längst in, låta stången ligga under tippvagnen när de båda står inne. Veden är jag nyfiken på ett helt öppet fack. Möjlighet att stänga om det med skjutdörrar på vinter/ höst. Så det är egentligen mittenfacket som kan vara intressant med en öppning från baksida. Har tänkt att om man gör hel baksida regla med kraftigare stolpar på 2,6m cc ( 5,2m delat på två). Liggande regel mellan o fästa panel/ plåt i och om man vill förändra och komma åt baksida kan man öppna mellan två stolpar o få en öppning på 2,4 meter utan att växla av något.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mikkel

#27 » 13:11:12, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För ca 20 år sedan hyrde jag en liknande byggnad. Den var byggd av staten/försvaret tror jag. Praktisk och enkelt byggd. 5 st fack ca 4 m/st, dvs 20 m lång och drygt 7 m bred. Dom måtten kan man ju fila på. Stommen bestod av 6 stolpar 20x20cm, 5m hög öppning på framsidan med skjutportar, och motsvarande 6 st stolpar på baksidan, på gaveln satt en stolpe i mitten. 14 stolpar totalt stod på betongklackar ca 20 cm höga mot vätan. Baksida och gavlar med 4 liggande reglar (eller bara 3?) ca 45x150mm på stolparna och fasad av stående locklistpanel (panel ca 200mm, locklist ca 50mm). Skjutportar av plåt på en enkel ram av 20x100mm virke. En takstol per stolpe(+ ev hammarband) typ takstol med fackverk, sadeltak, på det reglar på högkant ca 220x45 mm skarvade omlott och cc ca 120cm att skruva takplåten i av ljusgrön aluminium. Måtten är uppskattade men byggnaden var mycket "effektiv" både att använda och att bygga. Frågan är om den hållar dagens krav på snölaster.
Håller med om att sadeltak är snyggare inomgårds.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Molnia

#28 » 13:56:59, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

skissat lite idag.
blir bärlina med 3 st 195*45 och 3st 145*45 limmade och skruvade till en balk starkt nog på 5,2 m cc?

tänkte en tanke med utsläppta takstolar på 350mm för infästning av skjutportens skena..?
blir stolpar för mkt försvagade med hak för snedstagen...?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Orsa

#29 » 14:48:15, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är de önskade bilderna på budgetbygge i både tid och pengar om man har skogen intill sej. Inte nåt exklusivt, inte perfekt ritat och byggt av limträ precis. Men stomme av rundvirke (gran förstås) och ihopsprintat med armeringsjärn. Plintar står på linje men höjderna är helt olika man justerar av upptill med stege och Husqvarna.

Det här är ju ett maskinistforum egentligen så för att tillföra lite gjutjärn i tråden skickar jag med bild på pågående packboxbyten inför säsongens kommande prövningar med snö, pelletssäckar och så.

Bild
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Molnia

#30 » 08:19:50, 07-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ritat lite, har ännu inte ritat regelstomme till gavelväggen och liggande reglar till panelen på densamma och baksida.
vedförvaringen har jag inte ritat krysssträvning för där räknar jag med att det blir plywood eller tät panel nertill för att få en slät vägg så säckar inte fastnar.
inte panel hela vägen upp till takstolar och öppet på 2 sidor borde ventilera bra.
tanken är ved i de 2 fack till vänster där man kan växla mellan ett år på framsida och ett år på baksidan. veden ska förvaras i säck eller i pall med kragar. husvagn som ni ser längst till vänster, men ett loft åtminstone över husvagnen, ev även i facket bredvid där tippvagn och snöbladet ska förvaras.
mittenfacket för traktorredskap. Har nu ritat lite olika takstolar i en tanke om man kunde göra ett loft även över vedförvaringen men det blir väldigt högt upp. ekonomin kan göra att det bara blir vanliga takstolar över hela..
Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se