Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Bygga om takstolar i lada

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Michael Meier

#16 » 22:54:02, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Michael Meier

#17 » 22:58:23, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast så tänkte du inte stridis,

A-takstol ? Hittar ingen bild, snestolpen går upp till nock eller till den nya innertaket/bjälke.och för att hålla in hammarbandet lämna kvar en slump gammal bjälke..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Skru'are

#18 » 01:15:11, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför läser ni inte förutsättningarna och svarar på TS frågor?
Stomstabilisering fungerar väl idag. Påverkas inte av att ta bort grön pelare.
Innertakshöjning gäller mellan två takstolar. Dessa inkluderas inte.

Helhet.
Hur ser det ut idag?
Vad skall förändras? Kommer lasterna att öka?

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg

#19 » 02:47:05, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bosen skrev:Jag har funderat lite till....
Just mellan dessa takstolar så vill jag har innertaket 1m högre för en billyft. Tanken som kom upp då var att bygga en rejäl fackverkskonstuktion av hanbjälken likt bilden nedan.
Då stagar jag ju upp den nere hanbjälken samt skapar en övre hanbjälke som jag kan lägga innertak på mellan dessa takstolar. Vad tror ni om det?

Bild


9m är en bra sträcka...
Karolinska Institutets matsal har limträbalkar, som är mycket längre än 9m; o de håller uppe ett rätt "platt" tak.
I ditt fall så skall hanbjälken hålla ihop taket så väggarna -bara- tar tyngden av taket, om ej blir det så här:
förstärka upp sten lada
Väggarna pressas isär...

OM du skall använda ovansidan av hanbjälkarna som ett golv och ha saker där... då måste du beräkna hållbarheten... o i så fall skulle jag personligen nog gå med en fackverkskonstruktion liknande den du skissat på ovan och/eller den tidigare idén med mittstolpe upp till nocken.

Vill du växla av med stålbalkar så har du Jebus program vilket är till stor hjälp:
Program för hållfastet
Hur mycket får hanbjälken svikta?
Med hur många kg får den belastas?
Måste takhöjden ovan hanbjälken bibehållas = har du travers system eller annat där?
Enklaste lösningen kanske vore att lägga en till hanbjälke på "lagom" höjde och dra samman de två till en "box" (se länken till andra tråden om tak ovan) ?
Mitt garage (samma konstruktion som du ritade i första inlagan; den utan stolpar som är ditt mål) är 5.5m brett och hanbjälkarna är 6"- eller 8"-2". Utan golv sviktade de med någon centimeter på mitten. Med golv blev det mitt stolpar eller väggarna skulle dras -in- (de sviktade med över 1cm!).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Bosen (trådstartaren)

#20 » 12:58:43, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har du missuppfattat mig. Jag vill inte höja upp bjälken utan jag vill sätta en horisontell bjälke till, 1m längre upp.
Användarvisningsbild
Bosen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:57, 11-02-2013
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ZIMMERMANN-WERKE svarv
CADILLAC 1964 cab
BUELL XB12S mc
MF 135 traktor
APOLLO 1962 moped

dc_lindberg

#21 » 20:01:35, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...läs mitt svar en gång till... återkom sedan med synpunkter på mitt svar.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stridis2

#22 » 22:28:20, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag erkänner, jag misstolkade TS önskan. Jag förstod det som att bjäklarna behöve höjas, inte bara innertaket mellan dem.

Ber ödmjukast om ursäkt. Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael Meier

#23 » 07:59:46, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Me to
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bosen (trådstartaren)

#24 » 11:45:33, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...läs mitt svar en gång till... återkom sedan med synpunkter på mitt svar.


Sorry dc_lindberg, mitt svar var till stridis...

dc_lindberg skrev:OM du skall använda ovansidan av hanbjälkarna som ett golv och ha saker där... då måste du beräkna hållbarheten... o i så fall skulle jag personligen nog gå med en fackverkskonstruktion liknande den du skissat på ovan och/eller den tidigare idén med mittstolpe upp till nocken.


NEJ!, det är inte meningen att jag skall ha golv och ovansida för att ha saker där
. Endast innertak.
Självklart måste jag ändå beräkna hållbarheten. Jag ska gå ut och mäta exaktare mått och dimensioner när jag har möjlighet....

Tack ändå för alla svar
Användarvisningsbild
Bosen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:57, 11-02-2013
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ZIMMERMANN-WERKE svarv
CADILLAC 1964 cab
BUELL XB12S mc
MF 135 traktor
APOLLO 1962 moped

dc_lindberg

#25 » 16:36:40, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:shake_hands:
:bira:
Bra! Ska du inte ha golv, utan bara ett innertak, då är du hemma med enkla åtgärder. Din avancerade fack-verksbalk ger dig dock god möjligheter att ändra dig senare, men... kör lim-träbalkar om kostnaden för dem är rimliga. Sviktar bara lite på mitten. Kan du svälja ett förtret på 5cm är du helt hemma med ringa kostnader :-)

Billigaste lösningen är nog dock den du skissade på med nockstöd. Då kommer du undan med 2"-4" skulle jag gissa, och dessutom motverkar du att innertaket kommer att säcka på mitten.

...finns det någon risk att HSB får för sig att området ovan innertaket blir ett perfekt utrymme att förvara saker på?
OM så... tillbaka till ritbordet och gardera dig mot hennes oväntade, väntade, framtida "invasions planer"!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron