Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

"Maskinhallsfunderingar"

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

strumpa (trådstartaren)

#16 » 14:43:01, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har varit ur bruk sedan årets julbord med jobbet som slutade med en nackspärr men nu så börjar det arta sig någorlunda :bira: Har ju haft gott om tid att tänka men tyvärr så rusar oftast tankarna iväg till när allt är klart och det är dags att inreda härligheten...

Jag var i varje fall ut och mätte idag men tyvärr så var kameran inte med. Det blir mer eller mindre att riva den murade nederdelen av ladugården på en sträcka av 4 meter. Höjden skulle då bli ca 3,2m. Det jag funderar på är om det räcker med att behålla hammarbandet (eller vad det nu kan kallas) som vilar på muren och håller uppe takstolarna. Eller bör man stötta upp den på något sätt? Det skulle vinna mycket värdefull höjd om man slapp detta men samtidigt vill man ju inte riskera hållfastheten på konstruktionen. Muren är i varje fall en riktigt bastant konstruktion med en tjocklek på minst en halvmeter (kom inte ihåg att mäta).

Förstår att det skulle vara lättare att svara med några bilder, det får bli morgondagens projekt...
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn



Stridis2

#17 » 18:56:50, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tråd med nyttiga tankar. Jag går med i princip samma tankar, bara med skillnaden att jag inte får mer än 270 cm takhöjd och knappt tre meter port. Hmmm, får kanske starta en tråd om detta också... :klia:

strumpa skrev:Det jag funderar på är om det räcker med att behålla hammarbandet (eller vad det nu kan kallas) som vilar på muren och håller uppe takstolarna. Eller bör man stötta upp den på något sätt?

Har du inget "tungt", som en takstol, på denna sträcka så är det troligen inga större problem, men står en takstol, eller två, där så lär inte hammarbandet vara rakt speciellt länge om du inte gör en stöddig portinfattning. Borde gå att göra en U-formad plåt som går runt hammarbandet och som är svetsad i två stolpar, en på var sida om porthålet. Stolparna bär i sin tur upp portarna.
Men, som vanligt, så behövs det mer information för att komma med en avancerad gissning istället för en vild gissning. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

strumpa (trådstartaren)

#18 » 21:05:34, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentligen borde jag ta och undersöka ordentligt genom att riva upp skullgolvet vid den tänkta porten. Det är bara det att vi (min sambo mestadels, hon har hunnit bo här betydligt längre än mig och har svår separationsångest till saker...) har så förbannat med bråte där uppe så det tar emot. Men men, det behöver ju göras förr eller senare.

Du har nog rätt Stridis att det behövs något form av avlastning för det lär vara minst en takstol som står där och iden med en U-balk borde inte innebära så stor inskränkning på höjden. Dessutom är jag rädd att det finns skarvningar av hammarbandet på ett flertal ställen och enligt Herr Murphy lär det givetvis vara vid den tänkta porten... Det finns förövrigt två "hammarband" en som ligger i liv med ytterväggen och som endast verkar ha som uppgift att fästa ytterpanelen på och så den inre som takstolarna vilar på. Den är dock gömd i skullgolvet.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#19 » 13:16:30, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ut och fotograferade nu på förmiddagen och tog några extra mått.

Här syns nuvarande port i i ladugården. Den är en breddning av orginalporten och byggdes troligtvis i samband med att ladugården blev militärföråd. I samma veva murades de gamla fönstren igen. Min tanke är att dels bredda den ytterligare så att fönstret till vänster blir helt uppätet av portöppningen. Det kommer dessutom stämma rätt bra med det gamla mjölkrummet vars vägg börjar ungefär 1 dm till vänster om det fönstret. Bredden blir då ungefär 4 meter. Ja, och så är ju tanken att låta portöppningen gå hela vägen upp till träkonstruktionen.
Bild

Så här bred är muren, lyckades inte hålla tumstocken samtidigt som jag fotade men ungefär 70 cm inkl putsen på insidan. Rejäla väggar :grin:
Bild

Här är ett försök att fota takkonstruktionen på höskullen. CC mellan takstolarna är 160cm. Det innebär att det troligtvis blir 3 takstolar som kommer förlora "fotfäste" med den nya öppningen.
Bild

Och så ett försök till närbild hur takstolarna vilar på den murade underdelen.
Bild

Det blir nog lite att klura på :klia:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

2 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#20 » 18:16:10, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr så är det så att detta projekt kommer att läggas på is på obestämd framtid. Det är brist på både tid, pengar och ork. Får se om detta projekt blir aktuellt i framtiden eller om drömmen om en maskinhall tar andra vägar.

Istället kommer det bli en rejäl "uppgradering" av nuvarande verkstad/garage som är under all kritik. Får se om det kommer lite bilder på det projektet i denna tråd eller annorstädes. :photograph: De stora maskinerna kommer även fortsättningsvis få hanteras i den blå hallen.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

3 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se