Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Byta fönster

28 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Grottulf (trådstartaren)

#16 » 15:55:45, 05-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

F-n vad det plockar iväg fort i pris...
Jag har börjat överväga att köpa polska PVC-fönster istället.

Man kan få hem ett gäng polacker som installerar dem, och slutnotan hamnar på mellan en fjärdedel till en tredjedel av vad det kostar med svenska fönster o svenska snickare.

Pengarna ska som sagt räcka till fler projekt, så jag har nog helt enkelt inte råd med annat :/

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS



mattiaz

#17 » 16:59:36, 05-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan bli dyrt att köpa billigt :wave: Jag vet två kompisar till kollegor som fick byta ut pvc-fönster efter två år.
Så var vaksam i vart fall.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

kimmen

#18 » 17:45:19, 05-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla kopplade fönster är det inget fel på, är dom lagom dragiga så är det desto bättre, elementvärmen bidrar till att luften sprids på bättre sätt en ventiler i väggarna

Isolerglas monterat UTIFRÅN som kassett i fönsterbågen med en trälist som sitter fastspikad med rund trådspik, som nästan alla fönster är i dag, är perfekt för tjyvarna att lyfta ur kassetten och kliva in, löjligt enkelt med en morakniv eller skruvmejsel, är listerna borta så ramlar fönsterkassetten ut.

Det här skulle stå i alla tidningar hur dåligt fönsterkassetten är monterat, gå ut och kolla på era egna fönster, prova att bända lite på listen får ni se elländet, tjuven vet det här

Där jag bor har vi ca 5-6 inbrott i veckan! ( är med i grannsamverkan och får information) en tredjedel brukar vara att fönsterkassett uttagen, går också bra att ta stegen från grannen så man når upp till övervåningen för att ta bort kassetten, övervåningen har oftast inget larm, smyckena ligger i sovrummet :grin:

Kopplade fönster går oftast sönder när dom bryter, eller så slår dom sönder dom, men då låter det

Nej jag byter inte ut mina kvarvarande kopplade fönster, sätter en fönstehake till på mitten i stället, kostnaden för nya fönster går nog aldrig att tjäna in
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

dc_lindberg

#19 » 17:56:48, 05-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...om ändock skyddsjakt var tillåten på dem där!... vore -sååå- mkt enklare att välja fönster då!
:coffee:

Det drar iväg med nya fönster, oavsett...

Måste du byta alla samtidigt?
...måste de bytas?...går de inte att renovera?

Finns visst ett system där man monterar ett tredje glas på insidan av kopplade fönster. Granne till mig lät göra det och fick enligt honom själv så bra resultat att merkostnaden för nya fönster (oavsett pris/leverantör/konstruktion) inte kunde på nått sätt motiveras.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

bmrobban

#20 » 22:05:45, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju en stor kostnad att byta fönster.
Tjänar man in dom på tio år? Oftast inteFår man igen pengarna när man säljer? näe
Så om man ser det ur ett rent ekonomiskt perspektiv är det ofta en dålig affär att byta.
Om man vill ha nytt o fräscht och vill betala för det så är det ju en annan sak.
Själv skulle jag aldrig köpa plastfönster.. Hur är plasten om 10 år? 20 År?
Detta är min åsikt, inte fakta :smile:

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Wizzman

#21 » 23:17:09, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver du vridfönster överallt då, behöver alla fönster i rummet vara öppningsbara? På övervåningen är det ju tacksamt med tanke på fönsterputsning men i övrigt finns det en hel del pengar att spara på att sätta fasta fönster istället på vissa ställen utan att tumma på kvalitén. Vet ju själv att det finns fönster i huset jag aldrig öppnat på de 10 år jag bott här :)

Vet inget om kvalitén på sp-fönster dock. Jag kollade på pvc-fönster men var inte imponerad. Köpte sunnerbofönster istället (har bytt 4st hittils, byter i takt med att rummen renoveras), och fick 40% rabatt på listpriset vid båda tillfällena.

Det är nog svårt att räkna hem ett fönsterbyte på minskad uppvärmning, men är de gamla fönstren dåliga så behöver ju något göras oavsett.

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Mattias Petterson

#22 » 23:32:31, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det inte många talar om är att med bättre isolerade fönster ökar risken för imma på utsidan vid fuktig väderlek. Imman kan sitta kvar tills lunch efter en fuktig natt på hösten...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Janson1

#23 » 08:06:59, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att vara lite motvals, jag köpte och monterade polska treglasfönster med pvc karm för ett par år sedan och är nöjd. Det gjorde massor på värme och komfort. Just denna sort är på provning av SP (Statens Provningsanstalt) i Borås sedan väldigt många år tillbaka och dom ser i princip nya ut fortfarande så har dom inte bytt ut plasten lär det nog inte vara några större problem men det återstår att se... Huset har 16 fönster och boden som också fick nya fönster har 7 varav 4 är bytta då det är varmt där. Dom gamla fönsterna var nog målade med plastfärg under resans gång då dom var rejält ruttna. Mitt hus har eternitplattor och saknar väl en stor del av charm och själ så jag/vi tycker det bara var plus med nya fönster. Jag monterade dom själv och har inte använt skum utan det är hand-drevat av min sambo efter högsta noggrannhet. Från början så trodde jag att vi hade ett dåligt isolerat hus med kass fönster så vi började med fönsterna då det var mest akut. Men jag tror inte jag ger mig på väggisoleringen överhuvud taget då det blev så mycket bättre med bara fönsterbytet. Imma på utsidan: Det har jag på två fönster men inte resten i princip alla fuktiga/kalla vintermorgnar.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Stridis2

#24 » 22:01:38, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom vi inte vet hur huset ser ut där fönstren ska sitta så är det svårt med direkta råd, detta blir mer generellt babblande.

Jag har en kompis som har arbetat flera år i Tyskland, kan språket osv. Han skulle byta fönster på en av sina fastigheter. Köpte Tyska PVC-fönster av ett av de mer välrenommerade märkena. På ett ställe renoverade de upp en altandörr och två bågformade träfönster och monterade dessa med ett nytt PVC-fönster på var sida.

Ca 15 år senare bad min kompis mig gå ut och titta på dessa och säga vad jag ansåg. På träfönstren hade färgen börjat flagna lite grann, så de behövde en ommålning. Men PVC-fönstren såg ut som kriget! Jag vet inte om de går att måla om, men tvi för allt vad tvi heter så fula de var!

Min bror är snickare. Det händer att både kunder och kompisar har bett honom om hjälp att montera in plastfönster, men han vägrar. Det finns så många dåliga fönster så han tar inte i dem med tång ens.

Det är klart att det kanske inte betalar sig i kronor och ören att byta bra kopplade fönster till treglas, men det finns andra sätt. Man kan fräsa om ytterbågen och sätta in en tvåglaskassett, man kan sätta in nya fönster med tvåglaskassett (finns med nästan lika bra isoleringsvärde som treglas). Jag har satt tvåglas ljudisolerade och de var klart mycket trevligare än alla de gamla. Dämpar ljudet mycket bättre, mindre glas att putsa och inomhusklimatet blev mycket trevligare.

I mitt förra hus var det tre stora fönster i vardagsrummet (110*130 samt två 180*130 cm). Redan när vi bytte det lilla fönstret märktes en klar förbättring av både minskat ljud utifrån samt varmare och behagligare inomhusklimat. De stora fönstren satte jag en fast mittpost i. Istället för en stor ruta var det alltså två mindre. Allt hängde i samma båge och öppnades som ett fönster (var alltså vridfönster). Detta att dela upp glasrutorna i mindre blir oftast mycket trevligare än en stor black ruta, plus att det brukar bli tystare.

Jag tror många gamla fönster har dålig drevning. Detta blir bättre när man byter, men hade man bara drevat om så hade det också märkts. Drevningen är viktig! Kan inte annat än hålla med Landmann om linets förträfflighet som drevning. Mycket trevligt att arbeta med samt det andas och kan släppa fukt om det har blivit blött.

Johanolof skrev om Bonusfönster. De har låga priser på fönster med tvåglaskassetter. Jag har sådana i huset där jag bor nu. De äldsta har suttit uppe omålade i över sex år. De behöver färg, men bortsett från en list som håller ena fönsterkassetten som har slagit sig illa så ser resten riktigt bra ut, så deras kvalité är nog inte alls dålig för att vara moderna fönster.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Lars_karlsson

#25 » 22:24:17, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev en allmän tråd om fönster, jag är snickare varit egen i många år ,nu anställd, när man kommer nära ett plastfönster så är det ju ingen känsla alls, inte jättebra umvärde heller, inåtgående är de,nä tack bara billiga, vet det finns de som är nöjda med plasten,finns vettiga träfönster, klädda med aluminium för de som inte vill måla,
Och den som betalar fullt pris för fönster blir lurad, är i princip alltid minst 20 proc rabatt ifrån listan

1 person gillar det här inlägget.
Lars_karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:36, 02-09-2007
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6000
Ih 674 såld
valtra 900

Grottulf (trådstartaren)

#26 » 10:12:33, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta det sena svaret, det är mycket nu...

De flesta fönsterna som sitter nu är för dåliga för att renovera, och jag vill gärna ha så underhållsfritt som möjligt efter ett byte.

Att man inte räknar hem det inom överskådlig tid är jag medveten om, men det behövs som sagts bytas ändå.

Nu hittar jag inte vart jag läste det, men statens provningsanstalt ska ja gjort ett test 2007, där de undersökte pvc-fönster som monterats under 80- och 90-talet.
Och jag vill minnas att de anmärkte på öppningsmekanismen på en del men att plasten i sig klarade sig bra.
Sen får man ju hoppas att även PVC-fönster har utvecklats.

Jag har en kompis som monterade pvc-fönster för ca 15 år sen, och han är nöjd med dem.

Det jag är mest skeptisk till är att de öppnas inåt...

Men det där med att bara byta fönsterkasetterna lät ju lite intressant, vart fixar de sånt?
Men jag antar att det blir rätt dyrt med tanke på att det blir måttbeställt...?

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

R_Bergsten

#27 » 15:26:39, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haft några polska PVC fönster hemma i 3 år nu och än så länge nöjd i alla fall. 7 fönster med spröjs 3 glas och alla öppningsbara och persienner till 4 av dem och ventiler i alla för 39000 monterat och klart. De enda jag fick göra vara o färdugmåla fodren på utsidan

1 person gillar det här inlägget.
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

QV_

#28 » 15:43:12, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När vi renoverade fönsterna i torpet så vart det rakt av på utseende.
Munblåst fönsterglas från Gysinge och montering av glasbrytande spröjs i ytterbågen.

Billigt, inte på något sätt
Men snyggt.

Nu är det bara trapphuset kvar = hälften av husets alla fönster.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se