Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Byta fönster

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Grottulf (trådstartaren)

#1 » 22:43:31, 30-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om detta är rätt avdelning då det gäller boningshuset...?

Jag har flera renoveringsprojekt som jag slulle behöva ta tag i, bla byte av fönster.
Jag är dock osäker på om det kommer att hinnas med till sommaren, så det kan ta ett tag till det blir av.
Men nu fick jag ett erbjudande om 35% rabatt på SP-fönster, så jag funderar på om det vore idé att köpa på sig det som behövs och lagra det så länge...

Men frågan är om det är tillräckligt bra pris för att göra det?

Eller kan man lika gärna satsa på några billigare fönster?

Jag har nog tänkt mig vridfönster med 3-glas, men det är inte skrivet i sten.

Nån som har bra koll på fönster?



Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS



wildeside

#2 » 23:33:17, 30-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fönster rabbateras liknande varje år, men blir lite dyrare eftersom grundpriset stiger varje år.
Montera fönster från Villafönster på sen sommaren.
Köpte in dom vintern 2015 men dröjde med installationen eftersom jag opererades i ryggen.
Dom har hafft samma erbjudande 3 år, alu utsida för samma pris som standard fönster.
Jag är nöjd med mina fönster, vet inte om det skiljer sig så mycket mot SP fönster.
Är för gammal för att veta bäst!
wildeside
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:51:50, 18-04-2010
Ort: Norrköping
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

dc_lindberg

#3 » 08:35:34, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De här fönstren?

https://www.bygggrossen.se/brand.html/s ... cEQAvD_BwE
SP Fönster
I det skogsrika Hälsingland finns SP Fönster, en av Sveriges största fönstertillverkare. Deras råvara, tallen, är gammal. När den är omkring 100 år är den som bäst för att bli fönster. Men fabriken är modern. Här möter traditionen tekniken och resultatet är vackra fönster med alla moderna funktioner du kan önska dig. De ger en trygg och tyst boendemiljö. Alla deras fönster, av vilka många är Svanenmärkta, har bra energivärden och är behandlade med miljövänlig färg och impregnering.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Grottulf (trådstartaren)

#4 » 08:51:24, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:De här fönstren?

https://www.bygggrossen.se/brand.html/s ... cEQAvD_BwE
SP Fönster
I det skogsrika Hälsingland finns SP Fönster, en av Sveriges största fönstertillverkare. Deras råvara, tallen, är gammal. När den är omkring 100 år är den som bäst för att bli fönster. Men fabriken är modern. Här möter traditionen tekniken och resultatet är vackra fönster med alla moderna funktioner du kan önska dig. De ger en trygg och tyst boendemiljö. Alla deras fönster, av vilka många är Svanenmärkta, har bra energivärden och är behandlade med miljövänlig färg och impregnering.
Ja det är de fönstren. Jag har rabatten på modellerna Stabil och Balans (trä resp trä/alu).

Det var ett blackfriday-erbjudande från Optimera som man fick lämna en ickebindande intresseanmälan på förra veckan.
Men nu har jag tills på onsdag att bestämma mig om jag vill nappa på det...

Hur stor skillnad är det egentligen på kvalitén på dessa jämfört med billigare fönster?
Pengarna ska räcka till en del, så jag försöker snåla en del, men jag vill inte snåla på fel grejer...

Annars verkar det ju finnas rätt billiga PVC-fönster också...

Vridfönster är väl inte ett absolut måste heller, men jag tänkte att frugan skulle få det lättare med putsningen ;)


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

dc_lindberg

#5 » 09:59:52, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inget om fönster. Helt novis. Information och reklam från tillverkare ger inget. Finns inga säkra undersökningsdata att läsa heller.

Problem 1:
- din kommun kan kräva bygglov för att byta fönster (!); ja, så sjukt är Sverige på den punkten.
- det -kan- vara tillåtet att byta trä mot trä, men att byta trä mot metall eller plast o vice versan kan vara det som inte är tillåtet i din kommun
...å vem är så korkad så den frågar kommunen?... Man byter o ser till att det ser snyggt ut å håller tyst ;-) (väl medveten om att det -är- ett visst risktagande).

Det jag -hört- från vänner och bekanta som bytt.
Priserna på öststatsfönster, plast och aluminium, är otroligt fördelaktiga. SP's priser är svenska, dvs mycket höga i jämförelse. Vad är det så som skiljer så att man kan motivera antingen eller?
Jag vet inte :-(

3-glas är inte alls -såååå- mkt bättre än -bra- 2 glas!
Frågade ut Car-Glas i Bro när de hade fönsterglas. Isoleringsskillnaden mellan 3-glas och 2 glas var så liten att man kunde inte på ekonomisk basis förorda tre-glasen. Fördelen med tre-glasen är att det blir mycket tystare inne, om det är det man är ute efter.
Själv sitter jag med 1.6mm's glas i 2-glasfönster... -det- är inte alls bra... 4mm's är vad jag personligen kommit fram till förefaller att föredra, men fönstertillverkarna använder visst 2.8-3mm?

Hade ngr djupa samtal med Spånga Glasmästeri på 90-talet om detta också. Han skulle fått jobbet av mig, men var fräck nog att gå i pension innan jag han beställa av'n! (Fy på honom!)

Det är heller inte -bara- att byta... hjälpte en bekant byta i sin villa. Han köpte ngt via nätet, det var hans fru som hittade o fixade fram fönster och dörrar. Skillnaden mellan deras 1970/60-tals 1.6mm dubbelglas och de nya 3-glasen. WOW!
Villan blev -VARM- och -TYST- ! Detta trots att det är en "pappkartong" till bungalow med källare. Impad alltså!
Tog oss ca 2 veckor att byta samtliga fönster och dörrar. Det tar mycket mer tid än du tror, även om det går fort. Han gjorde ett (1) misstag dock... han använde byggskum som tätning... skummet härdar först på ytan sedan på djupet... dvs expanderar hela tiden... och detta kan deformera fönster ramar och dörr karmar...det kan slå sig så illa att man måste riva eländet... Nu har det iof gått bra från honom med hans fönster och dörrar, men det var inte värt riskerna när man tänker på't i efterhand... dreva med mineral ull istället för att täta med byggskum blir rådet/tipset.

Nu skrev du inte om:
- 2-glas
- 3-glas
- öppningsbara
- fasta
ja, vilken form av fönster du söker; det hjälper dem som kan området att bättre råda dig ;-)

Jag är idel öra för denna tråd!
Har som sagt själv att byta i princip alla fönster, eller bara glasen, i villan - 1.6mm är för tunna glas!...
Senast redigerad av dc_lindberg 11:57:55, 01-12-2017, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Galne

#6 » 10:09:00, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att tänka på när man jagar isolervärde på fönster, vad har man i väggen?? Kusinen har jobbat som fönster bytare och bytt så många fina riktiga bra fönster i onödan, bara för att man hängt på fönster byta hypen och blivit blind på hur mycket mer de nya isolerar. Det spelar ju ingen roll när väggen inte har bättre isolervärde än de gamla fönstren.

Så skall man byta fönster ska man göra det av rätt orsak!!


Glad maskinist!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700

mattiaz

#7 » 10:31:05, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte mina fönster (Elitfönster) med ca 50% rabatt så det finns nog förutsättningar för lite bättre pris.

Undvik PVC-fönster om du kan. Verkar vara ojämn kvalité, dessutom så har ramen i de fönster jag sett varit nån aluminiumhistoria. Aluminium isolerar inget vidare... Monteringen på de jag har satt på vinden är lite märklig och håller inte riktigt samma klass som vi är vana vid med traditionella fönster. Egenskaperna vid brand är väl ingen höjdare heller.

Eftersom du bor i Säffle så kan du kolla med Tilderuds bygghandel, (tror jag det heter) de säljer ERA-fönster. Ägs av Elitfönster och är tillverkade i Sverige. Lite bättre priser än Elitfönster.

1 person gillar det här inlägget.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Landmann

#8 » 10:31:25, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte bara SP till mitt hus, kvaliteten är väldigt bra.
Plastfönster var inget alt för att huset är byggd i eko-anda. Bara trä och metall förutom dom ställen som kräver plast (cellplast i plattan och golvvärmeslangen)
Körde på deras vridfönster med alu utsida, uvärde ca 1.0
Lin istället för fuskskum(fogskum)
Ang priset är det kvantiteten, identiska, öppningsbar eller inte som styr.
Köpte 33st fönster av två olika modeller, den ena väldigt basic ej öppningsbar ca2000kr st
Den andra mer detaljrik, öppningsbar ca6000kr st.

Till sist är det väl stilen på huset som får styra, pvc fönster är snyggare idag än som varit tidigare.

Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Hur långt är ett snöre?"

1 person gillar det här inlägget.
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

Grottulf (trådstartaren)

#9 » 11:27:23, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla tips, ös gärna på med mer :)

Det är som sagt vridhängda(öppningsbara alltså) 3-glasfönster jag har funderat mest på.

Men då kanske man skulle kika på 2-glas, för det är bra om det inte ljudisolerar för mycket, utan man kan höra om någon ko står o råmar o håller på att kalva.

Väggarna ska tilläggsisoleras och brädfodras om också, det är ett av de andra projekten jag nämnde.
Det kommer att göras i samband med fönsterbytet, så fönstrena hamnar på rätt djup.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

bmrobban

#10 » 18:21:36, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har några nya tvåglasfönster från sp och några gamla kopplade tvåglas.
Jag lånade hem värmepickan från jobbet o kollade temperaturen på glaset.
Inomhus var det 22 grader, ute 5-.
Dom gamla fönstren var 16-17 grader dom nyare fönstren var 20-21.
Om du har gamla tvåglasfönster nu kommer det bli stor skillnad, blir ju hälften så mycket glas att putsa också :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Johanolof

#11 » 18:31:00, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har köpt bonusfönster till garaget. Har suttit i tre år nu känns bra och ser dessutom ut som fönster ska. Bondehusfönster. Är ju tråkigt att se alla som förstör sina hus med fula fönster.

3 personer gillar det här inlägget.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

uppland2

#12 » 19:15:28, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många fönster har aluminiumutsida. Finns roligare saker än att måla.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Mikkel

#13 » 20:26:55, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har besiktigat en hel del fönster genom årens lopp.
Det har då gällt "gamla" fönster, dvs de har suttit uppe i minst 20 år. Mina erfarenheter säger:
- Plastfönster är sk#t. Håller inte bra i längden. Hänger de sig (särskilt stora fönster) så kan de vara svåra att justera.
kanske finns det bättre idag. Jag skulle inte chansa.
- Träfönster av gammalt kärnvirke kan vara hur fint som helst, men de kräver underhåll, särskilt i söderläge. Målas med oljefärg/fönsterfärg men målas de med plastfärg så ruttnar även de. Miljonprogrammets (70-talet) träfönster av snabbvuxet trä och plastfärg ruttnade ner snabbt. Har plockat bågbottenstycken som mer liknar isterbandskorv.
- Aluminiumfönster eller Träfönster med aluminiumutsida har varit de som klarat väder och vind bra, även om de inte fått något underhåll. Tätningslisterna kan behöva bytas.

Glöm inte att kolla typ av gångjärn. Stora breda fönster behöver kraftigare gångjärn eller i vart fall fler.

Sen har vi det estetiska. På ett modernare hus kan väl aluminiumutsida vara ok. Insidan är det alltid trevligare med trä. På ett äldre hus med själen kvar tycker jag att det är träfönster som gäller. Fönstren är som husets ögon.
Ett äldre hus med spröjsade fönster tappar mycket i utseende om man sätter i nya utan. Blir som stora hål i huset, som om någon skjutit med kanon genom väggen.

Själv har vi kvar fönster med spröjs från 1932. Underhålles som de ska och emellanåt tar vi en trasa med linolja och fräschar upp målningen på utsidan. Lösa innanfönster tas ut varje vår och då hör man om ekorren nyser utanför. På hösten sätts innanfönsterna in igen med vitmossa och eterneller emellan, pappersremsor tätar draget. U-värdet är väl inte mycket att hänga i julgranen och visst är det pyssel. Men huset har sin själ kvar och det betyder mycket för oss. Så tycker jag. :mrgreen:
Allt är omöjligt, bara man vill !

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Landmann

#14 » 20:39:25, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder gillar ni ju

Bild
"Hur långt är ett snöre?"

7 personer gillar det här inlägget.
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

dc_lindberg

#15 » 20:58:11, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra BMrobban!
Jag stoppade i persienner i mina kopplade 2-glasfönster.
Mätte bara med digital termometer på insidan av det inre glaset. Skillnaden mellan upp vridna (kall ras in) och ned vridna (kallras ut) var 3'C !
Med och utan persienner var skillnaden ca 2'C. (tror vi hade kring -10'C ute då, eller var det ännu lägre?...kan varit vintern 92-93 eller 93-94...därikring i vart fall).
Persienner spelar roll ;-)
Åkte till Stockholms Persiennfabrik o köpte till samtliga fönster i villan.

Skulle bytt 1.6mm's glasen mot 3 eller 4 mm hos Spåna Glasmästeri. När jag talade med Car Glas var det helt klart värt priset att välja 4mm.
Får se vad det blir i slutänden.
Dina mätvärden är ett gott incitament :thumme:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se