Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Stridis verkstadsfunderingar

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 21:31:00, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett av mina problem här på gården är att jag inte har någon varmverkstad. Ett av husen är en kombinerad stall och loge, ca 11 * 24 meter yttermått. Väggarna är sex meter höga och 12 meter till nock. Just nu skruvar jag i logdelen, men här är det välventilerat och fritt upp till plåttaket så vissa delar av året blir det väldigt fuktigt. I stalldelen är det gjutna göselrännor och olika höjd på golvet. Det finns tre rader med vardera tre stolpar som bär upp vars en bärlina av trä som i sin tur bär upp höloftet. Här inne har jag lite maskiner, arbetsbänkar o.dl.
Väggarna i stalldelen är murade i tegel, troligen dubbla rader med 5 cm luft emellan, totalt ca 30 cm tjocka. Ovanpå stalldelen är det träväggar, logdelen är det träväggar från marken och upp.
Huset är byggt med en takkonstruktion som jag har lärt mig heter bockstyver. Vet ej något bättre namn, men det kommer nog snart här. :mrgreen:
Längst till höger i bild ser man väggen in till stalldelen.
Bild

I logdelen går en stötta från mitten av sparren (ena sidan av takstolen) snett ner till golvet vid väggen. I stalldelen är denna stötta avsågad i höjd med höloftet och står på ett kraftigt timmerträ, ca 60 cm från väggen, som fördelar ut trycket på alla bjälkar. Dålig bild där stöttan går ner till vågrätt timmerträ.
Bild

Rakt under varje takstol finns en ordentlig plint som sticker ut från kantbalken. Misstänker därför att huskonstruktören anser att ganska mycket av trycket från takstolen går rakt ner genom tegelväggen.
Bild

Givetvis borde man bygga en ny maskinhall specialanpassad för skruvande med golvvärme, bra isolering och allt extra man kan hitta på, men just nu finns vaken tid, ork eller finansiella medel att leja bort ett sådant bygge, så en billigare och snabbare lösning behövs alltså. Min tanke är att såga upp ett porthål i väggen in till stalldelen och sätta in en port som blir gissningsvis 270 cm bred och nästan lika hög. Har ett par garageportas som nog kan höjas till rätt höjd. Jag kan sätta porthålet mellan två takstolar, men det blir nära ett fönster på ena sidan.
Med en vettig port kan man köra in med kompaktlastaren och bryta upp det gamla golvet. Gjuta ett nytt slätt golv. Isolera taket (väggarna får nog vara som de är) och sparka igång en gammal varmluftspanna jag har. Då kan jag hålla de flesta maskiner och verktyg i en lite mindre rostbenägen miljö. Vill man skruva eldar man upp temperaturen, jag har möjlighet att få in personbil för panikreparationer, vagnar och andra mindre redskap går också bra. Men porten behövs framför allt för att riva det gamla golvet och för att kunna få in större maskiner (har bland annat en fyra meter lång Köping-svarv "på annan ort").
Porthålet är tänkt att bli mellan första och tredje fönstret räknat från vänster.
Bild

Nu, efter all denna text så kommer min fråga till den samlade hjärntrusten här på Maskinisten. Hur bör jag göra portomfattningen? Den bör, om jag tänker rätt, både stabilisera tegelväggarna och bära upp själva slagportarna. Jag misstänker att det mesta av vikten från takstolarna hamnar i tegelväggarna bredvid porthålet, men portomfattingen behöver också bära upp takbjälkarna mellan takstolarna.

En annan fråga är hur mycket vikt höloftet kan vara konstruerat för. Byggnaden är gjord ca 1960 och utrustad med höhiss. Det är alltså en yta av 11 * 12 meter, 3,3 meter vägg innan snedtaket börjar, sedan är det sex meter upp till nock. Misstänker dock att man inte fyllde allt detta med hö. Det hade varit rackarns så jobbigt att ta ut om det vore 9 meter högt med hö. :mrgreen:
Körde man löspressat på den tiden? Torrt i alla fall när man körde in höet. Hur mycket volym, eller egentligen vikt, blev det när man släppte ner med höshissen?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



MekJan

#2 » 21:51:47, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helst bör man öppna upp port i gaveln och försöka lämna sidoväggarna orörda om det är genomförbart ! :smile:

1 person gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Stridis2 (trådstartaren)

#3 » 22:10:51, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart lättare med tanke på att inga takstolar vilar på gavelväggen. Problemet för mig är att på den sidan finns gödselkorran som ligger mer än en meter under golvnivån, så det blir ganska problematiskt. Nästa problem är att två hus ligger om lott så halva gaveln ligger skymd bakom gamla stallen.
Den andra gaveln i i tilltänkta verkstaden vetter ut i logdelen. Ska jag kör in därigenom blir det många problem, bl.a. så kan jag inte använda logdelen så effektivt till att skruva i eller förvara saker i.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mattias Petterson

#4 » 22:23:48, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perfekt med gödselkorran, den fyller du med det gamla uppbrutna golvet.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

strumpa

#5 » 22:24:53, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt denna sida så har löshö eller löspressat en desitet av 90kg/m3 så då är det bara att räkna från där :klia:
http://www.agriwise.org/demo/databok201 ... nsitet.htm

Vårt skullgolv klarar i varje fall av att en traktor på närmare fem ton kör där enligt uppgift från min sambo. Själv har jag inte varit så modig att testa själv...
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

3 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

magirus

#6 » 22:29:59, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

strumpa skrev:Vårt skullgolv klarar i varje fall av att en traktor på närmare fem ton kör där enligt uppgift från min sambo. Själv har jag inte varit så modig att testa själv...


Cool Dam! :cool: :buga:

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Jimmy Nilsson

#7 » 22:42:18, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Din beskrivning låter som vårt höloft uppepå ena stallet. Där har vi när det är fullt 140 rundbalar halm a ca 200 kg styck. Så det tåler en del.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Jimmy Nilsson

#8 » 22:48:06, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glämde skriva om portbiten. I min ungdom så satte vi ett helt gäng portar i lilla harrie redskaps gamla verkstad just på långsidorna. Samma typ av vägger med dubbelmurad tegel. Där fick vi bockat u profiler i 5 mm plåt. Samma bredd som väggen givetvis med ett uppvik på 250 mm. Det stod kvar för ett år sen utan att ha ramlat och detta gjordes 1997. Så får nog påstå att det höll :P

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Sparrow

#9 » 23:02:36, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta ska bli intressant att följa :eat: :thummar: Mvh Sparrow

2 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

gute84

#10 » 23:14:55, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

måste fråga vad är en gödselkorra?
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

MekJan

#11 » 23:29:50, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde vara samma sak som en # Dyngsta " :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

gaffa

#12 » 23:30:24, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gödselkorra är ett gammalt fint Skånskt ord som betyder gödselhög :grin:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

gute84

#13 » 00:16:12, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

man lär sig något nytt varje dag :grin:
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

QV_

#14 » 00:24:27, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy Nilsson skrev:Glämde skriva om portbiten. I min ungdom så satte vi ett helt gäng portar i lilla harrie redskaps gamla verkstad just på långsidorna. Samma typ av vägger med dubbelmurad tegel. Där fick vi bockat u profiler i 5 mm plåt.


Prido vill ha (om det är plåt) 3mm tjocklek till portinfästningen.

Just portinfästningen var något jag helt förträngde när jag byggde.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2 (trådstartaren)

#15 » 22:54:53, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla funderingar, tips, råd och berättelser. Jimmy, t.ex. det är precis sådana historier som gör att man kanske får tummarna loss och sågar upp hålet. :thumme:
Sparrow: Risken är stor att detta projekt kommer att dra ut på tiden innan jag startar sågen. Troligen inte den här vintern, även om det behövs! :sad: men jag kan börja samla material i alla fall. :mrgreen:

Om nu någon, mot förmodan, inte har förstått det hela så är sten och betong inte mitt vanligaste byggmaterial så därför är jag kanske lite extra frågvis om sådant många redan känner till. :vissla: men det är säkrare att fråga för mycket än för lite.

U-bockad portinfattning har jag redan tänkt på (men det var skönt att veta att Lilla Harries byggnad står kvar efter 20 år), men där finns ett antal problem jag har funderat över. De kanske inte ens är problem, men här kommer de i alla fall.
Om man gör ett U som täcker båda tegelväggarna så blir det en köldbrygga. Är detta ett stort problem? Ett U stabiliserar bara den yttre väggen utåt och den inre väggen inåt. Ingenting hindrar dem att röra sig mot luftspalten i mitten (det finns alltså inga bindpunkter mellan dessa vad jag har sett mer än vid sulan och lejd / hammarband).
Om man ska använda denna modell, behöver man stabilisera väggarna gentemot varandra? Det går givetvis att anpassa en planka som precis passar mellan väggarna, men det känns inte rätt att bygga in trä i en stenvägg. Att mura / gjuta en 5 * 5 cm stor pelare emellan går givetvis också även om detta är krångligare så är det kanske bättre. Att hacka bort vissa stenar så man murar in tegelstenar på tvären genom väggarna är troligen det bästa men mycket mer jobb.
Det går givetvis att svetsa och / eller bulta ihop något så väggarna stabiliseras även inåt.

Jag funderade på att göra två U-plåtar, en för den inre väggen och en för den yttre. Sedan får man göra en dörrkarm som täcker båda dessa och stabiliserar dem inbördes. Men frågan gäller även här, blir tegelväggarna tillräcklig stabila av detta? Det kommer att finnas en del glapp mellan teglet och U-plåten. Blir troligen minst 5 mm glapp mellan stenvägg och U-profilen. Spelar detta någon roll?

Gör man två U-plåtar blir uppviken inte alls så stora. 125 mm bred profil borde gå att få 100 mm uppvik på. Täcker man båda väggarna samtidigt med en profil blir den 300 mm bred, då kan man säkert göra 250 mm uppvik.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se