Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Eremitstuga- Tiny house

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Johanolof (trådstartaren)

#1 » 21:58:06, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som har byggt en eremit stuga? Kanske bara för att åka ut och fika en fin dag eller för att övernatta utan stress och telefon . Själv funderar jag på att fixa en liten stuga i skogen.

( varför undrar hon. Har ju köpt 2 gamla traktorer som ska fixas. 2 veteranbilar. Har planer på bastu ,växthus och badtunna. Kom på att det finns några bilar och traktorer till och några mopeder. Ett garage och ett badrum som ej är klart. Och sen finns det plan på verkstad i gamla ladugården. Skulle vist gjutas golv i traktorgaraget oxå. Jobbar minst 8 timmar + 1.5 timme restid om dagen. Sen lite som ska fixas på gården och eventuellt lite idielt arbete.)

Men en stuga i skogen vore ju bra :grin: Är det någon som har tips på hur man ska bygga den. Timmer kanske vore bäst men tror det är lättare med sågat virke. Vad ska man ha för isolering, vill ju inte ha något som möglar och luktar illa. Kom gärna med tips och bilder på era skogsstugor.

2 personer gillar det här inlägget.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor



Ivar Risslén

#2 » 22:12:12, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som klarar sig bäst i längden är timmer. Det som är lättast att bygga av, är sågat virke. Ett alternativ är att köpa färdigt blocket och hyvlat timmer, då behöver du bara göra knutarna. Ett timmerhus kan du göra färdigt hemma på gården och sedan plocka ner det. Då är det lätt att frakta dit man vill ha det och sätta ihop det där. Det blir lite som att bygga med lego. Ett timmerhus kan stå kallt en längre tid utan att ta skada och har man bara tätt tak samt lite ventilation så blir det inget mögel. Åtminstone här omkring där jag bor.
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

PerJohansson

#3 » 22:35:25, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skogsstuga eller ej, men bor i 49 kvadrat torp med sambon sedan tio år.
Liggande timmer med panel på. En luftig konstruktion som har en hel del värmeläckage men god luftväxling, verkar funka med en hel del fuktbelastning. Kan vara tack vare att det är i stort sett bara naturmaterial i stommen.

4 personer gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Towil

#4 » 22:56:46, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet


2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Davids Trädvård

#5 » 11:54:07, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag tror nog att ju mera vårt samhälle utveklas och blir mera komplicerat desto mer det finns ett sug efter enkla små boplatser utan krav utöver äta sova vara.
Men är det inte lite av en utopi vi ute människor letar efter, hinner man ta sig tid för att få nytta av det arbetet det tar att skapa sig en sån fristad ?
Är man beredd att göra sig av med allt komfort man sliter i vardager för att finansiera just detta...
Jag har liknande funderingar, men som sagt det är just funderingar, iaf än så länge. Personligen är jag altför insyltad i min vardag för att hinna med annat än att just fundera..
Hur som, en eremitt stockstuga har jag skaffat mid alla verktyg för att kunna tillverka ganska enkelt, så långt har jag kommit, möjligheten finnes om behovet blir verklighet !

David

3 personer gillar det här inlägget.
Davids Trädvård
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:08, 15-09-2014
Ort: Mariefred
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kramer Allrad 512sl, Greenmech quadchip 160, woodmizzer lt 40, Stihl motorsåg från ms170T till ms 880, Case Cx 75sr

magirus

#6 » 12:23:15, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi byggde ett växthus av skrotvirke med mera... det huset har utvecklats till att vara mer o mer av just tillflyktsort från vardagens små förtretligheter.
Lagom långt bort, cirka 20 meters promenad :thummar:
Man lämnar telefon o sånt inne i bostadshuset, knatar ut o bränner på en brasa i kaminen, tar me sig kaffe eller annat drickbart, samt en gång i månaden tager jag med mig en äkta Havana :levitera:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

raggsockan

#7 » 18:41:31, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

har själv bott i ett litet torp ut på skogen
utan vare sig el eller rinnande vatten elr en käft
längtar tillbaks varje dag och kan inget annat än och rekomentera den livs stilen
vaknar på morgonen tänder i spisen ,får sig lit kaffe , går ut och lyssnar på forsens sång och små fåglar som kvittrar , bara tyst annars , finns ingen annan än mig själv jyckarna å kaffe koppen :levitera:

byggnads sätt
knuttimra , dreva imellan stockarna med mossa
å en riktig trossbotten å en rejäl mur som håller värmen , bygg gärna en extra rök gång elr 2, isolera väl
gärna en liten vask inne , int så kul å diska tvätta nyllet ute i snö stormar ,regn å hagel
en stor gryta på spisen som fixar varmvatten
bygg gärna nånstans där man kan tvätta sig , står man ute så vill gärna nordan vinden passa på och komma så fort man har tvålat in sig
köp en bykgryta med så kan du tvätta kläder å värma vatten till krops tvätt
ultimata vore bastu/tvättstuga :)

bygg skit huset hyfsat nära stugan
int så kul å ränna 50m om man vaknar mitt i vinternatten å de bara tvär kniper i magen :svettas: ..
isolera det med , hade ett skit hus en gång där dom hade gles spånt på :klia: int så kul å sitta där när vinden tog tag i dom heliga delarna :snow:
gärna en 2 skjutare med ett rejält hål under .så slipper du tömma så ofta , när du väl behöver tömma brukar de int lukta så mycket , mest jord å lit skit .lägg papper vid sidan om
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

3 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Davids Trädvård

#8 » 18:56:46, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo hej,
Kunde inte låta bli at tänka på dig Sockan, känns som du är rätt rutinerad på den livstilen, kul med lite erfahrenheter,
Du nämmde ett för mig magist upplevelse, "lyssna på forsen" är uppvuxen nära en mindre å/ fors, nu bor jag nära en stor pöl, och saknar det fria rinnande vatten.
Är i å för sig inte illa med "pölen Mälaren" det öppnar för trevliga möjligheter det med, men är inte samma sak ändå.
Skulle någon kunna förklara närmare vad ett "riktig trossbotten" är för något ?

David

1 person gillar det här inlägget.
Davids Trädvård
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:08, 15-09-2014
Ort: Mariefred
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kramer Allrad 512sl, Greenmech quadchip 160, woodmizzer lt 40, Stihl motorsåg från ms170T till ms 880, Case Cx 75sr

anders holmström

#9 » 19:11:05, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla blocket. Åtminstone här omkring skänks små stugor och badhytter bort när ägarna skall bygga nytt på tomten :smile:
Vi har en sån stuga i skogen, den är väll inte direkt välbesökt :???:
Det blir liksom inte av även om det bara är 5 km dit.....
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

63an

#10 » 19:27:17, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Består väl av åsar i nån viss dimesion sen är de spontat undergolv i åsen å spontat golv att gå på +isolering efter gammalt med packad sågspån! Rätt gjort är de dragfritt å skönt att leva på :thumme:
Har man inte spontat under så lägger man papp :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se