Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Byta ut gammal ejektorpump och hydropress

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Michael.Andersson (trådstartaren)

#1 » 22:08:14, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För några veckor sedan orkade vår urgamla ejektorpump inte riktigt fylla upp hydropresstanken. Trycket kom aldrig över 5 bar så motorn bara gick o gick. Antar att pumpen börjar ge upp.
Nu fick lösningen bli att sänka tryckbrytarens frånslag till 5 bar (var 6 bar innan).

Har bott här i några år och har inga pappar alls på själva borrhålet. Pumpen hittar jag ingen typskylt på.
Vi delar borrhålet med grannarna och dessutom har vi en gäststuga som vi hyr ut. Sammanlagt är det alltså 3 hushåll + ett stall på detta vattensystem :uupps:

Ska man sikta på att köpa en ny ejektorpump eller satsa på en sån där sänkpump..? Vad är fördelarna/nackdelarna med sänkpump..? Och åter igen.. har ju ingen aning om hur djup borrhålet är.. samt skick på foderör m.m.
Hur väljer jag annars en likvärdig eller bättre ejektorpump (vet ju inte vad jag har nu)

Känns dessutom som man vill ha en större volym i hydropressen.. så pumpen inte behöver gå så ofta. Vilken storlek på hyrdopress rekommenderar ni..? Hittar ingen märkning på den vi har nu.

Bild
Bild
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77



magloman

#2 » 22:33:14, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borrhålspump tycker ja
Sen ett hydrofor kärl kanske. Dom är större o bättre. Men du kan även komplettera med fler hydropress kärl. Sätt ett kärl per hushåll med backventil. Så hade vi hemma o funka bättre än o dela.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ludde eriksson

#3 » 06:33:41, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns säkert något skäl till att använda ejektorpump, men jag kan inte komma på något :huh:
Bytte i stugan gör något år sedan, behövde inget vatten då, så det kunde få ta lite tid.
Drog upp slangen o mätte längden, hade så pass gammal installation att slangdimensionen var utgången
annars hade jag nog snålat o använt någon av dessa i hålet.
Här var hålet gammalt o med mindre diameter, så jag fick ta en smalare pump, ca 75 mm, något dyrare, men tror! inte en ny
ejektorpump hade varit billigare. :insomnia:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Skru'are

#4 » 07:18:09, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det påverkas av vad det är för vatten. Innehåll av järn osv...
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

QV_

#5 » 09:37:18, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller hydropress så är det bara att mäta ytterdiameter och höjd och jämföra måtten mot de du har i broschyrerna så ser du storleken. Skulle gissa på runt 60 liter efter att ha sett bilden.

Hydrofor skall vara mera hygeniska enligt uppgift. Det blir mera stillastående vatten i en hydropress men om detta är en praktisk eller teoretisk tanke vet jag inte. En hydrofor går i alla fall att rengöra vid behov. Själv bytte jag från hydropress till hydrofor när min ejektorpump stannade.
Fördelen med hydropress är att man får en "större aktiv vattenmassa" i förhållande till storleken jämfört med hydrofor.

Ejektorpump har den fördelen att man har alla rörliga delar uppe på marken, men det går få åt två slangar till brunnshållet.
Man tappar ut vattnet till hushållet vid ring 3 och hos dig pressar men ner vattnet i gen till ejektorn vid ring 8.
Att du har taskigt tryck kan bero på igensatt ejektor men troligen har du en utsliten pump.

Ejektorpumpar är dyra, sist jag kollade var de "mycket" dyra.
Så en djuppump blir oftas billigare att installera. Du har ju "bara" 8 ringar på din pump så hålet är nog inte så djupt. skulle chansa på en 40-50 meter men jag är inte på något sätt i rörmockarbranchen så det är en chansning.

Skall du byta från ejektor till djuppump (3 fas då naturligtvis) så behöver du.
1 kolla avståndet från pumpen till borrhålet, för här skall du lägga i en elledning i ena slangen som skall mata dränkpumpen.
2 Gräva upp vid borrhållet så du kommer åt "elslangen" samt plugga hålet mot foderröret
3 ny borrtopp till foderröret så du kommer in med elkabeln.
4 bra upp ejektorn så du vet borrhållsdjupet, man skall rapportera in sådana uppgifter till kommunen har jag för mig så kolla om de har något i sina register.
5 Mäta foderröret och beställa djuppump, slang och rostfri vajer samt lite nya kopplingar till slangarna.
6 Elkabeln skall vara längden på elslangen + borrhållsdjupet och lite till
7 Skarvsats till elkabeln nere vid pumpen
8 Nytt motorskydd

Har du plats så tycker jag att hydrofor känns bättre och plocka in en så stor du får plats med eller har råd till.
Listan ovan är ett minimum som vanligt...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Michael.Andersson (trådstartaren)

#6 » 21:01:20, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar :buga:

Ett dilemma i allt detta är att vi inte är helt nöjda med borrhålets placering samt kvaliteten på vattnet (Mer info här: Djupborrad brunn i vattenfylld betongtrumma. Kortfattat.. borrhålet är nu mitt på vår asfalterade vändplan. Dessutom smakar vattnet "lättsaltat" vid mycket nederbörd/snösmältning.

Just därför är jag lite emot att investera i en ny borrhålspump och sänka ned. Tankarna går mer i att kanske hitta en begagnad ejektorpump i ok skick och ha den redo ifall vår skulle haverera helt.
Kan ni förklara hur själva ejektorn nere i hålet fungerar..?

När jag tänker på hydrofor så tänker jag på svärfars gamla med ett plaströr på fronten där man ser vattennivån :klia: Han får tömma sin och fylla på luft säkert varannan månad. Antar att luften smiter ut då den inte innehåller nån luftblåsa..?
I vår nuvarande hydropress så kollar jag luftrycket en gång i kvartalet kanske.

Sen är vi som sagt tre hushåll samt stall på denna hydropress så blir ju inte så mycket stillastående vatten. Men en större skulle ju inte skada
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

bonnen513

#7 » 21:37:08, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oftast kan det räcka med att byta ejektorn eller bara munstycket då det slits. Dock behöver du ju veta spec på den.
Fast det kanske går att räkna ut?

Du får googla på ejektorverkan
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#8 » 21:44:22, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:

Fördelen med hydropress är att man får en "större aktiv vattenmassa" i förhållande till storleken jämfört med hydrofor.



Det där är väl bara en stor lögn från hydropressförsäljaren??

Blir ju precis lika stor luftvolym i hydroforen om man förtrycker den på samma sätt som en hydropress
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

QV_

#9 » 23:23:39, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge man får in nytt vatten.
Skulle ingående vatten "upphöra" så trycker man ut luften ur hydroforen men inte hydropressen.

Med en luftinblandare innan och en automatisk avluftare på hydropressen 2/3 upp så behöver man inte kolla luften men då kommer väll den aktiva volymen att sjunka...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se