Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hjälp med djupvattenpump önskas.

79 inlägg • Sida 3 av 6
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

QV_

#31 » 14:42:00, 01-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man vara flera som lyfter i slangarna så behövs ingen bryttrissa. Är man stark och uthållig gör man det själv.

En ejektorpump ger ju arbetstrycket vid typ 3 ringen och ring 6-12 (vilken man nu har) sänder tillbaka tryck till injektorn.

Nu vet jag inte om tryckstegringen är linjär eller om trycket till injektorn står i broschyren men det skall vara klart högre än dit tryck till huset. Så det trycket kan man mäta.

Ett fel som grannen hade var att hålet i dysan nere i injektorn var igensatt. Då kom det endast lite vatten upp

Men en ejektorpump har för mig bara haft några fel
Motorbrand (inget vatten)
Ihoprostad (inget vatten)
läckande mellan pumpens våningar ("fungerandes")

Så jag skulle gissa på att du har ett fel nere i injektorn.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



JPEG

#32 » 15:16:35, 01-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skrev "Tryckgivaren är fylld delvis med fett närmast membranet och fungerar ok." Jag har haft problem hos en granne med detta fenomen. Det är kalk i vattnet som bildar något vaselinliknande fet, men får det torka en tid blir det vitt pulver av det. Irriterande eftersom membranet med tiden har svårt att återgå till tillslag utan att man knackar på tryckströmbrytaren. Det återkommer med två tre års mellanrum i detta fallet, så jag öppnar och tvättar bort det bara. Bytte tryckströmbrytaren första gången i onödan.
Det här relaterade har ju inte med ert problem att göra, men tyckte det var rellevant att nämna i sammanhangett.

2 personer gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Michael Meier

#33 » 19:53:05, 01-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Dra slangarna över ett hjul utan däck, alltså bara en snurrande fälg.
Sist spände jag fast en gammal bakaxel ( med en fälg ) på släpkärran och backade intill hålet.
Gick fint att dra slangarna över.


:) sjuttio meter och två vattenfyllda PEM slangar är grönj#vligt tungt på en person.. någon hjälp behöver J, helt klart!

Tycker du ska börja med ejektorn och kolla sedimenthöjden i borrhålet före pilla på pumpen...
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#34 » 20:10:13, 01-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju lyft bort pumpen i går och i dag tog jag av anslutningarna. Det var i det närmaste tätt i den översta men förmodligen inte tillräckligt för att den skall sluta pumpa. Vidare så kan man se in i det ena pumphjulet och det är helt rent. Om man fyller pumpen i toppen så rinner det inte ut där nere, jag tycker det bör rinna lite i alla fall?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Michael Meier

#35 » 20:43:50, 01-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stillastående har ejektorpumpen samma tryck på alla tre anslutningar.. koppla på lite vattenledningstryck istället ?

Visst..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Volvot24

#36 » 21:25:27, 01-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

"SpolJocke" lyfte upp mina och grannens slangar med en egenhändigt byggd radiostyrd historia 1995. Brythjul och hela baletten. Maskineriet gick på band.
På fraktbilen fanns kompressor med egen motor (möjligen stod den på den bandburna maskinen) och en stor vattentank.

Så tryckte han hålet med vatten under mycket högt tryck på tre nivåer. Det var användes speciella manchetter som tätade mot hålets vägg.
Vattnet leddes ned med skarvbara stålrör. Det hela påminnde om en bergborrmaskin. Fast det fanns ingen borr utan det handlade om att skruva ihop och isär stålrören.

Slutligen spolades hålet, hela vägen från botten och upp.
Jösses vad mycket grums det kom upp.

Fick efter detta betydligt mer vatten.


För ca 7 år sedan, följde med en hel del mangan upp vid en förnyad spolning.
Vid detta tillfälle fick jag dra upp slangarna själv. Dessutom fick jag rådet att ta bort den rosfria 5 mm ståltråd som var fäst i ejektorn.
Anledningen var att tråden i vissa fall skavts av mot hålväggen p g a vibrationer. Och då blev det problem att få upp ejektorer.

Så numer har jag bara två slangar ned i hålet till ejektorn.

Tydligen är det som så att mangan fälls ut, när det kommer i kontakt med luft och ger brunsvara utfällningar.
Så en vanlig hydrofortank med luftkudde (utan gummiblåsa)
fångar upp manganet. Blir då att rensa tanken då och då.

SpolJocke berättade att han och två andra med liknande utrustning hjälptes åt att trycka ett borrhål som försörjde en skola med vatten. Det räckte inte med ett aggregat för att få tillräckligt flöde - tryck.
Den gången rensades först hålet. Sen hälldes sand ned innan
de tre aggregaten kördes igång.
Sandkornen påstods förhindra de vattenförande sprickorna att återgå. Det blev helt klart mer vatten.

Slutligen rensades hålet på överflödig sand.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

QV_

#37 » 22:24:56, 01-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Volvot24 skrev:Dra slangarna över ett hjul utan däck, alltså bara en snurrande fälg.
Sist spände jag fast en gammal bakaxel ( med en fälg ) på släpkärran och backade intill hålet.
Gick fint att dra slangarna över.


:) sjuttio meter och två vattenfyllda PEM slangar är grönj#vligt tungt på en person.. någon hjälp behöver J, helt klart!

Tycker du ska börja med ejektorn och kolla sedimenthöjden i borrhålet före pilla på pumpen...


55meter lyfte jag, men då var jag yngre och starkare...
Men hur tungt det blir beror ju på vattennivån i hålet. I mitt fall var det nog max 5meter ner till vattnet och då väger ju inte de sista 50 meter något.
För kommer man upp med slangen så rinner ju vattnet ut på marken allt eftersom.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Janson1 (trådstartaren)

#38 » 23:07:33, 01-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett fel är helt klart hittat. Den är tvärtät i hela pumpen... Jag har nu lossat motor och översta topplocket på pumpen och själva statorn är tät i varje ring. Det är en blandning av skit och rost. Vad skulle kunna lösa upp detta utan att vattnet sen blir okänligt lång tid efteråt? Jag har mekaniskt tagit bort skiten i översta steget men får inte loss axialtätningen då den fastnat på axeln.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#39 » 23:28:53, 01-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Ett fel är helt klart hittat. Den är tvärtät i hela pumpen... Jag har nu lossat motor och översta topplocket på pumpen och själva statorn är tät i varje ring. Det är en blandning av skit och rost. Vad skulle kunna lösa upp detta utan att vattnet sen blir okänligt lång tid efteråt? Jag har mekaniskt tagit bort skiten i översta steget men får inte loss axialtätningen då den fastnat på axeln.


Något surt. Kanske en lämplig häxbrygd på fosforsyra.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#40 » 06:48:19, 02-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JPEG: det här med att det är fettfyllt i tryckgivarens membranhus, är det något som händer med tiden om man har kalkrikt vatten? Det kändes som vaselin med små prickar i, får nog ta bort vid nästa mektillfälle då i alla fall. Jag tänkte: vad smart, detta måste väl spara både membran och funktion. Borde det inte finnas nåt fett för just detta, jag tänker närmast på rörläggarfett, sånt man har ihop med lin?
Jag funderar på att sätta dom lösa pumpdelarna i svarven och sen svarva bort rosten/skiten och sen kratta rent statordelarna med typ ståltråd.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Michael Meier

#41 » 06:57:21, 02-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten snik-blästerbox och byta medel till nötskal lr nåt lämpligt ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#42 » 06:58:50, 02-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad heter pumpen ? Har du hittat reservdelar ifall du behöver något ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#43 » 09:50:46, 02-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sett flera fall där det har blivit fullt med sand vid membranet i tryckströmbrytaren (pressostaten) till billiga pumpautomater som används ihop med grävda brunnar. I synnerhet när tryckströmbrytaren sitter horisontellt så det blir en ficka där sanden kan lägga sig till ro. Det fungerar bättre om man sätter dit en vinkel på röret till tryckströmbrytaren så den får sitta med anslutningen nedåt, då är det ingen risk att det samlas sand i den. Helst bör man ha den ansluten med en bit slang och monterad på ett vibrationsfritt ställe, inte på själva pumpautomaten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JPEG

#44 » 09:58:52, 02-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag trodde också att det var fett första gången när jag såg det. Anläggningen finns hos min bondgranne i Enköping där vattnet är väldigt kalkrikt. Avlagringen byggs successivt upp tills startsvårighet uppstår efter 3-4 år. En ganska stor del Na kan också förekomma här. Det var en vvsare, som upplyste om kalkproblemet. Kör själv med avkalkningsfilter i min brunn.
Men frågan är om det inte kan vara vattenglas (Natriumsilikat) som anrikas i membrankammaren p.g.a. Na förekomsten.
Tryckströmbrytaren sitter alldeles efter pumpen med en unionkoppling, så den är lätt att lossa och göra ren.
Bild
Bild

Tryckströmbrytaren borde sitta i toppen på hydroforen i den här anläggningen, men det är för trångt där.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Janson1 (trådstartaren)

#45 » 21:30:49, 02-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev akut i morse så jag plockade isär tryckströmbrytaren och rengjorde den och nu funkar den perfekt!
Pumpen får jag däremot inte isär utan att ha sönder något (förmodligen) så jag skall försöka lämna iväg den för byte/rep. någonstans. Jag fick ett tips tidigare här i tråden som jag börjar med.
Den heter Grundfos CPES3-80R

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se