Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

En borrad brunn som inte är det....

59 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Skru'are

#16 » 18:41:32, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men inte med en iller som varit i avloppet...
När man spolar med proffsutrustning på en bil kan man samtidigt suga rent runt foderröret så det friläggs.
Det kommer upp mycket när man spolar. Det du spolar ner skall upp igen + en massa annat.

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor



valberga

#17 » 18:58:36, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker alltihop verkar konstigt eller så fattar jag alltihop fel. Som jag fattar det så har det varit en grävd brunn, med en vanlig ringpump. Och så har väl inte vattnet räckt till, eller så har kvaliten på vattnet varit dåligt. Så har det då borrats en ny brunn i den befintliga grävda. Så långt är jag med. Det verkar som om det inte har blivit någon pump i det nyborrade hålet. Finns bara en sak, sänk ned ett lod i borrhålet o kolla hur djupt det är. Är djupet tillräckligt bra Skaffa en djupvattenpump o sänk ned den i hålet o kör ut vattnet i borrhålet för att få rent det. Om detta blir bra (då ser du ju också om vattnet i hålet rinner till tillräckligt. Skarva sedan på ett rör mot det borrade hålets rör, o fyll igen den grävda delen av brunnen. Att vattnet var dåligt beror på att brunnsringarna i den grävda delen, inte är täta i skarvarna så att ytvatten kommer in. Gör sedan en vanlig installation av sänkpumpen. Du kan ju använda det befintliga PEM slangen till att dra elkabeln till sänkpumpen. Men du blir ju tvungen att gräva ned en ny vattenledning förståss, o lika bra det så att det blir frächa slangar.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Skru'are

#18 » 19:03:47, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du pumpat rent en borra så???
Vad levererade pumpen efter det?
Hur blev vattnet?

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Orchid70 (trådstartaren)

#19 » 20:11:26, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:Som jag fattar det så har det varit en grävd brunn, med en vanlig ringpump. Och så har väl inte vattnet räckt till, eller så har kvaliten på vattnet varit dåligt. Så har det då borrats en ny brunn i den befintliga grävda. Så långt är jag med.


Enligt förra ägaren - brunnsborrningsbeställaren - var det för att vattnet inte räckte till. Vi reagerade på att det bara fanns en hydroforpump och fick som svar att det var sån otrolig tryck i borran att det inte behövdes annat... Vi borde ha ägnat lite mer tanke åt det!!! Då hade vi fattat. Men nu är vi här....
En granne, som bot här lika länge som vår tidigare ägare, från tidigt -80 tal. Enligt denna granne ser hans brunn likadan ut!! Han kände till brunnsborraren. Ska se om han lever ännu....
Anledningen till att detta gjordes medvetet så här, var för att "syresätta vattnet". Vi ringde vår granne (för att höra om han hade nån brunnsborrare i hans bekantskapskrets) och var helt förtvivlade och han tyckte det var precis som sig bör....
Vi bor alla mitt i åkermarker.
Varken vår brunn eller grannens finns med i brunnsarkivet.

Vi försökte mäta djupet, men gav upp.... Vi konstaterade att man HADE i vart fall borrat...

Det enklaste är nog låta proffsen göra rent borran och samordna resten av åtgärder till det tillfället.
Eller - ska man borra om helt ny brunn? Vad kostar sånt?
Just den där biten att komma ner och jobba där - först sex ringar (meter?) 690 mm sen en bredare längst ner. Vilken människa klarar av jobba och svetsa där nere?

Jag är mycket tacksam för era synpunkter och råd!!

Någon som känner igen formen på borr-röret? Det har en rolig form invändigt.

Bild
Orchid70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:36, 26-03-2013
Ort: Lövestad Sjöbo
Sverige

Michael Meier

#20 » 20:16:13, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:smile: Äh, tror att vi skippar å använda en flong ny 15000 kronors danfosspump till å göra rent en sedimentsficka.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bonnen513

#21 » 20:20:30, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

det borde väl inte vara nån omöjlighet att svetsa där. Då har man nog varit i andra djupa och blöta hål som varit trängre o grejat
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Orchid70 (trådstartaren)

#22 » 20:31:44, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån som känner sig hågad?
Efter 6 år här klarar jag inte ens av att klättra ner!!! Eller komma upp från golvet om jag får för mig att sätta mig ner.... Varenda muskel i kroppen har försvunnit! Och jag hoppas innerligt vi har hittat svaret på gåtan!
Jag ska ringa en lokal borrare som gjorde ett jobb här i närheten nyligen. Och rådfråga.
Spola borran- är det spolbilen (trekammarbrunnen) man ringer då?
Orchid70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:36, 26-03-2013
Ort: Lövestad Sjöbo
Sverige

bonnen513

#23 » 20:35:26, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

oftast kan brunnsborrarn svetsa. bind fast hans fötter i ett rep o fira ner honom så tar han minimalt med plats

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

RD350

#24 » 20:38:44, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gå inte ner när du är själv! Risk för gasbildning i brunnen.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Michael Meier

#25 » 20:39:12, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man jämför med alternativen, så är det väldigt prisvärt att borra nuförtiden.
Ofta byggs en prisuppgift på ett nytt hål med hjälp av "paket", startkostnaden inbegriper etablering och trettio meter från markytan sedan tillkommer en kostnad för extra tiotal meter och foderrör (pris/meter) ner och förbi fast berg, någon form av vattenkvalité och mängd "garanti"

Tillkommer sedan grävning /meter till anslutningspunkt, ledning och elkabel fram till foderröret, håltagning tror jag ingår i foderrörets pris, tillkommer även anslutningsplint/skyddslock och vattenanslutning i fodderröret, finns även pumppaket å välja.

Sextio meter bergborrning och tio meter foderrör kanske femtio-sjuttio tusen och resten trettio ? Varav pumpen är en stor del.

Hävdar absolut inte att priset är det minsta exakt, men ringer du en borrfirma eller kollar på firmans hemsida så ser du priserna direkt och kan se vad dom olika delarna kostar.

Se till att plugga detta hål om ni väljer ett nytt borrhål
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Johanolof

#26 » 20:51:43, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är en dålig lösning på brunn. Den borrade delen ger bevisligen inget vatten tillskott till brunnen. Be en brunnsborrare spola rent brunnen och trycka den. Sen svetsar du dit ett foderrör eller länger du med ett pp rör och en fernco koppling. Sen monterar du en pump i brunnen.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

Orchid70 (trådstartaren)

#27 » 21:07:56, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan bara inte begripa hur man kunnat göra detta kommersiellt! Minst två brunnar inom en kilometer ifrån varandra har denna "lösning"!! Eller Blåsning skulle man kunna säga! Inte undra på att man inte har registrerat detta i Brunnsarkivet!
Blir det inte problematiskt med en Fernco koppling som ligger under vatten? Grundvattnet ligger fem meter över, där foderröret slutar nu. Grundvattnet är ca 2 meter under markytan.
Jag har iaf skrivit (med bilder) till den lokala brunnsborraren som borrade nyligen till en, här i närheten.
Jag vill oxå ta reda på vem som gjorde jobbet här.
Orchid70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:36, 26-03-2013
Ort: Lövestad Sjöbo
Sverige

Johanolof

#28 » 21:18:41, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fernco koppling och pp rör är klart inte optimalt men betydligt bättre än det du har nu. Se till att det är rostfria slangklammer och fixera pp röret i överkant så borde det inte vara något problem. Men att svetsa vore ju det bästa men tyvärr tror jag inte du hittar någon som vill krypa ner där med svetsen :grin:
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

CountyBruff

#29 » 21:36:32, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Röret ser ut att vara ytterröret till en kraftuttagsaxel
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Orchid70 (trådstartaren)

#30 » 22:00:16, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

CountyBruff skrev:Röret ser ut att vara ytterröret till en kraftuttagsaxel


CountyBruff - vad är det? Nåt som användes vid borrningen och sen lämnad kvar?

Johanolof - tror dock inte att det finns nån sumpgaser där - grus och sand finns det bara här. Dessutom är huset byggd (över 100 år sen) på en sluttning där man fyllt upp en liten platå för huset. Men att svetsa med huvudet neråt hängandes från fötterna - det kan ju vara svårt att hitta nån som vill göra det! :help:
Kanske inte köpa Biltema-grejer om det blir den lösningen - tillfälligt då.
Orchid70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:36, 26-03-2013
Ort: Lövestad Sjöbo
Sverige


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se