Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

En borrad brunn som inte är det....

59 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

tracker

#31 » 22:01:57, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

är det inte mest troligt att det är en sandfilterbrunn ?
eller rörspetsbrunn.

http://mullsjobrunn.se/grusfilterbrunn/ ... terbrunn-2
Senast redigerad av tracker 22:10:28, 25-03-2018, redigerad totalt 1 gång.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15



Jimmy Nilsson

#32 » 22:05:35, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har/hade ngt liknande. Borra i en gammal brunn där ytvattnet rann ner friskt. Där var dock en sänkpump i röret. Ingen som tänkte på det förren vattnet smaka skit. Det som gjordes var att länga borröret och spolning av borran. Där finns kopplingar som man skruvar åt så man slipper svetsa. Och man kör inte rent borran med spolbil. Man blåser ur den med luft. Brunnsfirma i klippan som fixa det åt oss. Kosta faktiskt inte många kronor.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Orchid70 (trådstartaren)

#33 » 22:12:04, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy Nilsson skrev:Vi har/hade ngt liknande. Borra i en gammal brunn där ytvattnet rann ner friskt. Där var dock en sänkpump i röret. Ingen som tänkte på det förren vattnet smaka skit. Det som gjordes var att länga borröret och spolning av borran. Där finns kopplingar som man skruvar åt så man slipper svetsa. Och man kör inte rent borran med spolbil. Man blåser ur den med luft. Brunnsfirma i klippan som fixa det åt oss. Kosta faktiskt inte många kronor.


Hoppas hoppas hoppas!! Jag har skrivit och skickat fotona till Smedstorp. Så i ert fal var det foderröret som var otätt?

tracker - vi har en sandfilterbrunn efter trekammarbrunnen. Menar du att man har haft sådana även till dricksvattenbrunnar??
Orchid70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:36, 26-03-2013
Ort: Lövestad Sjöbo
Sverige

bonnen513

#34 » 22:15:03, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kombinerat system
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jimmy Nilsson

#35 » 22:18:12, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orchid70 skrev:
Jimmy Nilsson skrev:Vi har/hade ngt liknande. Borra i en gammal brunn där ytvattnet rann ner friskt. Där var dock en sänkpump i röret. Ingen som tänkte på det förren vattnet smaka skit. Det som gjordes var att länga borröret och spolning av borran. Där finns kopplingar som man skruvar åt så man slipper svetsa. Och man kör inte rent borran med spolbil. Man blåser ur den med luft. Brunnsfirma i klippan som fixa det åt oss. Kosta faktiskt inte många kronor.


Hoppas hoppas hoppas!! Jag har skrivit och skickat fotona till Smedstorp. Så i ert fal var det foderröret som var otätt?

tracker - vi har en sandfilterbrunn efter trekammarbrunnen. Menar du att man har haft sådana även till dricksvattenbrunnar??


Ungefär som du. 6 meter gammal grävd brunn med borra i botten. Foderröret slutade en halvmeter ovan botten nere i brunnen. Gamla otäta ringar så ytvattnet flödade ner i borran.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

tracker

#36 » 22:21:53, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

1 person gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

EE

#37 » 22:48:58, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orchid70 skrev:
Jimmy Nilsson skrev:Vi har/hade ngt liknande. Borra i en gammal brunn där ytvattnet rann ner friskt. Där var dock en sänkpump i röret. Ingen som tänkte på det förren vattnet smaka skit. Det som gjordes var att länga borröret och spolning av borran. Där finns kopplingar som man skruvar åt så man slipper svetsa. Och man kör inte rent borran med spolbil. Man blåser ur den med luft. Brunnsfirma i klippan som fixa det åt oss. Kosta faktiskt inte många kronor.


Hoppas hoppas hoppas!! Jag har skrivit och skickat fotona till Smedstorp. Så i ert fal var det foderröret som var otätt?

tracker - vi har en sandfilterbrunn efter trekammarbrunnen. Menar du att man har haft sådana även till dricksvattenbrunnar??

Lider med er och hoppas på en snabb lösning! Det finns inget värre än att vara utan bra dricksvatten.

För många år sedan hade vi ungefär samma problem med dricksvatten. Min tråd finns i nedanstående länk, det vatten som källan ger har i blindtest mot gaslös Ramlösa och Imsdal ansetts vara det godaste vattnet. Tillsammans med mätresultaten från labbet vågar jag påstå att vi nu har ett vatten att fascineras av i kranen!
Sjuåringen har sagt några gånger att "-Vattnet på skolan smakar äckligt" och "-Pappa varför spolar vi toaletten med ett vatten som är godare än flaskvatten i affären, det är väl onödigt?" Troligen har han lyssnat på pappas berättelser om vattenkvaliteten, men fortfarande har han rätt i sak.

Mitt generella råd är att se dig om i naturen och försök finna ett alternativ till framtida vattenkälla. Där man minst anar det kan faktiskt lösningen finnas! Inget säger (än fast det normalt är så) att den nuvarande källan finns på rätt ställe!

Byte av vattentäkt

2 personer gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Orchid70 (trådstartaren)

#38 » 00:42:20, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr inga källor i närheten. Vår lilla tomt är på 3600 kvm. Resten är bondens om äger allt runtom.
Men WOW för din lila brunn!
Som tur var - har vi inget radon i vattnet. Bara i huset... men det är en annan femma. Fast.... inte konstigt att det inte fanns radon i vattnet.... det får vi kolla på sen när vi får upp vatten från borren!! Tack för den påminnelsen! Grävda brunnar har väl sällan radon?
Orchid70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:36, 26-03-2013
Ort: Lövestad Sjöbo
Sverige

Skru'are

#39 » 01:14:24, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy Nilsson skrev: Och man kör inte rent borran med spolbil. Man blåser ur den med luft. Brunnsfirma i klippan som fixa det åt oss.

Jo, brunnsfirman har väl ingen spolbil, men en rejäl kompressor, "man tager vad man haver..."
Skiten skall väl bort också?
Det är lite skillnad på trycket. Hur mycket får luften loss? I berg brukar man ibland sätta manschett för att trycka ut i sprickorna. Tom att spränga förekommer.
Nog är det så att man spolar och suger...

Trycka vatten genom manschett kan också visa på läckage på foderröret mot berg. Det är en ovisshet! Har man stoppslagit och injekterat ordentligt? Annars kan ytvattnet läcka vidare ner i borran.

Vet du hur långt du har till "berg" (sedimentärt)?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jimmy Nilsson

#40 » 01:55:49, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:
Jimmy Nilsson skrev: Och man kör inte rent borran med spolbil. Man blåser ur den med luft. Brunnsfirma i klippan som fixa det åt oss.

Jo, brunnsfirman har väl ingen spolbil, men en rejäl kompressor, "man tager vad man haver..."
Skiten skall väl bort också?
Det är lite skillnad på trycket. Hur mycket får luften loss?

Jo den firman har spolbil med. Att man använder luft fick jag förklarat för mig att med en spolbil så får man loss skiten ja men mkt lite får man upp. Med luft så kommer skiten. Riktigt ordentligt kan jag säga. Man ska ju inte ha sin nytvättade bil inom 30 meter från hålet iaf :mrgreen:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Skru'are

#41 » 14:45:33, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luft kan transportera när det är djupt - det blir i princip en mammutpump.
Visst, men en fontän ut över 700 kvadratmeter med den sörjan låter inget vidare i bebodda trakter.
Det biter fast i fasader och annat samt dras runt när man går. Järn tex är inte ovanligt. Mycket städjobb/-pengar.
Det krävs snabb tillrinning för att inte bara bli ett snabbt sprut... :vissla:
Men det var ju bra att det gick för dig.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

valberga

#42 » 18:44:38, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade en arbetskamrat som hade en grävd brunn, brevid denna borrade de en ny brunn. Den gav så in i :djaevul: med vatten, o tryckte upp vattnet så det flödade i marknivå. Så kompisen drog en ledning mellan den borrade brunnen o den befintligt grävda. Han lät vattnet fylla på i den grävda, så han kunde då använda den befintliga ringpumpen till huset. Han bodde minst 15år med denna lösning. Kanske var det något liknande som du har råkat ut för. Bara det att vattnet kanske har avtagit så mycket att det inte funkar längre
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Orchid70 (trådstartaren)

#43 » 21:24:51, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kom absolut inget vatten över kanten på foderröret. Min tanke var då att det kanske fanns hål (fästhål) under kanten som vattnet rann ut genom.
Ju mer jag funderar desto mer förstår jag att vi måste kolla först att det finns nåt vatten i borran. Enligt gamla ägaren och den gamla VVS:aren (bytte hyroforpumpen för oss tidigare) var det sån enorm tryck från borran tidigare i vart fall - så det räckte med hydroforpumpen.
Jag vill inte ha sörjan på våra skånelängor eller på bilarna på tomten (de är många) så jag ska försöka hitta en spolbil till detta.
Orchid70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:36, 26-03-2013
Ort: Lövestad Sjöbo
Sverige

Masseydriver

#44 » 21:54:30, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nordborr blåste rent i min borra med tryckluft den är 40 m djup , rent verkar det ha blivit iaf. Ingen sanering på tomten behövdes heller.
Masseydriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:37, 17-07-2016
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7c, Massey Ferguson 65

Ivar Risslén

#45 » 22:12:16, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grundvattennivån har sjunkit i Skåne så det kan vara därför som det inte flödar över.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Timpab och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se