Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Vildsvinskampen

90 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Mikkel (trådstartaren)

#76 » 23:40:36, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wow :buga:
Kunde inte skrivit det bättre själv. :thumme:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



PeterR

#77 » 08:21:59, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Wow :buga:
Kunde inte skrivit det bättre själv. :thumme:


Tack!
Då är det ”bara” att leverera. Vi ser fram emot många bilder.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Bygert

#78 » 13:00:31, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första gången jag såg grisar här klev jag intet ont anade ut ur lagårn och hamnade typ mitt i en skock kultingar. Suggan var inte nöjd med det och gick emot mig. Man är inte så kaxig då kan jag berätta. Nu drar det runt ett gäng gangsters här och rotar i lite av varje. Förmildrande är att de är högst ätbara, i övrigt är det nog bara att vänja sig.

Jag har ju haft elstängsel länge till får men byter ut det mot nät nu. Det funkar så länge det är bra men förr eller senare är det nån som kommer på att det går bra att springa rakt igenom och sen följer de andra med. I snö funkar det dåligt eller inte alls och annars är det stora problemet att det växer upp gräs och kortsluter. De kraftigaste aggregaten är förbjudna efter dödsolyckor och de som finns orkar inte riktigt bränna ner gräset. I mager skogsterräng är det väl inget problem men där det växer kraftigt får man gå med trimmer och jag känner helt enkelt inte för att ägna ett par dar om året åt det. I alla huvudsak fungerar det, grisarna är ute och fåren inne. Att det sen ger sig om en älg hoppar i det, det lär inte kunna undvikas. Har också varit problem där det är blött och ytligt berg att ett par getter som jag har (oklart varför) trycker omkull stolparna men med stöttor går det att hantera. Nu är jag lite jävig eftersom jag också säljer nät men ändå, jag har tröttnat på elstängsel, det är för mycket krångel.

Det har varit förbjudet med taggtråd och el i samma staket. Nu är det tillåtet men det får inte sitta rakt över varann. Taggtråden som inte får ha el ska sitta på stolpen och eltråden ska sitta med distans (15 cm?) en bit in åt det hållet djuren är.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

PeterR

#79 » 13:10:54, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kommer bli grymt besviken på fårnäts förmåga att hindra vildsvin. Visst, elstängsel är inte optimalt när det är mycket snö, men inte ens då kommer nätet att stoppa grisarna. ”Vildsvinstunnlar” är vanligt förekommande i fårnät. I Ditt fall skulle jag satt en eltråd på distansisolatorer på utsidan, ca 30 cm högt, alternativt två på just 25 och 50 cm. Enklaste sättet att minska älgskador på staketen är att hålla staketet så lågt som möjligt, då kliver de lättare över....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Bygert

#80 » 13:20:39, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fårnät tror jag inte mycket på varken till grisar eller får. Det jag sätter är plastnät med 5 cm maskor och eftersom djuren inte får in huvudet så bråkar de inte så mycket med det. Jag lägger också en tråd längs marken som jag najar fast nätet i och låter det ligga en bit in på marken. Det hindrar att de tränger sig under. Med höjd 1,5 meter så kan älgarna försöka hoppa när nätet är nytt men när de vant sig vid att det finns går de runt i stället.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

PeterR

#81 » 14:49:37, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, huvudsaken är att Du är övertygad om att det fungerar. Däremot bryr sig knappast älgar om att det är 1,5 meter högt. Vill de så vräker de sig över, snarare än hoppar.
Hur fungerar nätet för övrigt hjortvilt? Är det en lika stor dödsfälla som elrep och liknande?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Bygert

#82 » 15:48:44, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Älgar vräker väl ner det mesta om de är på det humöret. Men de är inte mindre lata än alla andra så är det för jobbigt så går de runt i stället.

Rådjur har blivit instängda nån gång, liksom katter, innan de fattat vart de kan ta sig ut. Ryktesvis har nåt rådjur hoppat över men det är inget jag sett. Dödsfälla har jag svårt att se hur det skulle bli, det är väl möjligen om nåt i storlek mink skulle lyckas trä in huvudet och strypa sig. Är alltså inte knutet nät typ fisknät utan fyrkantnät. Jag skulle jag nog se det som att man får anstränga sig ordentligt om man ska lyckas fastna.

Nåt ställe som är särskilt utsatt har jag satt en eltråd på distans på nätet. En tråd lite lagom högt föser bort djur med för stort intresse av att bråka med nätet och är inte samma problem med att det växer gräs emot.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

PeterR

#83 » 17:27:09, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då jag nämner dödsfälla syftar jag i första hand på dovhjortar, men även kronhjortar och råbockar. De brukar inför brunsten trassla in sig i det mesta. Tyvärr händer det att de trasslar in sig så illa att de skadar sig. Jag har vid flertal tillfällen avlivat totalt utmattade dovhjortar som snärjt in sig i elrep. Avlivning är enda rimliga utvägen då repen skavt in i hals och ben. Sitter de bara fast i hornen kan man såga bort hornen och låta dem löpa fritt. Jag har även hittat döda hjortar som snärjt in sig i traditionellt fårnät, och jag kan tänka mig att den varianten Du nämner inte är bättre ur det hänseendet?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

PO

#84 » 18:14:32, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade problem med ett viltstråk via ett staket,detta blev en kamp mellan älg och mig.
Jag vann kampen genom att sätta reflexer i ovan tråden i detta fall cd skivor.
Älgen valde en annan väg bortom hagen jag slapp laga staket så båda parter blev nöjda o belåtna.
O jodå herr älg fortsatte sin vandring i ytterligare några år över mina domäner.

2 personer gillar det här inlägget.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

Bygert

#85 » 08:11:33, 05-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Då jag nämner dödsfälla syftar jag i första hand på dovhjortar, men även kronhjortar och råbockar. De brukar inför brunsten trassla in sig i det mesta. Tyvärr händer det att de trasslar in sig så illa att de skadar sig. Jag har vid flertal tillfällen avlivat totalt utmattade dovhjortar som snärjt in sig i elrep. Avlivning är enda rimliga utvägen då repen skavt in i hals och ben. Sitter de bara fast i hornen kan man såga bort hornen och låta dem löpa fritt. Jag har även hittat döda hjortar som snärjt in sig i traditionellt fårnät, och jag kan tänka mig att den varianten Du nämner inte är bättre ur det hänseendet?


Allt kan ju gå galet. Det finns åtminstone ett dödsfall i Sverige som har samband med att en person trasslat in sig i ett elstängsel. Jag har tappat en kalkon som snärjt in sig i elstängsel. Ska man helt gardera sig om att nåt trasslar in sig får vi ju bygga murar. Jag tror ändå att nätet jag sysslar med är relativt säkert. Maskorna är relativt små och det går inte att töja ut dem, då går de sönder i stället. Fårnät har jag haft djur som fastnat i, samma för stängsel med tråd. Det innebär ju inte att det är omöjligt att nåt skulle lyckas fastna i nätet men det har iaf inte hänt än.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

PeterR

#86 » 09:55:45, 05-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om en varelse som är lite känsligare, eller lite överstressad, fastnar i elstaket kan de i värsta fall avlida. Men normalt jordas staketet om ett djur trasslar in sig i det. Samtidigt är ju själva tanken med elstaket att de skall vara obehagliga att vara nära, så ett fungerande elstaket har avsevärt lägre risker än ett staket som inte är strömsatt.
Hoppas Du har rätt angående nätet, men jag tvivlar.
Lite bilder. Känsliga läsare varnas! (finns hur mycket som helst!)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Bygert

#87 » 10:55:44, 05-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Obehagliga bilder men den där intrasslingseffekten är utesluten med nätet jag sätter. Hur som, jag har prövat elstängsel med många trådar, väl spänt, grova hörnstolpar osv och jag har fått nog, det är inte säkert nog och drar för mycket underhåll. Dessutom har jag även såna djur som jag inte skulle sova lugnt på natten om de gick med bara el och dessutom skulle jag aldrig få länsstyrelsen att acceptera det.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

bmrobban

#88 » 23:27:32, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tog en bild på grannens staket idag.
Som ni ser så har det varit aktivitet utanför tråden :smile:
Han har ett aggregat per tråd.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

PeterR

#89 » 23:41:15, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Personligen tror jag att de dubbla aggregaten är överkurs, men det funkar uppenbarligen bra. Detta trots ganska taskig spänst i trådarna?
Bra exempel på ett nästan perfekt vildsvinsstaket!
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

bmrobban

#90 » 23:45:05, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, trådarna är slaka :smile:
Tror att grisarna har lärt sig att tråden är farlig, han har stängslat en bit utan el och den får också vara ifred.

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se