Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Lägga nytt plåttak på bostadshus.

260 inlägg • Sida 2 av 18
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Volvot24 (trådstartaren)

#16 » 14:59:09, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Måttbeställer plåtarna... hela längder uppifrån och ned.
5350 mm.

Så just dessa problemen uteblir.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



JD400

#17 » 15:22:25, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, tror du missförstår mig. Överlappet jag syftar på är inte på bredden utan på längden. När du lägger dina hela plåtar på 5350 mm så ska ju kanten som är 5350 lång överlappa med sidan mot nästa plåt och det är där det blir jobbigt om du börjar från fel sida. Då måste du lyfta föregående plåt på hela längden tillräckligt mycket för att kunna skjuta in nästa plåt (förslagsvis sticker du i så fall in en läkt ställd på högkant under föregående plåt som du kan dra bort neråt när du fått nästa plåt på plats). Och när du sen ska skruva klart föregående plåt måste du sträcka dig över en hel plåtbredd, minst, vilket också är krångligt. Men läggningsanvisningen för din plåt nämner säkert från vilket håll du bör starta.

Tänk också på att med tegelpanneplåt så blir det massa spill eftersom den måste mönsterpassas. Plåtarna går ju inte att passa ihop var som helst som en vanlig tp20.

Är man riktigt noga så funderar man från vilket håll det oftast blåser och försöker anpassa skarvar så blåsten får det så svårt som möjligt att trycka in vatten i skarvar.

Satsa på rejäl läkt. Jag hade 28x70 som bärläkt och det var kanon att ha nåt rejält att skruva i. Mycket mindre risk att bomma med skruven. Känn efter med handen vartefter så att du verkligen får ner plåten så den inte ligger och skallrar i blåsten. Ett knep här är som jag använt tidigare är att skära remsor av tjärpapp och lägga mellan läkt och plåt. Med tiden gör värmen att plåten klistras fast mot läkten och det skyddar också läkten lite i skruvhålen.

Har sett nu att det finns tejp att köpa som är avsedd att läggas under läkten för att täta när man skruvar igenom läkten ner i taket. Den borde man kanske också kunna ha till samma syfte men det lär väl kosta därefter.

Kolla upp vilken tjocklek du köper på plåten så du gör ett medvetet val. Inte helt ovanligt är väl 0,5 mm tjocklek som man får om man inte önskar något annat. I offerter så vill de förstås hålla nere priserna och offererar så tunn plåt som möjligt, smalare rännor, stuprör osv. Det kanske man inte tänker på som amatör. Den plåten (0,5 mm) är jäkligt tunn och bucklar sig mycket lätt om man går på den fel så det gäller att vara försiktig och hantera plåtarna rätt, bara bära de på högkant osv. Det går ju att köpa tjockare plåt också med nackdelarna att den blir dyrare och tyngre att hantera förstås.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400

#18 » 15:40:46, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På uthustaken har jag plåt som är ytbehandlad så den är lite sträv, tror det är halkskydd. Det är nog inte fel om man tänker sig att kunna gå på taket nån gång. Plåten jag lade på hustaket är blank och blir verkligen snorhal när den blir blöt. En annan fördel beroende på hur man ser på saken är att den halkskyddade plåten är såpass sträv att det inte verkar behövas snörasskydd, snön ligger kvar ändå.

Tänk på nu när du höjer taket hur du ska få till det bra med vindskivor. Jag hade problemet att jag ville behålla mina gamla vindskivor för de var helt inklädda i plåt och hade varit en massa merjobb att ta bort. Det var en del fippel men jag fick till det skapligt i slutänden.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400

#19 » 16:54:51, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med att kapa plåtarna är ett kapitel för sig. Takpanneprofilerad plåt är svår att kapa i vissa ledder oavsett vilket verktyg du använder. Har provat olika sorters nibblers, elplåtsax (både proffsverktyg som Fein och billiga varianter), speciell cirkelsåg för plåt, specialklinga i vanlig cirkelsåg, sticksåg, vanlig handplåtsax (en bra pelikansax). I slutänden försökte jag ta så mycket det bara gick med pelikansaxen för det blev helt enkelt bäst men tar kanske lite längre tid. Nibblern är svår när man ska över vissa pressningar i plåten plus att det är svårt att skära helt rakt. För att inte tala om dessa miljoners sylvassa små spånor som den stansar ut och som hamnar fan överallt! Ska man skära med nibbler är det inte dumt att vara på ett betonggolv så man kan samla ihop spånorna lätt efteråt. Tänk på att om du går på spånorna så sätter de sig i dina skosulor. Använder du sen samma skor och går på plåten får du garanterat små repor i färgen!
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Volvot24 (trådstartaren)

#20 » 18:15:13, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket tacksam för alla råd :thumme:

De plåtar som har full längd, 5350 mm, är från leverantör, samtliga kapade i överkant, till färdig längd. Inget spill.

Plåtarna har "mönsterpassning" från början och ska inte bearbetas nåt mer, bara skruvas på plats.

Vad jag förstår finns det plåtar med höga eller låga "pannor" att välja på. De har samma längd och bredd.
Inbillar mig att det blir lättare att kapa de som är lägre, till ränndalar mm.
Senast redigerad av Volvot24 18:22:55, 10-04-2018, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#21 » 18:21:22, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Planen är att sjösätta projektet fullt ut nästa sommar.
Möjligt att jag smygbörjar redan denna sommar, med den del av garaget, som vänder bak mot skogen.

Alltså en mindre, begränsad del att öva på, innför det som komma ska...

- Tänker då ta hjälp av grannen eller svågern som båda är snickare.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

JD400

#22 » 18:34:22, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja får du hjälp av snickare går det säkert kalas! :thumme:

Tänk på att om du bara lägger ena sidan nu att det kan nog bli rätt bra vindfång när det friskar i om vinden kommer åt under plåten. Du har ju också en stor fördel att ditt undertak redan är på plats och tätt. Själv höll jag på och täckte bitvis med pressenningar och det blev man ju bara skogstokig på!
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Mattias Petterson

#23 » 18:43:06, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör med plannja royal, den andra är ju nästan platt och ser förjävlig ut.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Volvot24 (trådstartaren)

#24 » 21:06:15, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kollas!
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

toker

#25 » 23:12:32, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns rekommendationer hos tillverkarna vilken grovlek läkten ska ha beroende på taklutning men välj inte nån som är så klen så man riskerar punktera taket under jag brukar köra med minst 35 mm tjocklek då går inte skruven igenom och klenare ska du troligtvis inte ha med cc 1200.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#26 » 11:07:37, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tp 20 är lättare att få till snyggt och mera tolerant mot skevheter. Ränndalar med tegelprofil blir djupa och ger stora hål inunder plåten som måste hanteras av ränndalen, dvs den blir stor. Inte speciellt snyggt heller. ( det här problemet uppstår vid alla hinder, tex skorsten.)
Bandfalsad plåt är ett alternativ, har du tänkt på det?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Volvot24 (trådstartaren)

#27 » 14:31:30, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Kör med plannja royal, den andra är ju nästan platt och ser förjävlig ut.


I dag ligger Schingel... Då kan man snacka om platt!

Royal ca 50 kr dyrare per m2.
Senast redigerad av Volvot24 15:26:40, 01-12-2019, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#28 » 15:06:46, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
JD400

" Tänk också på att med tegelpanneplåt så blir det massa spill eftersom den måste mönsterpassas. Plåtarna går ju inte att passa ihop var som helst som en vanlig tp20."

Vad jag förstår, blir det minimalt med spill.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#29 » 15:08:59, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Plåtarna måttbeställs, kapade med millimeterpassning endast i övre änden (under nockplåt).
Nederkanten som läggs efter takfotsplåten, är lika för alla plåtarna.

Huset är tillverkat av Enbuske, Övertorneå, rakt o jämnt monterat. Skiljer inte många centimeter här.

.
Senast redigerad av Volvot24 09:01:12, 02-12-2019, redigerad totalt 2 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#30 » 15:18:57, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Ja, som gammal ställningsbyggare också, på industrier, Ringhals och oljeborrtorn (Skanska Doris, Lervik) förstår jag väl nyttan med en bra ställning.

Köpte en begagnad ca 30 m2 i 3-meters höjd, Haki-ställning på rot. Nu hemfraktad.
Kanske lånar ut senare, eller säljer rakt av.

Billigast sättet så. Och så kan jag nyttja den, så länge jag behöver.

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se