Bakgrund
Huset brann ner för sambon, innan vi blev sambo, för drygt 1,5 år sen. Inga personskador men hon förlorade i princip all materia hon ägt. Blev försäkringsärende. Nytt hus uppfördes på fastigheten men på en annan plats än det nedbrunna bostadshuset.
Två parallella processer, båda nästan lika jobbiga. Husbyggandet är den ena, med överstressad husbyggare som tar egna beslut utan rätt befogenheter. Så kallade "professionella" snickare som största bedrift innan vårt husbygge byggt altaner och carportar, vilket märktes i uppförandet. Slarvfel och dålig finish på hela bygget.
Den andra, sanering av gamla husgrunden, är vad den här tråden är tänkt att fokusera på. En om möjligt ännu mer irriterande historia.
Ett snålt försäkringsbolag som anlitar en entreprenör som i sin tur anlitar en underentreprenör som bevisligen i ett senare skede inte kan ett skit förutom att snacka skit och inte göra som överenskommet och sedan försöker dölja det hela. Arsel.
Vi, sambon och jag, hade naturligtvis velat välja entreprenör själva men det bara dök folk en dag och började skyffla. Sen påstår ormen från försäkringsbolaget att självklart har "kunden", dvs min sambo alltså, alltid har rätt att välja entreprenör. Jaså. Hade det inte varit på sin plats att tala om det inledningsvis så hade vi sluppit den här soppan gällande sanerigen i alla fall. Praktarsel. I kvadrat.
I dagsläget har vi en yta på tomten där gamla boningshuset stod som ska saneras från brandrester, grundsten, aska, brända detaljer, metaller etc. Orkar inte redogöra för alla turer mellan de tre praktarslena i den här röran som egentligen ska lösa problemet. Läget har blivit sådant att vi, sambon och jag, är oense med försäkringsbolag och entreprenörer om vad som överenskommits från början, vad som har gjorts, vad som egentligen borde gjorts och vad som (vi anser) återstår att göra.
I morgon fredag har vi möte med två av tre praktarsel om hur vi ska "gå vidare" och "lösa problemet". Sambon och jag känner att vi vill ha så lite som möjligt att göra med dessa herrar då framförallt "entreprenören", är avigt inställd och näst intill otrevlig att prata med. Tror jag det, han är väl inte van vid att nån protesterar och protesterna kostar väl slantar för honom. Men man ska fan inte vara otrevlig fast man har skitit i blå skåpet och misslyckats med sina åtaganden.
Tror personligen att denne inte är van att ha att göra med uppdrag till privatpersoner utan mera mellan företag. Han är van vid "snabba svängar" utan att någon bråkar. Det är min teori. Men det är mera noggrant när man har med privatpersoners mark att göra. Att tippa vägavskrap på nåns blivande gräsmatta är inte speciellt genomtänkt. Speciellt inte som kommunen har klara åsikter gällande potentiella miljögifter.
Hoppas och tror att den smidigaste lösningen blir att vi får en slant från försäkringsbolaget som vi kan disponera som vi vill för att lösa vårt problem. Försäkringsgubbsarslet har hintat lite om det.
Frågeställning
Nåväl, nog med bakgrund. Det frågan egentligen vad som är rimligast att göra i ett sånt fall, att vi får slantar till att lösa detta själva. Misstänker att summan vi kan krama ur försäkringsbolaget inte är tillräcklig för att hyra in en annan, lokal entreprenör, att iordningställa marken så som vi vill ha den.
Frågan blir då; kan man gör det här själv? Då inte ur en teknisk synvinkel utan mera vad som är rimligt och inte.
Tänker t.ex. på dem som köper en grävmaskin, gräver en pool, en dränering eller för en husgrund och sen när det är avklarat, säljer maskinen. Jag har hört om det flertalet gånger, sambons förra grannar gjorde så flera stycken. Är detta ett rimligt förfarande i detta fall eller är det vansinne?
Budget och maskineri.
Tja, beroende på vad vi eventuellt kan få loss från försäkringsbolaget kanske det finns i runda slängar 50 - 70'000, kanske i extremfall uppåt 100', absolut max.
Om man tänker sig en trakorgrävare/grävlastare i den prisklassen är det rimligt att klara av önskat arbete? Se bild nedan.
Bildförklaring
Över hela ytan är topplagret blandat med brandrester och dålig fyllnadsjord (vägavskrap). Detta tyckte sambon och jag var fel, önskade korrigering. Det skulle tas bort 1-3 dm beroende på förekomsten av berg. Dessa (förorenade?) massor skulle köras bort. Sedan skulle området fyllas upp med ca 1-2 dm riktig fyllnadsjord.
Detta påbörjades efter mycket tjat och snäsig argumentation med underentreprenör. Det utgör det orange inringade området i mitten, till vänster i bild. Lilla högen till höger är det som grävdes upp. Arbetet stannade av med motiveringen att "försäkringsbolaget stoppat". Sen fika dom, sen åkte de hem. Inte set röken av dem sen dess gud ske lov.
Den svarta högen i mitten är "topping" som försäkringsbolaget köpt som vi skulle "fylla ut" med!? Man fyller inte med en topping...
Den blå markerade högen längst bort i bild är resterna från nedläggning av nytt avlopp. Skulle gå utmärkt att använda som fyllnad. Likaså till höger utanför bild finns ett par rejäla höger, stor andel sten dock tyvärr, rester efter grävningen av grunden till nya huset.
Summering
1) Är det rimligt att tänks sig att jag som "privatist" skulle kunna ordna till detta enligt önskemål?
2) Får man en adekvat maskin till detta arbete för 50 - 60'000?
Ni som orkat läsa igenom allt detta och inte dukat under av utmattning får hemskt gärna kommentera...