Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Rimligheten i att själv fixa tomten med t.ex en traktorgrävare...

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

roddjer (trådstartaren)

#1 » 18:24:27, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bakgrund
Huset brann ner för sambon, innan vi blev sambo, för drygt 1,5 år sen. Inga personskador men hon förlorade i princip all materia hon ägt. Blev försäkringsärende. Nytt hus uppfördes på fastigheten men på en annan plats än det nedbrunna bostadshuset.
Två parallella processer, båda nästan lika jobbiga. Husbyggandet är den ena, med överstressad husbyggare som tar egna beslut utan rätt befogenheter. Så kallade "professionella" snickare som största bedrift innan vårt husbygge byggt altaner och carportar, vilket märktes i uppförandet. Slarvfel och dålig finish på hela bygget.
Den andra, sanering av gamla husgrunden, är vad den här tråden är tänkt att fokusera på. En om möjligt ännu mer irriterande historia.
Ett snålt försäkringsbolag som anlitar en entreprenör som i sin tur anlitar en underentreprenör som bevisligen i ett senare skede inte kan ett skit förutom att snacka skit och inte göra som överenskommet och sedan försöker dölja det hela. Arsel.
Vi, sambon och jag, hade naturligtvis velat välja entreprenör själva men det bara dök folk en dag och började skyffla. Sen påstår ormen från försäkringsbolaget att självklart har "kunden", dvs min sambo alltså, alltid har rätt att välja entreprenör. Jaså. Hade det inte varit på sin plats att tala om det inledningsvis så hade vi sluppit den här soppan gällande sanerigen i alla fall. Praktarsel. I kvadrat.
:aaargh: :hotar2: :aaargh:

I dagsläget har vi en yta på tomten där gamla boningshuset stod som ska saneras från brandrester, grundsten, aska, brända detaljer, metaller etc. Orkar inte redogöra för alla turer mellan de tre praktarslena i den här röran som egentligen ska lösa problemet. Läget har blivit sådant att vi, sambon och jag, är oense med försäkringsbolag och entreprenörer om vad som överenskommits från början, vad som har gjorts, vad som egentligen borde gjorts och vad som (vi anser) återstår att göra.
I morgon fredag har vi möte med två av tre praktarsel om hur vi ska "gå vidare" och "lösa problemet". Sambon och jag känner att vi vill ha så lite som möjligt att göra med dessa herrar då framförallt "entreprenören", är avigt inställd och näst intill otrevlig att prata med. Tror jag det, han är väl inte van vid att nån protesterar och protesterna kostar väl slantar för honom. Men man ska fan inte vara otrevlig fast man har skitit i blå skåpet och misslyckats med sina åtaganden.
Tror personligen att denne inte är van att ha att göra med uppdrag till privatpersoner utan mera mellan företag. Han är van vid "snabba svängar" utan att någon bråkar. Det är min teori. Men det är mera noggrant när man har med privatpersoners mark att göra. Att tippa vägavskrap på nåns blivande gräsmatta är inte speciellt genomtänkt. Speciellt inte som kommunen har klara åsikter gällande potentiella miljögifter.
Hoppas och tror att den smidigaste lösningen blir att vi får en slant från försäkringsbolaget som vi kan disponera som vi vill för att lösa vårt problem. Försäkringsgubbsarslet har hintat lite om det.

Frågeställning
Nåväl, nog med bakgrund. Det frågan egentligen vad som är rimligast att göra i ett sånt fall, att vi får slantar till att lösa detta själva. Misstänker att summan vi kan krama ur försäkringsbolaget inte är tillräcklig för att hyra in en annan, lokal entreprenör, att iordningställa marken så som vi vill ha den.
Frågan blir då; kan man gör det här själv? Då inte ur en teknisk synvinkel utan mera vad som är rimligt och inte.
Tänker t.ex. på dem som köper en grävmaskin, gräver en pool, en dränering eller för en husgrund och sen när det är avklarat, säljer maskinen. Jag har hört om det flertalet gånger, sambons förra grannar gjorde så flera stycken. Är detta ett rimligt förfarande i detta fall eller är det vansinne?

Budget och maskineri.
Tja, beroende på vad vi eventuellt kan få loss från försäkringsbolaget kanske det finns i runda slängar 50 - 70'000, kanske i extremfall uppåt 100', absolut max.
Om man tänker sig en trakorgrävare/grävlastare i den prisklassen är det rimligt att klara av önskat arbete? Se bild nedan.

Bild

Bildförklaring
Över hela ytan är topplagret blandat med brandrester och dålig fyllnadsjord (vägavskrap). Detta tyckte sambon och jag var fel, önskade korrigering. Det skulle tas bort 1-3 dm beroende på förekomsten av berg. Dessa (förorenade?) massor skulle köras bort. Sedan skulle området fyllas upp med ca 1-2 dm riktig fyllnadsjord.
Detta påbörjades efter mycket tjat och snäsig argumentation med underentreprenör. Det utgör det orange inringade området i mitten, till vänster i bild. Lilla högen till höger är det som grävdes upp. Arbetet stannade av med motiveringen att "försäkringsbolaget stoppat". Sen fika dom, sen åkte de hem. Inte set röken av dem sen dess gud ske lov.
Den svarta högen i mitten är "topping" som försäkringsbolaget köpt som vi skulle "fylla ut" med!? :huh: Man fyller inte med en topping... :ohnej:
Den blå markerade högen längst bort i bild är resterna från nedläggning av nytt avlopp. Skulle gå utmärkt att använda som fyllnad. Likaså till höger utanför bild finns ett par rejäla höger, stor andel sten dock tyvärr, rester efter grävningen av grunden till nya huset.

Summering

1) Är det rimligt att tänks sig att jag som "privatist" skulle kunna ordna till detta enligt önskemål?

2) Får man en adekvat maskin till detta arbete för 50 - 60'000?

Ni som orkat läsa igenom allt detta och inte dukat under av utmattning får hemskt gärna kommentera...


Gå till lösningen
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



Krister W.

#2 » 19:48:19, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trist med alla bekymmren ni fått utstå, förutom själva branden då.
Själv fick jag erfara en del bekymmer med sk "hantverkare" i samband med ett försäkringsärende gällande vatttenskada (rör som sprungit läck). Det enda det resulterade i var massor av extra jobb åt mig själv. Jag fixade alltihopa själv till sist, felsökning, rörläggeri, lagning av väggar efter urtorkning medelst luftavfuktare, spackling målning tapetsering (tack till hustrun där! :thumme: )
Kontentan av detta blev att jag släpper ingen fan över bron mer (dvs hantverkare över tröskeln)!
En hypotes jag har är att försäkringsbolag och byggföretag gynnar varandra maximalt. Gissa vilka som får betala! :aaargh:
När sådant har händer känns det först tryggt med en försäkring, men sen inser man att man ändå är rätt ensam när det väl gäller...

Till din frågeställning. Ja det är möjligt anser jag. Baserat på egen erfarenhet då jag sysslat en del med "landscaping" med en TG i 50-tusenkronorsklassen. Jag är nöjd med resulaten, och lärorikt är det också! :grin:
Samt ganska kul! :grin: :grin: :grin:
Men räkna med att det kommer ta tid, det är ju en lärprocess också, och det är ju en helt annan sak att jobba med veteranmaskiner än moderna dito.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

2 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

JD400

#3 » 22:09:22, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde vara fullt möjligt men räkna med att få skruva en del också!
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

roddjer (trådstartaren)

#4 » 22:15:40, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krister W. skrev:Kontentan av detta blev att jag släpper ingen fan över bron mer (dvs hantverkare över tröskeln)!

Nej. Var misstänksam rent allmänt innan också. Efter det här eländet är man inte direkt mindre misstänksam...

Krister W. skrev:En hypotes jag har är att försäkringsbolag och byggföretag gynnar varandra maximalt.

Absolut! Sambons "Försäkringsbolag" hyllas av andra här på bygden i andra ärenden. Ironiskt nog har ett till hus brunnit ner här i krokarna för inte så länge sen, också med samma försäkringsbolag. De är inte klara med sitt än men det man ser och hört hittils verkar allt flyta på bra. Tror det har en VÄLDIG skillnad vilken "handläggare" man får tilldelad till sitt ärende. Oturligt nog för oss verkade vår vara en av släktet 'mumlande klantarsel'..

Till exempel det här upplägget med att handläggaren anlitat en entreprenör som i sin tur har "en gubbe" han anlitar får mig att tro att emellan några av dessa herrar har det bytts nån låda whiskey åt nåt håll för utförda "gentjänster". Speciellt som den lurken vid ett senare skede har mage att påstå att "vi är fria att använda vilken entreprnör vi vill bara det finns en korrekt offert att utgå ifrån", typ. Inte citerat men andemeningen var sån. Lätt och säga det sex månader efter vi hade haft nytta av det. Hala ål.

Krister W. skrev:... annan sak att jobba med veteranmaskiner än moderna dito.

Jovars. Är lite skillnad och skumpa runt i BM Boxern hemma på tunet brottandes med växelspaken titt som tätt, jämfört med Volvo L120'an jag körde på jobbet förut. :grin:
Inte samma arbetsområde iof men verkligen skillnad på "nytt" och "gammar't" :cool:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#5 » 22:17:48, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Borde vara fullt möjligt men räkna med att få skruva en del också!

Jorå, finns väl med i beräkningarna också. Låååångt i bakhuvet nånstans. Har ju som sagt en BM Boxer hemma på gården som... hrrm... behöver "förbättras" i vissa avseenden.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#6 » 22:29:22, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
En sån här apparat exempelvis:

Bild

Nåt å ha? För "klen" eller olämplig på annat vis?

Liknande maskiner dyker upp då och då på marknaden.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Ehnebom

#7 » 22:32:55, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såvitt jag vet så kan man begära att få en annan handläggare?
Ehnebom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:28, 04-11-2007
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor

magirus

#8 » 22:38:04, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är välan så med gamla maskiner att om man hanterar dom utifrån vad dom klarar av så kan dom räcka till väldigt mycket. I bland tar det väl längre tid på ett jobb för att int spränga maskin, menmen, man må ju göra en avvägning mellan prisnivå och budget.

Jag tyck se att maskinen på bilden va en sån som grannen här i byn hade när jag behövde få grävt vattenledning. De va bara 2 tänder kvar i skopan o den stånka på branog med skifferblock o annat men grävt blev det även om det tog tid.
Sen va samma maskin nere hoe närmaste grannen o grävde vatteno avlopp, även där en hoper me sten o elände.. tog tid, men jobbet blev iaf gjort.

Hur de än är, lycka till!! :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

roddjer (trådstartaren)

#9 » 22:44:30, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ehnebom skrev:Såvitt jag vet så kan man begära att få en annan handläggare?

Förmodligen. Men osäker på om det gjort nån skilland i jus det här fallet. Har pratat med två av hans chefer (de har hunnit byta) under tidens gång. Viss förbättring men det var inte förrän vi drog in en (kostsam :sad: ) advokat i ärendet som vi fick ett bättre gensvar, så att säga. Finns nog fler ruttna päron på det kontoret...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

toker

#10 » 10:12:11, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du behov av maskin senare och tycker det är kul med lite skruvning och grävning köp egen maskin annars kan det inte vara många timmars jobb för en som har riktig maskin och kan använda den.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

fourdoor

#11 » 11:02:20, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl inga problem att göra det där med en tg.

Den är ju bra att ha senare också, jag sålde min minigrävare när tomten var klar och köpte en bil för pengarna istället.
Men ett halvår senare insåg jag att det är alltid något man vill gräva i eller lyfta så efter det har jag haft tg hela tiden.

Köp en så dyr (fin) som det bara går, det är billigare än att köpa en risig och fixa (tro mig.......). :smile:
I'm not even on drugs, i'm just weird.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

magloman

#12 » 19:38:24, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med de andra, ska väl gå att fixa det där med en rövhacka. Jag skulle som vanligt rekommendera en Volvo 616 eller nyare. Hymas också vanliga. Lätt med kompetensen om nåt krånglar. Men läs bedragartråden innan du lägger handpenning mm. Är en väldigt populär maskin för bedragare. Oftast hittar man ett "klipp" och man är tvungen skicka handpenning så ingen annan hinner före...
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

roddjer (trådstartaren)

#13 » 19:47:34, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:... annars kan det inte vara många timmars jobb för en som har riktig maskin och kan använda den.

Själva grävningen / schaktningen, nej, det tror inte jag heller.

Men det tillkommer saker och det är de som är lite svårt att överblicka och vem ska göra dessa.

Massorna som schaktas ihop ska bort. Vart?

Vi har ju en sjuhelsikes tomt så ett alternativ är ju att tippa det i nån hög på lämplig plats. Det är ett rimligt antagande utifrån allt skräp vi hittat i ytlagret att det rör sig om vägavskrap som "entreprenören" tänkt ha som underlag till vår gräsmatta. Vi vill inte ha gamla vägpinnnar, asfaltsbitar, frigolit, glas, samt stenar stora som fotbollar som såbädd för gräsmattan. Frågan blir även vad kommunen har för åsikt i detta. Är det vägavskrap kan det väl betecknas som farligt avfall och ska väl tas om hand på ett speciellt sätt. Tror inte vi har ett formellt åläggande på oss idag men vi kommer att få om inte den, vi anser, förorenade jorden kommer bort.

Sen, grannbonden är ju hjälpsam på flera vis. Han har en plats ute i skogen där han... hrrrm... "långtidsförvarar" allehanda materia som är i vägen på andra håll på gården sin. Han kan alldeles säkert bli behjälplig om vi vill få våra massor att försvinna. Men åter igen kommunen?

Den med "riktig maskin och kan använda den", ska denne även köra bort det eventuella farliga avfallet. Låter inte billigt om det ska "tas om hand" på något speciellt sätt. Hur många ton blir det? Svår att uppskatta i dagsläget, mycket berg under ytan.
Nya massor som ska på finns delvis redan på tomten men måste sorteras från bergblock och sten. Mer massor måste förmodligen till för att få till det som vi vill ha det. Var får man tag i det? Vem kör hem det? Pris?

Finns mer. Många variabler blir det. Det är det som jag ser som största fördelen med det här att försöka köra själv, att man kan ta det i sin egen takt. Man kan göra ett moment först, stanna upp, bedöma och resonera vad som blir bäst från detta nya läge. Det kan man inte gör på samma vis om någon annan ska göra alltihop mot betalning.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#14 » 19:49:18, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

fourdoor skrev:Köp en så dyr (fin) som det bara går, det är billigare än att köpa en risig och fixa (tro mig.......). :smile:

Jorå. :thumme: Den där läxan har man lärt sig sen länge i andra sammanhang... :mrgreen:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#15 » 19:53:58, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:... som vanligt rekommendera en Volvo 616 eller nyare. Hymas också vanliga...

Ok. Bra, bra. Bra info. :thumme:
Såg faktiskt en Hymas (tror jag, dålig på grävare än så länge :mrgreen: ) bakom ett buskage i grannbyn på väg hem från stan idag. Hmm... kanske ska kolla upp adressen...
:mrgreen:

Handpenning! Pff, aldrig i livet! Möjligtvis om jag nu ska köpa en fastighet eller nåt men fordon... Nja, det vette katten.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se