Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Det perfekta garaget

33 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

eembretsen (trådstartaren)

#1 » 23:42:51, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på att planera ett garage.
Garaget kommer att vara 5x15 meter med en port som är fyra meter bred och 3 meter hög, på ena gaveln. Takhöjden i hela garaget kommer att vara 3m. Ska jag ha öppet mellan takstolarna och ett varmt tak eller bygga innertak med kall vind?

Hur bör jag utforma garaget? Det blir ju en väldigt långsmal konstruktion. Borde jag dela upp ytan för att kunna ha ett mindre förråd längst in?
Vad bör finnas i garaget? Jag bor på en hästgård och har traktor. Vill kunna meka med bilarna och båten. Vill kunna svetsa i garaget, ha tryckluft med flera utgångar och en stationär kompressor. I taket vid porten vill jag ha 3 vindor med tryckluft, vatten och el.
Är det rimligt att försöka få in en traverskran i taket? En pelarlyft till bilen?
Vilka stationära maskiner bör jag ha? Mycket gårdsarbete men också renovering av båtar, mindre lagningar/service av bilar osv..

Har väl ca 100k i budget till inredningen.

Tack för svar.

1 person gillar det här inlägget.
eembretsen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:01:37, 28-10-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2250



Björn.O

#2 » 00:22:26, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

3m takhöjd är ju för lågt! :uupps: En anständig lastmaskin går inte in.

3 personer gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

magloman

#3 » 00:37:05, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

4m minst för billyft

Finns andra trådar om verkstäder o garage här som du kan kika i.

Ett förråd med dörr är bra. Separat teknikrum för kompressor mm är inte heller så dumt.

Sen bygg stort. Det kan aldrig bli för stort.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

BM 4 ever

#4 » 07:54:42, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer med fg talare :razz:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

PeterR

#5 » 08:07:09, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför gavelport? Om Du behöver in i garaget med någonting för en reparation, och redan har något pågående projekt blir det knöligt. 4-4,5 meter takhöjd är väl minimum om Du vill få in traktorn?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

torbjorn_forsman

#6 » 08:30:40, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gavelport är bra snörika vintrar, då riskerar man inte att vid sämsta möjliga tillfälle få porten blockerad av ett gigantiskt snöras.

Gör gärna en avskild del som "finverkstad" som kan hållas någotsånär ren och dammfri.

Har du funderat på hur uppvärmningen ska ordnas?

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#7 » 08:33:28, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har 3,60 i takhöjd och har en billyft där, det är precis det lägsta man kan ha i takhöjd. Har du möjlighet att få högre takhöjd mellan två takstolar eller bygga om en av takstolarna så du får högre just där? I övrigt så är det mycket lättare byggnadsmässigt att ha innertak. Ditt garage kommer bli väldigt långsmalt och förmodligen svårarbetat om det är mer än en pryl inne samtidigt. Annars din ide med vatten, luft och el i varsin fjädervinda är bra. Funderar du på att plåtklä första 5 metrarna precis innanför porten? Då kan man svabba med vatten som man vill och även svetsa där utan någon större risk, annars så är det dubbelgips som gäller. (har jag för mig?) Kompressorn skall du försöka ha i ett annat hus så slipper du både platsen och oljudet. Sen det här med verktyg/maskiner... En komplett uppsättning av skruvmejslar, nycklar, lednycklar, tänger, hylsor, hammare, donar mm är ett måste, om det är amerikanska grejer så även en komplett tumuppsättning. En rejäl arbetsbänk med ett rejält skruvstycke och så en svets såklart. Som första svets så skulle jag valt en mig/mag-svets i trefasutförande. Sen rejäla hyllplan som är ordentligt fastsatta i väggarna är väl ett måste också. Svarv och fräs mm får nog komma sedan efter behov.
Sist men inte minst, bra belysning och många uttag, både en och trefasuttag strategiskt utplacerade.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Mattias Petterson

#8 » 08:43:35, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle bygga minst 6 meter brett ock 2st portar på långsidan också ( i andra ändan från gavelporten)
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

QV_

#9 » 12:45:18, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag byggde mitt så var första skissen 250m2. Det var inte riktigt rimligt på grund av kostnaderna... Det vart (invändigt) 8 x 14 meter.

3 meter port och 3 meters takhöjd tillsammans med travers går inte ihop. Jag byggde en heltäckande travers och den tar runt 1 meter av takhöjden. Så mina 3,5 meter är lite lågt för travers. Billyften jag har passerar sällan 3,7 i totalhöjd (biltak fullt upphissat) men har man huv eller baklucka på behövs det mer. Praktiskt har jag runt 5 meter ovan lyften. Eftersom jag har travers (kan inte ha bygel ovanför pelarna) och inte vill ha tröskellådan mellan pelarna så minskar utbudet av lyftar drastiskt. Förra året hittade jag ingen "kines" som passade så priset blir en Europeisk lyft man får köpa.

Att förlänga garaget med 1.2 på längd eller bredd räknade jag med en kostnadsökning på 50 tusen.

Att bygga med vägghöjder på 3 -4 meter kommer ta tid om man är ensam. Jag lejde bort hela byggnationen (i lösvirke) vilket jag i efterhand var glad för även om räkningen tog en del av min budget. När skalet var klart med fönster och dörr tog jag över och monterade portar. Bara måla 300m2 invändigt och 150m2 utvändigt tar tid. Att sedan montera travers/lyft, rördragning för vatten/luft och så vidare tar mycket tid.

Till traversen har jag c:a 1,5 ton järnbalkar (traversen lyfter 500kg) för upphängningen. Täcker 60m2 golvyta
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Janson1

#10 » 18:27:28, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

eembretsen: Har du huset i dag eller skall det byggas från grunden?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

JengaPRO

#11 » 21:37:43, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort garage= dyrt att värma. Att kunna dela av för att ha olika temperaturer i olika delar skulle jag rekommendera. Högt i tak i vissa delar och lågt i andra. Högt i tak gör att det blir svårare att få bra temperatur vid golvet.
Golvvärme är att föredra.
Ett utrymme där man kan köra vinkelslipen och tvätta utan att det hamnar i hela lokalen.
Ett utrymme för svarv och fräs. Frässpånerna hamnar i hela rummet oavsett hur stort rummet är typ.
Står du framför svarven eller vid arbetsbänken så behöver du ha varmt för där står du still.
Bra med dagsljus. Gärna fönster ganska långt upp så att inbrottsrisken minskar.
5 meter på ena ledden låter väl kort. Ställ in en bil och börja meka och det kommer bli ganska trångt att gå runt.

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

torbjorn_forsman

#12 » 21:48:51, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Kompressorn skall du försöka ha i ett annat hus så slipper du både platsen och oljudet.


Jodå, det har stora fördelar. MEN: Kompressorn bör stå i frostfritt utrymme så man slipper problem med att kondensvatten fryser på olämpliga ställen. Min kompressor står i ouppvärmt uthus och jag har blåst topplockspackningen på den en gång pga ispropp i röret mellan kompressorblock och tank. En nergrävd tryckluftledning bör betraktas som en vattenledning - alltså antingen nergrävd till frostfritt djup eller försedd med värmekabel på kritiska ställen.

Har man kompressorn i ett annat hus ska man naturligtvis se till att kunna fjärrstyra start och stopp från garaget så slipper man en massa springande fram och tillbaks. Det är också bra att kunna stänga av den inifrån boningshuset om man kommer på sent på kvällen att den är glömd på. Gärna en magnetventil eller motorstyrd kulventil mellan tanken och tryckluftnätet, så ökar chansen att man har tryck kvar i tanken nästa morgon.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JengaPRO

#13 » 21:53:44, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men har du kompressorn i ett icke uppvärmt utrymme så kommer du trycka i kall luft i ett (gissar jag) i varmt utrymme. Den varma luften kommer ju då tryckas ut ur lokalen. Kanske inte är något problem om den går sällan men principen.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

torbjorn_forsman

#14 » 22:07:56, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De luftflöden man rör sig med i tryckluftssammanhang är så försvinnande små jämfört med byggnadsventilation, att det inte spelar någon som helst roll i praktiken.

Och, som sagt, kompressorn bör ju stå frostfritt till. När den går bidrar dess spillvärme till att värma upp maskinrummet, men man bör som sagt ha någon form av grundvärme så att kondensvatten sedan förra körningen är i smält form redan när kompressorn startar.

Gör man ett fast montage och inte tänker rulla omkring kompressorn, är det en fördel om tanken sitter högt upp så att kondensavtappningen kommer i bekväm höjd och man inte behöver krypa på golvet för att komma åt den. Undvik om möjligt vattensäck på röret mellan kompressor och tank.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MagnusGoransson

#15 » 22:45:30, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte om monterade in en sån här billyft i mitt garaget. http://www.anabint.se/Produkter_verksta ... -3500.html

Bild
Originalets URL: http://www.anabint.se/Produkter_verkstad_Saxlyftar_E-3500_files/droppedImage.png


Den försänker man i golvet. Kan starkt rekommendera det ifall plattan inte är gjuten än. När lyften inte används är den helt borta utan några pelare. Förutom att lyfta bilar använder jag den som höj och sänkbart arbetsbord. Väldigt värdefullt. Det enda som inte funkar på den är att byta trösklar på bilar, men det han jag inte haft behov av än :-)

Ps. En sak till är irriterande. Saker man tappar ramlar gärna ner i gravarna och det blir ju som bekant längre till backen för vart år som går :uupps:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se