Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

byta brädor på ladugården, dyrt

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Åsa-Nisse

#16 » 09:27:13, 13-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade samma funderingar för ett par år sedan med ny panel spik dropplister och färg. Det blev korrugerad plåt!!

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm



Yrrol (trådstartaren)

#17 » 14:06:34, 13-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ca 16 bärdor är dåliga, mest den nedersta 1,5meter. Så visst kunde jag spänt upp ett markeringssnöre, tagit skena och sänksåg och gjort ett vinkelspår tvärsöver och låtit plåtslagare göra en dropplåt jag sticker in i spåret.. eller om spåret är 90grader rakt in i brädorna, vet inte, hur man ska tänka, enligt byggvaruhuset tränger regn in via dessa dropplåtar och anses olämpliga numera.

Bild

Om man börjar plåta så bör man väl göra alla väggar så man inte gör byggnaden till ett paraply som flyger iväg?
Stor byggnad.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

strumpa

#18 » 14:36:09, 13-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kanske blir lurad av bilden men spontant ser det inte så illa ut. Släng på lite rödfärg och känn dig nöjd.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

2 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Michael Meier

#19 » 16:11:44, 13-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min alldeles egna spontana reaktion på din fundering / reflektion på bilden..

Helheten duger på håll, tittar man nära är vissa helt slut nertill.
Många är skarvade där det föll sei, smala och breda blandat, väggen är inget praktexemplar.

hur du än gör med längder när du byter så kommer fasaden inte att bli ett mästerstycke, skillnaden i virket (torrsprickor/spjälkning) kommer att synas mer än skarvpositionen, såklart dämpas det med slamfärg, både nya och gamla brädor kommer att ha samma lyster en kort stund efter målningen.

Du skriver "snålvariant" när det gäller att byta nederdelen enbart.. för dei låter det genväg och fuskjobb.. å andra sidan måste du bestämma dei hur mye pengar och tid projektet ska ta i anspråk.

Vill du ha en proper vägg ? byt ut hela fasaden.
Vill du ha en hel vägg ? byt ut nederdelen (kommer i vilket fall å se konstigt ut tills man vänjer sei).

Du kan och så sätta tunn board på insidan och sprutmåla slamfärg, då blir det tätt och rött :)
Att plåtkläda hela väggen är inte såå smidigt om man har krav på utseende (kräver riktning och reglar bakom) träfasad kan man kalla (skabbigt skick) ((shabby chic)) om den är vind och sned, en plåtfasad som glipar och reflekterar är INTE charmig.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#20 » 16:19:01, 13-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte mäta vägghöjden med en lång pinne ?

Känns lite osäkert att basera något pris på fasad på en teoretisk höjdberäkning.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bengt jansson

#21 » 21:30:44, 13-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

strumpa skrev:Jag kanske blir lurad av bilden men spontant ser det inte så illa ut. Släng på lite rödfärg och känn dig nöjd.

Håller med , En omgång rödfärg så står det sig många år till. Det är ju en loge, inte boningshuset.

1 person gillar det här inlägget.
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

Yrrol (trådstartaren)

#22 » 20:19:35, 14-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja vissa smular allt sönder lätt, ingen mening att spika fast dom då men jag har ju bara tänkt byta det som är illa, inte allt, och sen ta in sprutmålaren.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

uppland2

#23 » 20:41:26, 14-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yrrol skrev: jag har ju bara tänkt byta det som är illa, inte allt, och sen ta in sprutmålaren.


Nu har vi ju inte sett hur byggnaden i övrigt ser ut, men jag tror du inte kommer att känna dig nöjd efteråt om du bara byter de 16 sämsta. Dessutom pyssligt att byta någon bräda här och där när de har olika bredd. Tänk på att det är enkelt att måla brädorna när de ligger nere på backen...
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Viktorputts

#24 » 21:29:06, 14-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som snickarn sa "dä ente så noja dä e ingen lagår"

1 person gillar det här inlägget.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se