Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Uterum, vad för tak?

35 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 09:35:47, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska bygga ett inglasat uterum i anslutning till gamla logen. Detta kommer bara bli sommarbonat med enkelglas, "vanliga" talstolar med 23 graders lutning (inget pulpettak, "ludetak") och glasad gavelspets. Rummet blir ca åtta meter brett och fyra meter djupt. Skjutdörrarna är 210 cm höga, fönstren på gavelspetsen ca 140 cm. Hela framsidan (som ligger i söderläge) och västsidan blir glasdörrar. Någon form av fönster eller dörrar på östsidan men allt blir inte glas.
Det jag undrar över är vilken typ av tak jag ska använda? Kanalpasttak släpper in mer ljus (och värme) medan ett tak med råspont och papp (för att senare lägga på tegelpannor) gör rummet svalare och mörkare. Frågan är, blir det för mörk med pannor? Blir det för varmt med kanalplast? Vad är era erfarenheter.
Två inspirationsbilder jag snott från nätet:

Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



magirus

#2 » 10:26:25, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

All solinstrålning bidrrar till värme.
Tror kanalplasten ger "för varmt", jämför med växthus.
magirus
 

Sparrow

#3 » 10:35:17, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har själv byggt ett med råspånt , papp o pannplåt som tak. Delvis inglasat. Blir riktigt varmt där vid solsken .Ligger i söder läge.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Stridis2 (trådstartaren)

#4 » 11:24:42, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow: Hur är det med ljus inne? Känns det mörk och instängt, eller känns det ljust och luftigt?

Anledningen till mina funderingar på kanalplast är en altan jag sett. Denna är helt öppen på söder- och västersidan men hus på de andra sidorna. Platt tak. Känns som ett mörkt råtthål när man tittar på den utifrån.
Nu kommer jag ju att ha mycket högre i tak med fritt upp i nock samt mer ljusinsläpp, men ändå tvekar jag. Lutar ganska mycket åt tegeltaket just nu, men det kommer nog att ändras ganska många gånger innan taket är på plats... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

igelkottar

#5 » 11:31:06, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det med ett eller två fönster som man kan öppna nedifrån för både insläpp av ljus och släppa ut värme, eller samma fast fasta fönster för att bara få in ljus?
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Mkylen

#6 » 11:53:34, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vårat förra uterum var med råspont och pannor och med fönster i gavelspetsen och upplevde inte det som för mörkt. Vi hade visserligen panel i innertaket om var vitlaserat. Det uterummet som vi har nu är med kanalplast och det kommer försvinna när jag renoverar det.


/Martin
/Martin
Mkylen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:20, 29-11-2012
Ort: Vara
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Yanmar B17-2 EX
Volvo BM 6300 EHC

Stridis2 (trådstartaren)

#7 » 11:54:03, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du menar takfönster? Har inte ens tänkt tanken... Är det inte svårt att få tätt på dessa när det är flack taklutning?
Just när det gäller vädring är jag inte speciellt orolig. Kan ju öppna sex meter på framsidan samt tre meter på ena kortsidan. Hur det blir på andra sidan är inte bestämt, men en del kommer att vara öppningsbart där med. Men frågan är just ljuset. :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

igelkottar

#8 » 12:00:05, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jupp, så heter det, :hurra: det for ur skallen när jag skulle skriva. :sad: :uupps:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Skru'are

#9 » 14:49:00, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridit!
Du har ju visat framfötterna förr, så innan du ens sneglar på plasttak...
Utgångsläget. Foton på befintligt. Fasad, tak, omgivningen. Lite mått och fakta.
Har du liknande beg tegel?
Har du lite kraftigare virke?
:photograph: :photograph: :photograph:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

RD350

#10 » 16:57:54, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har, som du skrev "ludetak" :thumme: med plasttak i rakt söderläge. Blir varmt som f-N så fort solen visar sig, och ljust så man får sätta skuggtak! Stugan som jag renoverat till sonen, där lät jag husets ordinarie tak fortsätta ut över uterummet. Sen klädde jag innertaket med vitmålad gavelpanel. Blev mycket behagligare klimat och ljust. Långsidan mot väster och gaveln mot söder.

2 personer gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Stridis2 (trådstartaren)

#11 » 18:11:29, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are: Visst har jag foto, men de är knappast något man vill visa upp... :vissla:
Så här ser det ut i dagsläget:
Bild

En liten vy från ovan. Fler bilder och diskussioner om uteplatsen finns här:
Stridis2 @ Stridis husprojekt

Bild

Som synes så är gaveln på gamla logen inte i tipp topp skick... Aluminiumplåten ska plockas ner, timmerstommen i vänster hörna på första kortet ska fixas (den är obefintlig och huset hänger i luften). Sedan ska gaveln samt bortre långväggen som inte syns i bild kläs om med askbrädor och ribbas.
Boningshuset är klätt med gamla enkupiga Heby-pannor. Jag har mer enkupigt tegel som bör räcka till detta men inte till så mycket annat som jag tänkte använda. Finns även tvåkupigt, men jag är inte så förtjust i detta så det blir troligen enkupigt. Någon gång i en avlägsen framtid när jag inte har något annat att sysselsätta mig med så drömmer jag om att byta ut aluminiumplåten på gamla logen till enkupigt tegel, men det ligger låååångt fram i tiden.
Taknocken på uterummet kommer att ligga i linje med logens, dock mycket längre ner. Uterummet och logen ska vara lika breda, ca åtta meter.
Från gaveln av logen blir uterummet ca fyra meter. Därefter ytterligare fyra meter trädäck fram till poolen och vidare runt denna. Trädäcket kommer att vara ca elva meter brett, dvs det kommer att gå förbi uterummet tre meter.

Träpanelen och timret till att renovera logen finns färdigt, Övrigt virke får nog köpas. Eventuellt tar vi eget virke till takstolarna. Råspont till undertak finns, men då får jag köpa mer råspont till andra projekt istället.

Ytbeklädnad på omkringliggande hus:
Gamla logen är ribbad träpanel med slamfärg.
Garaget (som syns längst ner till höger på sista bilden) är rött tegel.
Boningshuset (som syns högst upp till vänster på sista bilden) är delvis brunt bålevirke och det ska bli sådant på hela huset
Övriga byggnader på gården är rött tegel och rött ribbat trä på två samt gråstensmur och rött ribbat trä på sista.

Något mer jag borde berätta? :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

bengt jansson

#12 » 18:46:53, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förbered för tegeltak är mitt råd. Det blir inte mörkt inne med glaspartier som på fotot med det rödfärgade huset.
Jag har mitt byggt uterum lika som på fotot. Det jag saknar är solskydd på gavelspetsen , men det är lösbart.

3 personer gillar det här inlägget.
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

igelkottar

#13 » 18:49:24, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

+1 :thumme:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Mattias Petterson

#14 » 19:57:57, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför tegel? Kör plåt som på ladan
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Stridis2 (trådstartaren)

#15 » 22:04:49, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns flera anledningar till att jag inte är så förtjust i plåt, bl.a. på grund av ljudet. Jag vill kunna sitta ute och äta även när det regnar. Uteseendet är en annan sak, högst personligt tyckande men jag är inte så förtjust i det. Men det måste i ärlighetens namn sägs att plåt är lätt (viktmässigt) och det förslår när man lägger.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tommy.N och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se