Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Bygga nytt stall med körbart höskullegolv?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Molnia (trådstartaren)

#1 » 13:44:07, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fantiserar lite om framtiden och då byggen. Bla ett stallbygge med en körbar övervåning, körbar (läs höskulle) i verkligheten blir det mer förvaring än hö skulle jag tro.
Därför vill jag fundera på hur hopplöst skulle det vara att dimensionera detta?
bredd på byggnad är inte spikat, 7-10m brett. vet att det är väldigt väsentligt för denna diskussionen. Men om vi skulle börja diskutera en byggnad som är 10m bred.
Alternativ 1;
funderar om en lösning med k24 reglar med flera åsar att vila på. Vill helst inte ha en skog av pelare i bottenvåningen men hellre det och en körbar övervåning än en övervåning som inte går att köra på.
Alternativ 2; bjälklag av limträ och då ha färre åsar och pelare på bottenvåningen, nackdel Dyrare
vet inte vad man ska räkna med att det blir för vikter på bjälklaget, far har idag en Valmet 705 och den väger väl ca 4ton med lastaren...
Vill kunna hantera balar med traktorn.
har även en mf 35, som väger mindre än 2 ton som man kan köra in vagnar och ev husvagn för vinterförvaring på detta ställe.
Idiotförklara mig gärna, i denna ide, vet att det är lättare med ett skjul att förvara vagnar i men om man ändå bygger vill jag undersöka kostnaden för att bygga suterräng i 2 våningar med infart på övervåningen i ena gaveln.
Senast redigerad av Molnia 20:21:46, 25-05-2018, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor



fretchi

#2 » 20:37:45, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Betonghåldäck kanske?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Molnia (trådstartaren)

#3 » 21:17:40, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag har tänkt tanken om betongbjälklag, dock varit inne mer på plattbärlag. Inte för att jag har mer erfarenheter av den metoden. Har bara varit med om gjutning av platta på mark o någon trappa, något hissschakt.


https://www.google.com/search?client=ms ... cDDExx8%3D


Hmm om man tänker att man inte kör in den stora traktorn på golvet utan mara lastar in rundbal genom porthål och sedan rullar/ drar in dem på pall med handtruck så blir det tyngre än 200kg per kvadratmeter som man brukar prata om i boende så lathunden från svenskt trä går inte att använda....
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#4 » 22:06:58, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ont om plats att bygga på, eller varför vill du bygga på höjden? Helt utan kunskap i ämnet så känns det som det blir mycket billigare att bygga en våning på 200 kvadrat (eller vad du nu vill ha) än att bygga två våningar om vardera 100 kvadrat.
Jag förstår användningen av höskulle när man körde med småbalar och kunde slänga ner dem i stallen under, men jag tror inte det blir så lyckat om du slänger ner rundbalarna... :djaevul:
Håller du allt i samma plan kan du mycket lättare sköta all hantering maskinellt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#5 » 08:58:42, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I regel är det billigare o bygga i två plan för att få en viss total yta. Dock när andra planet ska klara maskiner o bilar tror jag det inte blir så mkt billigare men mkt krångligare.

Man kanske kan bygga enplan med loft att ha hö på? Finns ju hökanoner som rullar av storbalar o blåser upp det på loftet.

Eller enplan med förråd uppe.

Eller enplan med carport efter ena sidan och möjligheter o bygga ut.

Sutterräng betyder ju murning och putsning mot jordsidan. Sen platon eller liknande för fuktproblemen.
En fristående byggnad har ju inga fuktproblem.

Köp grävmaskin o gräv bort lite :thumme: :grin:

Var iaf några tankar :klia:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2

#6 » 11:02:17, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du måste förvara rundbal på loftet kanske man kan ställa in dem på pall och köra med handtruck? Travers i taket och lyfta dem på plats? "Höhiss", alltså travers längs med huset och rulla ut dem till kanterna för hand?

Ytterligare några idéer till lösningar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Molnia (trådstartaren)

#7 » 13:12:06, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

suterräng ja det vill jag gärna, om inte; oavsett om jag bygger ett litet loft eller 2 våningar så blir andra våningen/loftet helt värdelös om man inte får port i våningshöjd så man kan köra/bära in saker, ska det bäras upp för en lång trapp kan det bli uppburet med kommer inte ner utan bara samlar damm eller så drar man sig för att bära upp det så blir det liggande nere där det är i vägen.
tanke var att kunna få en stallbyggnad som passar i lantmiljön med brant tak 40-45 graders lutning och då en övervåning för mindre mängd hö på köpet när man ändå byggde en byggnad. Sen vill jag på något vis tänka till i förväg om verksamheten ändras. Skulle vara tacksamt att kunna ha någon form av förvaring på övervåningen. en tom tippvagn för vinterförvaring eller en vedmaskin osv osv...
jo suterräng blir en murad sida, platon eller isodrän som vi har på källarväggen i föräldrarnas boningshus. gräva går ytterst lite då det är ett berg som det är en timmerbilsvändplan uppepå, och då god yta att vända sig rätt med vagn mot porten.

även om man har hö i rundbal så ser jag inte något problem med förvaring på övervåning, nej man slänger inte ner rundbal, frun är stark förespråkare av att portionera ut höet till hästarna. har en tanke om att kunna göra "falltrummor" för respektive box från övervåningen så att man väger höet där och släpper ner i trumman till hästen. likaså förvara spån att strö med på övervåningen ,med trumma ner till bottenvåningen.

hmm.. ja det är nog orimligt att köra in traktorn men mindre vagnar osv borde gå att bygga för..
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Molnia (trådstartaren)

#8 » 13:15:33, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev: Köp grävmaskin o gräv

:aaargh: :aaargh: :huh: :aaargh: :aaargh: :aaargh: :aaargh: :sad: :aaargh: :aaargh: :???: :aaargh: :myzsko:

OM jag vill...
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#9 » 13:18:30, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha :grin:

Ja men kolla med nån konstruktör och bygg så traktor kan köra in osv. Bättre göra det ordentligt.
Kanske betongbjälklag i mitten vid inkörning sen trä på sidorna? Lättare göra foderluckor i trägolv.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Molnia (trådstartaren)

#10 » 13:48:13, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Molnia skrev:Bild
höger i bild är bilgarage och till vänster är den gamla ladugården som inte går att ha häst i pga för låg takhöjd och redan renoverad till annat syfte, träverkstad, slaktrum för jakten.

Bild
Bild

lite för att visa mina funderingar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Martin_N

#11 » 15:27:12, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte logistiken för stallet. Var skall gödseln ut, skall det bli en paddok i framtiden. Vill ni kunna släppa hästen direkt i hagen eller leda den. Vill ni verkligen ha boxar? Varför låsa in hästen i en box när ni har bra mark för lösdrift.
Vad jag försäker säga är att sammataget så kommer den dagliga driften av stallet ta mer tid än ev förvaring så det lönar sig att tänka till där.

1 person gillar det här inlägget.
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007

rospigg

#12 » 22:14:59, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du bygger så som det är ritat i inlägg # 10 så verkar det bli samma nivå på skullen och omgivningen,
det underlättar min tanke-att bara ta in vagnen vid lossning av balarna.
En draganordning framtill på traktorn och du "nosar" in vagnen enkelt utan att belasta skullgolvet med traktorn.
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

busholle

#13 » 09:56:29, 25-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är absolut inga omöjligheter men visst är det en utmaning.

Det är värt att räkna på flera lösningar med betong, trä och stål. För egen del tror jag att träalternativet kan vara konkurrenskraftigt med limträ eller kerto-bjälklag. Kan man stå ut med stolpar så förbilligar det konstruktionen avsevärt.

Just nu är konjunkturen helt fel för denna typen av projekt, tillverkarna av limträ har för mycket att göra och konstruktörer prioriterar bort småjobb. Mitt råd är att rita och fundera på egen kammare så du är förberedd till senhösten-vintern för konstruktionshjälp och när konjunkturen dämpas är det läge att beställa en stomme.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Molnia (trådstartaren)

#14 » 22:31:06, 25-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vidgade tråden från bara funderingar kring bjälklaget till hela stallet.
Har en grundtanke om att göra den del av stallet som har rum, sadelkammare, ev omklädningsrum, spolspilta mot den murade/ gjutna väggen vid suturäng gaveln. Resten av stallet vill jag tänka till så om man förändrar från stall till annan verksamhet att det bara ska vara ev stolpar till bjälklag som är fast. Dvs samla alla fasta rum, väggarev trapp i vänstra delen sett framifrån. Den högra gaveln skulle jag vilja bygga i trä så att det är lättare att förlänga byggnaden om det mot förmodan skulle behövas. Hästarna vi har har gått i lösdrift men är nu i ett stall med boxar. Vi har pratat om att bygga ett stall med flexibel boxinredning så det går att öppna upp till lösdrift. Och tvärt om, kommer det till en häst som behöver en box för att få lugnt så ska det gå att få upp boxväggar på ett smidigt sätt. Har därför funderat kring större delen av stallets baksida ska ha sjkutportar så att man kan öppna baksidan till boxar alternativt ta bort boxarna o få lösdrift.
Skjutportarna är också en liten tanke om att lokalen skulle bli flexiblare om verksamheten förändras. I ett stall behövs det takhöjd men har funderingar kring 3,5 meter, för garderingar för framtiden.
Beror lite på hur mkt nivå som man får av sluttningen. Som nämndes så skulle jag önska höskullens golv i ungefärlig höjd med planen som på min enkla skiss.
Bild på en tanke vart en paddock skulle kunna vara. Ska ge en större karta så mer omgivning syns. Men stallet är utritat på den sida av grusvägen som har mest bete. Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180525/b1f77292d54083832cf812790cffcb76.jpg


Skickat från min SM-G389F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

ac tc

#15 » 10:00:12, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

7- 10 m brett och belastningsbart med fyra ton alt 1 ton / m2 utan pelare.
- det blir ett p-garage du får bygga.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se