Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Gjuta med fiberbetong

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Nickebonne

#16 » 19:45:19, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en del fiberarmerad betong och det blir lite småsprickor men inga stora sprickor. Ska du krypa på golvet är glasfiberarmering att föredra, det lägger man i djurstallar. En nackdel jag kan se är att det är svårt att köra propeller med samma finish, ungefär som om man har grovt grus när man putsar en vägg.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs



Stridis2

#17 » 19:52:31, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har arbetat i en verkstadslokal med drygt 3000 kvadrat ståltrådsarmead betongplatta. Gjöts 20 cm tjock. Står mycket och tunga industrimaskiner, många vibrerar kraftigt.
I början var det en hel del trådar som stack upp, men dessa har slitits upp och försvunnit med tiden. Men jag måste säga att jag är förvånad över hur mycket och grova sprickor det blev på ganska kort tid.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Skru'are

#18 » 20:22:57, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man byter inte bara rakt av mellan materialen.
Konstruktionen skall ske med hänsyn till de olika egenskaperna/ förutsättningarna.
Nu kommer fler uppgifter från TS. De olika delarna påverkar varandra. Skissa upp helheten, hur du har tänkt dig. Beskriv och motivera.
Stomsystemet påverkar kantbalk och platta. Samt väggar och tak.
Du kanske hamnar med fiberbetong beroende på om förutsättningarna finns och ger fördelar.
Det finns mycket att läsa på nätet.

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Maskinreparatören (trådstartaren)

#19 » 20:53:34, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enda fördelen med fiberbetong för min del vore arbetsbesparingen med att slippa armera med mattor. Pratade med en lokal betonfabrik för att få råd, och dom förespråkade varmt fiberbetong med antingen stålfiber eller vad jag förstod var nån annan typ av fiber som inte var glasfiber. Både här på forumet och några andra jag pratat med avråder, så då kör jag med armeringsmatta iallafall.
Då jag jobbar helst ensam pga jag har extremt dålig erfarenhet av hantverkare inom bygg så får jag anpassa byggandet efter det. Jag vill inte stå med en sönderfrusen platta om bygget inte blir tätt innan vintern, därav får det bli pålkap alt stålbalk som sockel som jag sedan gjuter mot. Byggnaden får bli en Weckmanhall. Hade tänkt mig sandwichtak, men får väl tänka om och köra träsparrar och trp plåt. Hatar dock att isolera uppåt...
Maskinreparatören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:03, 29-01-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt med Dieselmotor....

Filijox

#20 » 21:11:56, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag skulle gjuta förra året var jag inne på samma sak, stålfiber för att slippa fippla med mattorna. Pratade med en snubbe på betongföretaget som fick mig att tro att det var ett bra alternativ. När jag sedan beställde så tyckte den personen det var direkt olämpligt att skippa mattor och pratade med sina kollegor i rummet som alla var överens om det. Så det handlar nog mycket om vem man pratar med och dennes åsikter/erfarenheter. Jag lade mattor iallafall och struntade i fibrer och glad är jag för det!

2 personer gillar det här inlägget.
Filijox
 


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se