Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hjälp med armering av kantbalk (platta på mark)

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

murak (trådstartaren)

#1 » 07:30:36, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ett bra forum först o främst!

Jag planerar en platta på mark för en carport (ja här ligger man i lä när man jämför med andras byggen :D)

Utbredd last har jag räknat ut till 10,97 kN/m vid kantbalken och tack vare en öppning på 4,3 m får jag punktlaster på 30,5 kN vid vissa stolpar. Kanske mer om jag får för mig att bygga om till garage o isolerar i framtiden.

Frågan är hur mycket armering jag ska ha i kantbalken?

Plattan är 8x6 m och 120 mm tjock, kantbalken 220 mm hög och 300 mm bred. Plattan armeras med 6150 nät. 50+100 mm s100 cellplast under plattan, 50 mm s200 under kantbalken och kanske nån skiva s300 under de större punktlasterna.

Börjar med ett förslag på balkarmering: tre 10 mm järn i botten, två i toppen, villabygel cc 600 mm över hela och kanske cc 300 mm vid stolparna och vid infarten.

Alla frågor o tillrop välkomna!

Edit: Inga förslag? Kanske gå upp på 12 mm järn längst ut i kantbalken? Det är ju där stolparna kommer belasta mest..
murak
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:05, 22-10-2016
Ort: Gotland
Maskintyp: Kompakttraktorer



murak (trådstartaren)

#2 » 13:50:21, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bifogar skiss på hur det skulle kunna se ut vid stolparna. Hade verkligen uppskattat en kommentar hurvida armeringen är snål eller godkänd med tanke på punktlasterna..

Duger det att najja eller vinner man mycket på att svetsa ihop villabygel och armeringsjärn?

Jag lägger in en bild på konstruktionen så förstår man kanske bättre:

Bild
murak
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:05, 22-10-2016
Ort: Gotland
Maskintyp: Kompakttraktorer


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se