Sida 2 av 2

Re: Dammig väg

InläggPostat: 11:19:42, 10-06-2018
av SwedEh
kjf skrev:Förr i tiden använde man spillolja har jag hört. Är väl en smula tveksamt ur miljösynpunkt :mrgreen:


Olja kommer ju från förmultnade växer och djur och i spilloljan finns även lite metaller och annat, sånt som även förekommer i naturen. Alltså är spillolja att jämställa med kompost! :D

Re: Dammig väg

InläggPostat: 11:20:42, 10-06-2018
av ja-bond77
Tvättbrädan är som sagt ett resonansfenomen där vägunderlag, däckens lufttryck, mjukhet, anliggningsyta, hjulupphängningens vikt mm mm påverkar. Sålunda kan vägar som körs mest med personbil ha en annan våglängd än vägar från t ex täkter som trafikeras mest bara med lastbil. Sådan är min teori, baserat på åratal av studerande från förarstolen... :klia:

Re: Dammig väg

InläggPostat: 11:25:16, 10-06-2018
av Göran Ekman
Huvudskälet till att salta grusvägen är väl att den blir stabilare i ytan . Att den dammar mindre är positiv biverkan.
Göran i Björnarbo

Re: Dammig väg

InläggPostat: 11:28:19, 10-06-2018
av fretchi
Jo, bonden är nog inne på rätt (hjul)spår här. :)
Det är hjulets egensvängningsfrekvens som är det intressanta, har jag fått förklarat för mig. Och då de flesta personbilar har liknande egensvängningsfrekvens kommer hjulen vid en stöt att landa på ungefär samma ställe som föregående bil, och gropen blir lite, lite djupare.

Samma gäller troligen lastbilar, traktorer o andra fordon också, såklart.

Re: Dammig väg

InläggPostat: 12:01:29, 10-06-2018
av Martin.Eriksson
Ska en väg bli riktigt bra ska man vattna å salta sen hyvla riktigt sen massa vatten å salt på det å sen helst trampa..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: Dammig väg

InläggPostat: 12:15:25, 10-06-2018
av v702
Vägföreningen här köper in salt och delar ut säckar till de som drabbas mest av dammet. När vägen ska snyggas till görs det som Martin E beskriver.
Spillolja har också använts men det var hemskt länge sedan. På den tiden betraktades detta mer som att man återförde material dit det kommifrån snarare än en förorening.

Re: Dammig väg

InläggPostat: 13:07:26, 10-06-2018
av Skru'are
Synen på asfalt har förändrats den också.

Re: Dammig väg

InläggPostat: 14:03:15, 10-06-2018
av magloman
Provkörde nu och det dammar nästan ingenting :hurra:

Följde rekommendationen på hur mkt man skulle lägga på

Användning av CC Road dammbindning
Genom att använda CC Road dammbindning blir vägarna säkrare och behagligare att köra på samtidigt som kostnader för vägunderhåll minskar. Kalciumklorid CC Road kan även användas som dammbindning till gårdsplaner, parkeringsplatser, ridbanor, tennisbanor och grustäkter med mera. CC Road smälter snö ner till -40° C och det blir bäst effekt direkt efter tjällossning

Fördelen med CC roads kalciumklorid är att det säljs i högre aktiv substans än andra produkter, samt att kalcium binder starkare till fukten och därmed till dammet.

CC Road erbjuds som 77 % flingor och doseringsrekommendationer för grusvägar är 0,2 kg/m2.

Rekommendationer för spridning i ridhus
1:a gången (ingen spridning har skett innan) = 1 kg/m2
2:a gången och efterföljande gånger = 0,5 kg/m2


Re: Dammig väg

InläggPostat: 14:48:54, 10-06-2018
av CountyBruff
Kuriosa angående "tvättbrädor".
Var på ett studiebesök vid ett dagbrott i Australien, där gick en "vattendumper" och en väghyvel konstant mellan lastningsplats och lossningsplats, dels för att binda damm, men framför allt att motverka dessa "tvättbrädor".
I de branta backarna gick motorerna på fullvarv (det lät som på roadracing), och tappade hjulen greppet övervarvade motorn och "exploderade".

Re: Dammig väg

InläggPostat: 15:08:55, 10-06-2018
av QV_
När jag var på gotska sandön så fick man inte gå i bilspåren. Fördjupningen efter fotavtrycket var startskottet till tvättbräda.

Re: Dammig väg

InläggPostat: 21:06:30, 10-06-2018
av Åsa-Nisse
Mycket virrvarr i denna tråden. Tvättbrädor orsakas kanske pga egensvängningar, personbilar/ lastbilar...….
Fakta är att de uppstår av att materialet har fel sammansättning av kornstorlekar. Oftast är det för mycket av 0,5mm- 2,0mm och för lite av bindämnet 0,074mm. ( lera)
Där till torka när detta materialet inte orkar hålla fukten på grund av för liten kapillärkraft så blir det damm. Tillsättning av salt hjälper gruset att hålla fukt, men bara till en viss gräns beroende av hur mycket / lite 0,074 material som finns. Kalciumklorid har 77% klorid medan magnesiumklorid bara har ca 50% klorider vill jag minnas. Dock behöver man aldrig lägga så mycket som rekommendationerna på säcken för det är bara mördande reklam. En 3,5-4,0m grusväg med bra grus och måttlig trafik klarar sig med 0,8 kg/m väg. Dvs. 0,2- 0,25 kg/m² om man använder Kalciumklorid.
Det där med olja / oljegrus osv tar vi vid annat tillfälle. Sprid inte ovanstående uppgifter för det är bara virrvarra.

Re: Dammig väg

InläggPostat: 21:39:43, 10-06-2018
av Anders.B
Åsa-Nisse skrev:Mycket virrvarr i denna tråden. Tvättbrädor orsakas kanske pga egensvängningar, personbilar/ lastbilar...….
Fakta är att de uppstår av att materialet har fel sammansättning av kornstorlekar. Oftast är det för mycket av 0,5mm- 2,0mm och för lite av bindämnet 0,074mm. ( lera)
Där till torka när detta materialet inte orkar hålla fukten på grund av för liten kapillärkraft så blir det damm. Tillsättning av salt hjälper gruset att hålla fukt, men bara till en viss gräns beroende av hur mycket / lite 0,074 material som finns. Kalciumklorid har 77% klorid medan magnesiumklorid bara har ca 50% klorider vill jag minnas. Dock behöver man aldrig lägga så mycket som rekommendationerna på säcken för det är bara mördande reklam. En 3,5-4,0m grusväg med bra grus och måttlig trafik klarar sig med 0,8 kg/m väg. Dvs. 0,2- 0,25 kg/m² om man använder Kalciumklorid.
Det där med olja / oljegrus osv tar vi vid annat tillfälle. Sprid inte ovanstående uppgifter för det är bara virrvarra.


Tvättbrädor beror helt rätt på en ej optimal sammansättning av fraktionerna och som av en händelse så lyckades vi få till den bästa fraktionen någonsin på vår väg i år, vi hyvlade, toppgrusade och saltade ( 11 ton salt på lika många km) tidigt i våras och nu har vi "asfalt" slät som en barnrumpa)
Det går tom att åka med racerhojen med sina 7kg i tubdäcken utan ett uns till problem.
Kommer förmodligen aldrig att upprepas heller, men i år är det lätt att sitta i styrelsen vi har aldrig fått så lite skäll !

Bild

Re: Dammig väg

InläggPostat: 01:10:48, 11-06-2018
av raggsockan
Mikkel skrev:jo det låter vettigt, både att hjulen skjuter sanden framför och stötdämpare, hade en teori att det kunde bero på att hjulen gungar och stöter en våg i resonans så att säga, eftersom vågorna verkar ha en viss längd (mellan topparna) inom vissa sträckor och annan längd på andra sträckor, och att det kunde ha med hastigheten att göra, men den invecklade teorin kanske inte håller

tänkte min kalaskula på magen ska bli tvättbräda om jag satte en stämmgaffel på den :mrgreen:


kan trösta dig mikkel
innan ja sladda vägen te torpet mä zetorn så fastnade bilarna på oljetråget :lmao: