Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

E. coli i grävd brunn

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#16 » 23:50:21, 02-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok! Klorin, Klor-rent och liknande brukar innehålla 5 % klor. Så 5 liter av den där dunken skulle alltså motsvara närmare 15 liter klorin. Jag tror jag försöker få tag i en mer koncentrerad dunk :)

Nåväl, det lilla jag har lyckats se av brunnens botten tyder på att det inte är något nämnvärt bottenslam i den, snarare grov sand på botten. Och det verkar inte ligga några tappade bottenventiler eller annat skrot där nere.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



igelkottar

#17 » 12:22:44, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har du goda förutsättningar för att få det bra, särskilt om det blir tätt mellan de övre ringarna.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Andert

#18 » 23:03:45, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har gjort det här med en brunn som hade problem (dock en del av problemen i gamla vattenledningar i huset,BLY! ), slamsuga, pumpa en hel del, sedan klorin vänta ett dygn, pumpa ut massa vatten sen testa, bly gick ner till 0 efter att tagit från brunnen istället för gamla hydrofonen, bakterier gick också ner (var ok innan men gick ner)
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Michael Meier

#19 » 07:26:28, 09-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andert skrev:Jag har gjort det här med en brunn som hade problem (dock en del av problemen i gamla vattenledningar i huset,BLY! ), slamsuga, pumpa en hel del, sedan klorin vänta ett dygn, pumpa ut massa vatten sen testa, bly gick ner till 0 efter att tagit från brunnen istället för gamla hydrofonen, bakterier gick också ner (var ok innan men gick ner)


Du har inget vattenprov från brunnen ?

Då kan all tillväxt vara från ledningssystem och hydrofortank, å allt klor och arbete i brunnen hade inget med den sänkta e-coli värdet å göra ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Andert

#20 » 17:19:42, 09-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst kan det vara så, provet innan var från kranen och provet efter var direkt från brunnen, så visst kan varit bakterier i ledningarna också. Det som var underkänt var bly (var 12 godkänt 10) så bakterierna var på en acceptabel nivå innan. Sen är det inte helt säkert att proverna blev identiskt behandlade var gäller kyltid etc är rätt stor osäkerhet i processen tror jag, men var ok båda gånger ( var 4 år sen så detaljerna lite luddiga, annat än att vattnet blev godkänt med anmärkning (färg)).
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#21 » 09:47:17, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härom veckan, innan det började regna, gjorde jag en grundligare lodning av brunnen. Det visade sig att den är ganska precis 8 m djup, mätt till överkant på översta brunnsringen som skjuter upp gott och väl en halvmeter över omgivande mark. Vattendjupet var då 3,9 m.

Planen nu är att avvakta någon månad tills jag får tillbaks den just nu utlånade dränkpumpen, länsa brunnen ett par gånger till och därefter skicka in ett vattenprov utan att ha gjort någon klorering först.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#22 » 12:43:03, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förträffligt tillvägagångssätt!
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Norpan

#23 » 14:41:44, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte att spola väggarna ovan vattenytan med klorerat vatten innan du pumpar ur det, om du nu ska klorchocka brunnen.

2 personer gillar det här inlägget.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: michigan55 och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se