Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Dränering källare, rätt eller fel?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Erland Karlsson (trådstartaren)

#1 » 08:27:44, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er.
Nu har jag en liten fråga:
Var ute hos en kund igår och kollade på lite byggjobb, och då visade han mig hur det såg ut i källaren efter omgrävning av avlopp och dränering:
Bild
På bilden har jag ritat lite färgmarkeringar, den med blå markering är utlopp från dräneringsbrunn, och vattennivån i gropen ligger precis i nivå med underkant det röret. Den gulmärkta dräneringsslangen till höger i bild går in i brunnen med överkant i nivå med underkant dräneringsrör. Det grönmärkta röret från vänster kommer från grunddränering och stuprör och sitter ngt högre än utloppet.
Under det röret ligger en dränslang med rosa prickar på, detta har man anslutit en golvbrunn/spygatt i trappgropen utanför källardörren. denna ansluter också under utloppsrörets nivå. entreprenören sagt åt kunden att fylla gropen med makadam och sedan gjuta igen golvet.
Jag tänker att detta är galet på flera sätt: Då det kommer ett stadigt vattenflöde ur dräneringen genom det gröna röret, och lär komma mängder med vatten vid regn så kommer man ju hela tiden att hålla nivån i brunnen över anslutna dräneringsslangar, vilket kommer att snarare fylla på vatten i gropen än att leda ut vatten. Och med makadam i gropen kommer där ju alltid att stå vatten som en liten reservoar.
Det kommer vatten ur marken också, så det är ju inte fel att leda bort det. Utloppets höjd beror på att det ligger på berg under källarväggen. Att gräva om allt är inte aktuellt i dagsläget.
Jag tänker att en nödlösning är att fylla gropen med tätt material (sand, 0-18 el dyl) upp till mitten av utloppet och sedan flytta upp dränslangarna (och kanske ta bort den rosamarkerade) så de ligger på detta material för att sedan fylla med makadam upp till betongen.


Bild
Här syns då hur gamla dränslangen är kopplad till avloppsröret som markerat med grönt går in i brunnen i källaren, samt golvbrunn "ansluten" till dränslang märkt med rosa i förra bilden. min tanke är att ta bort den dränslangen och koppla golvbrunnen direkt på röret istället, känns ju inte vettigt att koppla den på en dränslang, och dessutom har de ingen adapter, så där glappar ju nån centimeter...

Andra ideer? Är jag helt fel ute? Detta är ju inte min proffession, men det känns inte helt ok.
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0



Mattias Petterson

#2 » 15:58:08, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar vansinnigt att ha sqmlingsbrunnen i huset, då ledar man ju allt vatten mot huset istället för från huset!
Blir det stopp i utloppet blir ju källaren vattenfylld!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

63an

#3 » 17:16:07, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar vad för person som gör sånt där? :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Skru'are

#4 » 18:12:40, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ordet rätt kan inte finnas i samma härad ens och fel stavas FEL i det här fallet.
Spontant så är det väl bara att gräva upp runt huset, se till att komma djupt nog och lägga om. Man får hoppas att servicen ligger djupt nog.
Det gäller att leda ut vatten från huset.
Hade det inte funnits foto med, så hade man inte kunnat tro att det är sant.
Stackars sate!
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

CountyBruff

#5 » 19:25:55, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då det tydligen inte är aktuellt att gräva om är det som det är.
Att fylla med tvättad makadam/singel 16-32 undviker man kapillärt vatten.
Finns möjlighet att fördjupa brunnen är ingen nackdel, och om man kan
sätta in en liten dränkpump är mitt förslag.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

bmrobban

#6 » 20:08:52, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom vattnet verkar försvinna ur det blå röret (kommunalt?) så skulle jag gjort så här:
Ner med en dränkpump och stoppa i en polyetenslang i blå röret, ända till dagvattenbrunnen om det finns någon?
Det skulle kunna sänka vattennivån förutsatt att brunnen är tillräckligt djup och att dagvattenledningen(blå) kan leda bort vattnet.
Jag har aldrig hört talas om någon som har en dagvattenbrunn inomhus :mrgreen:
Men det hade fungerat i vilket fall om man gjort rätt.
Efter man installerat pump kan man gjuta igen, men det är och förblir en nödlösning!
Undrar hur entreprenören tänkte :klia:
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bonen94 och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se