Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Sköta skogsbilvägen på bästa sätt

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Klazzon (trådstartaren)

#1 » 23:26:17, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Hoppas på lite idéer från alla maskinister där ute!
Äger en nu helt okej skogsbilväg som jag rustat upp ganska frekvent för att lyfta nivån ytterligare.
Sista åtgärderna var att grusa upp svackor och större hålor med 0-100 och därefter spårgrusa hela sträckan med 0-60.
Detta var som förebyggande underhåll inför att rågrannen skulle köra ut närmre 1000 meter och vår väg var närmsta sträckan. Nu är kanske 1/3 utkört och man ser ganska tydligt spårvalet timmerbilarna gör men vägen håller fint och inget är sönderkört.
Min fråga är: ska jag skrapa vägen för att få in mer grus i spåren eller ska man vänta tills allt är utkört och därefter skrapa vägen?

Vägbanken är ursprungligen typ, ris+dikesmassor+mjäl.

Bifogat foto är från sista breddgrusningen med 0-80. 3-4 år gammalt, hade tyvärr inget på spårgrusningen. Försöker fixa det imorgon.

Tack på förhand och med vänliga hälsningar Magnus Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180716/4c300d93252b3b77af965bdfff9d62f9.jpg


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Klazzon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:09, 19-10-2011
Ort: Reftele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605, Bm400, Duttra ue28



Mattias Petterson

#2 » 00:02:14, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bästa underhållet på en sån väg är väl regelbunden dikesrensning
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Klazzon (trådstartaren)

#3 » 00:32:06, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Bästa underhållet på en sån väg är väl regelbunden dikesrensning
Tack, det har vi hunnit med. Även bytt ett antal tvivelaktiga vägtrummor till avsticksvägar för att få rätt fall och genomlopp.
Hmm syns givetvis dåligt på bilden då det växer friskt. Blött område.

Det kan även bli nästa fråga. Ska man slå dikeskanten varje år? Eller är det bättre att vänta till typ vart 4e år? Skogsdiken vill man ju ha täta för att det inte ska växa igen men här är kanske för öppet för den idén?

/M

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Klazzon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:09, 19-10-2011
Ort: Reftele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605, Bm400, Duttra ue28

Martin.Eriksson

#4 » 00:32:27, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dikeshyvla å lägg på grus så håller den där vägen länge..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Martin.Eriksson

#5 » 00:35:08, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du grejjer så slå av gräs å busk varje år.. men lejer du så kanske varannat räcker..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Torpöbo

#6 » 06:28:05, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade toppat med 0-18 och sladdat vår och höst för att hålla undan gräset om vägen håller så pass bra som den gör. I vanliga fall när man kör på 0-60 får man med för lite 0 material vilket betyder att vatten kan ställa sig i krossgruset och därmed mjuka upp vägbanken. Därmed vill man täta till ytan med slitlager. På en mossväg kan dock andra förutsättnkngar råda. Vi ska komma ihåg att ni använd vägen den toraste sommaren på ett halvt sekel. Därmed är det inte så konstigt att den hålt bra.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

jonnordvall

#7 » 10:16:20, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Familjdn bröt en ny skogsbilväg fär några år sedan. Folk tycker det är hemskt hur brett vi högg upp bredvid vägen men dom som kan skogsbilvägar tycker vi gjorde helt rätt:)
Sol istället för skugga hela dagen hjälper till att hålla vägen bra
"Börja inte trä jon!"

3 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

kimmen

#8 » 11:11:50, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har lärt oss att på våran skogsväg, liknande din, kör vi inte i samma hjulspår, vi håller så långt ut som möjligt och sedan klipper vi i mitten, på det sättet blir bomberingen bättre på vägen och den blir planare
0-16 har vi som slitlager, ligger kvar bäst
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Göran Ekman

#9 » 12:05:06, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Vi har lärt oss att på våran skogsväg, liknande din, kör vi inte i samma hjulspår, vi håller så långt ut som möjligt och sedan klipper vi i mitten, på det sättet blir bomberingen bättre på vägen och den blir planare
0-16 har vi som slitlager, ligger kvar bäst

På en sådan smal väg undrar jag om inte de flesta åkare håller mitt på . Det klenaste fraktionen vi kört ut på våra skogsvägar är 0-50 . Sedan får man se till att det är trafik på den när den bär, fruset eller torrt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Åsa-Nisse

#10 » 20:14:52, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

0-16 är för cykel och personbil. En så fin skogsbolsväg skulle jag vilka slå gräskanter varje år och nu i virkestransporten grusa på med 0-35. Absolut inte riva i en så bra yta när det är grovmaterial. 0-80, 0-100 är förstärkningsmaterial som ska ligga stilla under.

5 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

bonnen513

#11 » 07:28:39, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte egentligen startat en egen tråd om ett i mina ögon idiotiskt upplägg av bygge av skogsbilväg som jag hjälper till med men jag tar mina frågor här istället.

Hur brukar ni göra med stubbar och ris?
I första inlägget i tråden står det att vägbanken är av ris, dikesmassor och mjäle.

Dom fyra närmsta grävmaskinisterna jag känner har olika metoder
1 kapar stubbar lågt och låter dom och riset vara kvar och utnyttjar dikesmaterialet maximalt till vägbanken och gör extra sidouttag där det krävs
2 plockar bort stubbar och ris i övrigt lika med 1
3. Plockar bort stubbar och ris i övrigt lika med 1
4 hugger upp en gata med ca 5 m mellan stammarna med sin skördare. Gräver bort stubbar,ris och svål samt flyttar runt mjälen i slänter så det på vissa ställen är 50 cm fyllnandsmjäle.inga diken så i slänter rinner vattnet ut på vägbanken. Och när detta är gjort så tar man skotaren och kör ut virket. Sen är det dags att börja fylla med berg i spåren, mer berg, mer berg för det bara jäser så totalt kanske 50-60 cm berg på pinnmo botten. (Av någon anledning kallas pinnmo för mjäle här i trakten, och det lite rödaktiga under matjorden som väl finns nåt annat namn på kallas rödmjäle) och sedan 15 cm 0-150 uppepå
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

uppland2

#12 » 11:35:12, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som glad amatör på området känner jag mig nu lite dum, för jag vände stubbarna upp-och-ned i vägbanken. Ingen av 'dina' grävmaskinister gör alltså så. Är det helt fel?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

treaser2

#13 » 15:01:14, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På med massor av dyr bergkross, sprid ut i tjockt lager.
Packa hårt med vält och blanda ner spillolja i lite lagoma mängder i samband med vältningen.
Köp 200lit fat med roundup från utlandet och gör två sprutrundor vår/höst.
När du ändå är utomlands så köp 4-5st fordonsminor av typ nr13, de passar bra mot allt från timmerbilar till bärplockare, även de annars svåråtgärdade crossåkarna blir du också av med.
Obs läs instruktionerna noga och glöm inte att sätta upp varningsskyltar. Vissa gillar vägbommar men det blir ju även ett hinder för dig själv.
Sen gäller det bara att vakta, all den tid du kan undvara ska du ägna åt att vakta vägen, blinka bara när du verkligen måste.
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

2 personer gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

bonnen513

#14 » 22:01:08, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:Som glad amatör på området känner jag mig nu lite dum, för jag vände stubbarna upp-och-ned i vägbanken. Ingen av 'dina' grävmaskinister gör alltså så. Är det helt fel?


En femte maskinist som jag pratade med idag gör så
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Martin.Eriksson

#15 » 22:21:27, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När ja byggde en skogsväg i somras la ja stubbar å skit i botten där ja grävt upp fyllning. visserligen bara gallrad skog så inge jättestubbar men kom de nån stor så fick den åka ner i grop man grävt på sidan å tagit fyll..
Har byggt vägar på andra ställen å slängt ner alla stubbar oavsett storlek å inga problem..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se