Jag tror inte dom har kompressor idag, det ska ju vara för pumpning ute på fältet. Idag används elverk ombord på servicebil till att driva "vanliga" dränkpumpar. Hur mycket luft krävs för en mammutpump?Karl Andersson skrev:Kan mammut-pump vara ett alternativ? Har de tryckluft att tillgå?
johaniskogen skrev:En vakumpump kanske, då e ju aldrig själva pumpen i kontakt med vattnet, bara sugslangen.. Hur stora volymer rör de sig om?
Henric Johansson skrev:Flygt kan nog leverera en pump som klarar kokande vatten.
Vet att upp till 78 grader funkar , finns nog till högre temperaturer oxo.
Men de är dyra, går nog att lösa billigare.
Jag är jävig i denna fråga, men jobbar inte med slutprodukten direkt så svaret blir lite svävande.
Foton skrev:Man kan inte ha med sig någon dunk eller fat? Du skrev inte vilka mängder det handlar om ,eller missade jag det? Ejektorverkan med tryckluft kanske men då har vi det där med kompressorn igen. Eller det kanske är typ samma som den där mammutpumpen?
Annars kan du kanske googla på "hetvattenpump" och få några uppslag?
Kanske man kunde kyla vattnet något i en värmeväxlare eller kylare innan det går in i pumpen?
Honda har robusta bensindrivna pumpar men knepigt att hitta vilka temperaturer dom tål. Kolla deras slampumpar som har delar av metall. Johnsson pumpar har pumpar som klarar upp till 190 grader hetvatten utan extra kylning.
Återgå till Fastigheter, mark och byggnader
Användare som besöker denna kategori: magloman och 10 gäster