Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Läckande hydrofor, börjar tröttna!!

99 inlägg • Sida 3 av 7
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Håkan.E

#31 » 19:12:27, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen har nämnt att man ska riva gängorna på mässingsdelarna. Det gör man för att linet ska följa med in. Sedan ska man linda linet medurs inifrån och ut och så mycket att man inte ser gängorna.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.

2 personer gillar det här inlägget.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96



Göran Ekman

#32 » 19:48:47, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del mässingsgängor kan vara räfflade orignal .
Hur är det med materaial ? Rostfritt i burken då är det väl bara gulmetaller som gäller . Galvat eller svart järn kan väl bli tok ihop med rostfritt . Eller är jag helt och hållet ute i det blå just nu ?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Michael Meier

#33 » 20:19:53, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Michael Meier 20:28:14, 12-08-2018, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Alrik

#34 » 20:27:46, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du byta ut så ta en propp direkt.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Håkan.E

#35 » 20:29:18, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Om det är R32 så kan du ta bara en propp.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.

1 person gillar det här inlägget.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

Michael Meier

#36 » 20:51:34, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På något sätt är det enklare att göra som det är tänkt, R 25 rostfria muffen i hydroforens topp är tänkt att användas till en propp eller susning, nu minns jag inte om det är 06 eller 08 i luftpåfyllningsventilen, den är i vilket fall rak (cylindrisk) gänga på, muffen i toppen på tanken behöver kanske en redi gänga som fyller ut dålig form.. som då blir en konisk bussning i rostfritt utförande.

Det ska inte vara så besvärligt att ha en luftpåfyllningsventil i gasformiga media, jämför med hydropress och gummihjul, där sitter oftast ventilen i luft och håller tätt, jag tror du har fel prylar att välja på i din fars gamla lådor.

Som att försöka använda U NC 3/8" tillsammans med M 10x1,5, det blir liksom inte bäst.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#37 » 20:54:21, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håkan.E skrev:https://www.maskinisten.net/userpix/2602_CIT10RYFM64X1534098454.jpg
Om det är R32 så kan du ta bara en propp.


Nä, det är R25 i toppen på en 150liters RF hydrofor, men det spelar ingen roll, det finns ju R25 proppar också..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#38 » 20:55:50, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men hur ska han fylla på luft om han har en propp i toppen ? Borra å gänga R06?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#39 » 21:04:32, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håkan.E skrev:Ingen har nämnt att man ska riva gängorna på mässingsdelarna. Det gör man för att linet ska följa med in. Sedan ska man linda linet medurs inifrån och ut och så mycket att man inte ser gängorna.


Det har du rätt i Håkan, men det är svårt att få tätt i gängan mellan två cylindrisk gängor, och gänglängden på mässingbussningen som Roddjer har nu är förmodligen bara fem gängor lång, det är inte mye å leka med.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

BM 4 ever

#40 » 21:08:18, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du röris Michael?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

roddjer (trådstartaren)

#41 » 21:13:24, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:Om du vevar på lite lin och sätter dit en konisk järnpropp som visas i inlägg 22 av Michael Meier så kommer det bli tätt :thumme:

Konisk?
från inlägg 20;
torbjorn_forsman skrev:...Invändiga rörgängor är alltid cylindriska, medan utvändiga förekommer både cylindriska och koniska...

Röret/muffen/stosen, vad man nu vill kalla den stump som sticker upp ur tanken, har cylindrisk gänga enligt ovanstående påstående. Borde det då inte vara en cylindrisk propp jag ska ha, eller är det skit samma?
Eller rent ska den vara konisk?
Förvirringen är total.. :huh:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Håkan.E skrev:Ingen har nämnt att man ska riva gängorna på mässingsdelarna. Det gör man för att linet ska följa med in. Sedan ska man linda linet medurs inifrån och ut och så mycket att man inte ser gängorna.

Göran Ekman skrev:En del mässingsgängor kan vara räfflade orignal .
Hur är det med materaial ? Rostfritt i burken då är det väl bara gulmetaller som gäller . Galvat eller svart järn kan väl bli tok ihop med rostfritt . Eller är jag helt och hållet ute i det blå just nu ?
Göran i Björnarbo

Första bussningen som satt där från början var "förräfflad" eller vad man nu ska säga. Den jag satte dit senare var slät tills jag raspade den. Upplevde den senare, när man river själv, som den bättre. Den förräfflade var det tämligen stora jack i och den gick långt upp på gängen. Kansek så mycket som 2/3 av gängorna var det hack i på den. Kändes spontat för mycket, att tätningen kan bli lidande med så få "orörda" gängor. Kanske obefogad oro, vad vet jag.

Att galvat och svartjärn inte skulle vara bra med rostfritt, skulle det då ha med galvanisk korrotion och göra?
Enligt denna publikation; http://www.worldstainless.org/Files/iss ... her_SW.pdf ska det inte vara några problem att kombinera mässing med rostfritt om jag tolkat det rätt.
Utdrag, sid 20;
"Fråga: Kan rostfritt stål användas i kombination med koppar eller galvaniserat stål vid reparation av rörsystem i bostäder?
Svar: Man kan inte vänta sig några problem när rostfritt stål kombineras med rör av koppar, eftersom båda materialen har liknande elektrodpotential i dricksvatten. Rördelar gjorda av varmgalvaniserat stål kan också kombineras med rostfritt stål. Men rörkoppligar av koppar-zink-legeringar eller mässing rekommnderas."
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#42 » 21:28:00, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:På något sätt är det enklare att göra som det är tänkt, R 25 rostfria muffen i hydroforens topp är tänkt att användas till en propp eller susning, nu minns jag inte om det är 06 eller 08 i luftpåfyllningsventilen, den är i vilket fall rak (cylindrisk) gänga på, muffen i toppen på tanken behöver kanske en redi gänga som fyller ut dålig form.. som då blir en konisk bussning i rostfritt utförande.

Där har vi det igen. Man ska kombinera cylindrisk med konisk?

Michael Meier skrev:Det ska inte vara så besvärligt att ha en luftpåfyllningsventil i gasformiga media, jämför med hydropress och gummihjul, där sitter oftast ventilen i luft och håller tätt, jag tror du har fel prylar att välja på i din fars gamla lådor.

Ja, det var länge sen jag va i farsan lådor och rota. Nu har jag egna. :mrgreen:

Och där fanns inget. Därför skickade jag farsan med bud då han skulle till tätorten en dag. Tyvärr fick han en likadan bussning som jag redan hade. Ville ha en propp och inte en bussning men rörfirman sa nåt om "finns inte" (tror jag inte på, de hade säkert inte grejer hemma) eller nåt i stil med "det är inte det han ska ha". Vet väl inte du, rörkrökarj**vel!

Angående ventil i toppen. Nä, det är väl klart att det inte ska va nåt problem när det är riktiga grejor. Men han rörisen som var här senast gjorde som det nu är gjort. Påfyllningsventil genom en befintlig muff, ca 1/3 av tankens höjd upp från botten räknat.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#43 » 21:28:56, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:...men det är svårt att få tätt i gängan mellan två cylindrisk gängor...

Varför?

Michael Meier skrev:Men hur ska han fylla på luft om han har en propp i toppen ? Borra å gänga R06?

Jag har en påfyllningsventil nere på sidan. Se bild, inlägg #7.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

rospigg

#44 » 22:03:10, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

2 cylindriska gängor är ju som skruv och mutter, det krävs ett stopp i skruvens längdriktning för att man ska kunna dra-få tätt.
Ja, en propp/plugg av "järn" blir offeranod när den sitter ihop med rostfritt.
Att du repat gängan är perfekt!
Nästa gång, använd kokt linolja till linet, det har funkat i 200 år och kommer fortsätta funka även framledes.
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

roddjer (trådstartaren)

#45 » 22:40:52, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:2 cylindriska gängor är ju som skruv och mutter, det krävs ett stopp i skruvens längdriktning för att man ska kunna dra-få tätt.

Aha! Två gängor som är något olika (cylindrisk och konisk) skapar en slags "friktion" kanske man kan kalla det, som tillsammans med lin och klet till slut går så pass trögt att man inte orkar/behöver dra mer. Den kombinationen tätar aktuell skarv. Är det ett påstående nära sanningen?

rospigg skrev:...
Nästa gång, använd kokt linolja till linet, det har funkat i 200 år och kommer fortsätta funka även framledes.
/Rp

Brukar ha olja men det fanns inte att tillgå då i juletid. "Man tager vad man haver". :mrgreen:

Hur förvarar man linoja på ett adekvat sätt förresten? Det är väl det som kan slå eld av sig själv helt oförhappandes? Under vilka förutsättningar gör den det?
Har en "kem-bod" här hemma som står lite för sig själv där jag har all diesel, bensin, olja, färg och liknande. Tvekar att ställa in en sån burk där. Obefogad oro?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se