Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Läckande hydrofor, börjar tröttna!!

99 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

roddjer (trådstartaren)

#1 » 09:47:58, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Så. Flyttat in i ett nybyggt hus för drygt ett halvår sen. För vattenfördelning står en hydrofor av standardstorlek, 150 liter eller nåt sånt. Naturligtvis är han otät den f*n!

Strax för jul (naturligtvis) märkte jag att kontaktorn stod och slog. Efter kort analys kunde jag konstatera att tanken var heeeeelt fyld med vatten. Gick från 2,5 bar till 4,5 bar på ca 5 sek. En spolning på skithuset och pumpen gick igång. Husbyggarens sak att åtgärda naturligtvis men försök att få tag i en röris dan före julafton...

Började emellertid själv den "lustfyllda" proceduren med att tömma och fylla tanken för att få till en ny luftkudde. Gjorde nog det en 6-7 gånger mellan jul och några dagar efter nyår tills en rörmokare, via husbyggaren, masa sig ut till oss. Mellan gångerna tog jag bort pluggen i toppen och mixtrade med flera olika varianter av lin och tätningspasta. Ibland bättre, ibland sämre resultat. Rörmokaren som kom ut tittade förvånat på ventilen som satt i toppen i tanken, ja, sant det satt en typ av ventil där. Stack man ned något smalt, en spik t.ex. pös det ut luft. "Brukar inte sitta sån i toppen, påfyllningsventiler burkar sitta nedtill på sidan", konstaterade röris och bytte plugg. Inte f*n blev det nå bättre!

Det finns nippel för att koppla på kompressor för påfyllning av luft. Att jag inte prövade det innan beror på att jag inte visste hur samt om kompressorn jag har var lämplig. Vill inte fylla med vanlig oljesmord. Efter omfattande efterforskning lyckades jag få fram att den lilla "väskan" jag har till kompressor är oljefri. Nu har jag den och fyller tanken med efter instruktion från rörmokaren. Så nån nytta gjorde han!

Skaffade en annan plugg och gjorde en 3-4 ytterligare tätningsförsök och lyckades till sist. Tills nu.

Nudå. Hur tätar man den j**eln! Slutgiltigt!

Bilder på bråkmakarn.
Tillklippt partyballong monterad över plugg får agera skvallertant för luftsmitning.
Bild

Närbild.
Bild

Varför i helsefyr är det ett hål i toppen överhuvud taget?!
Är tankarna tillverkade efter någon standard och används till fler saker än det här där en koppling i toppen/sidan (om man lägger den ned) är nödvändig?

Tips på knep och lösning mottages tacksamt.


Gå till lösningen
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



torbjorn_forsman

#2 » 10:00:29, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lin och tätningsmassa fungerar inte för att täta mot luft, det duger bara för vatten och oljor.
Gängtejp eller någon modern tätningsmassa (typ Loctite Gängtätning eller VVS-tätning) som ska användas utan lin fungerar bättre.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

orion47

#3 » 10:34:16, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommentar till föregående. Använd inte loctite tätningsmedel ,det på verkar vattnet. Det kommer att smaka f-n under lång tid. Har själv gjort det misstaget. Mvh Orion 47

1 person gillar det här inlägget.
orion47
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:55, 24-02-2011
Ort: Kärna Va Götalandslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrovåg SG 10 (hobby) Honda 650 lsr, ,Morris Minor 1000 1959.Örn Sk
svarv, Arboga pelarborr, Örje LT1136 trädgårdstraktor

magloman

#4 » 12:10:08, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt dit en hydropress istället, dom har väl en gummiblåsa och luften har således ingen kontakt med vattnet?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mats i Myrhult

#5 » 12:19:47, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har satt ditt tredobrickor och proppar avsedda för hydraulik på alla pluggade anslutningar på min hydrofor. Funkar kanon!
Utan risk, ingen chans!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

rospigg

#6 » 12:32:59, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I stället för bilventil monterade jag en 3/8 kulventil med en Cejn 320 hane,
bara att klicka på luftslangens koppling och blåsa i luft tills önskad luftvolym erhållits.
(säger förvisso inget om det egentliga problemet, men tätt är det, lin & linolja)
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

roddjer (trådstartaren)

#7 » 14:51:22, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Lin och tätningsmassa fungerar inte för att täta mot luft, det duger bara för vatten och oljor.
Gängtejp eller någon modern tätningsmassa (typ Loctite Gängtätning eller VVS-tätning) som ska användas utan lin fungerar bättre.

Har tänkt lite i de banorna men dels har jag inga bra erfarenheter av gängtejp, vilket naturlightvis kan vara ett skit-bakom-skaftet-problem och sen har jag sett flera som tätat med lin i toppen som verkar funka. Farsan bland annat. Aja, ska prova!

orion47 skrev:Kommentar till föregående. Använd inte loctite tätningsmedel ,det på verkar vattnet. Det kommer att smaka f-n under lång tid. Har själv gjort det misstaget. Mvh Orion 47

Ok. Noterat. :thumme:

magloman skrev:Sätt dit en hydropress istället, dom har väl en gummiblåsa och luften har således ingen kontakt med vattnet?

Var på tal när huset byggdes men jag ville ha en "burk" med högre kapacitet än standard med tanke på att vi är sex stycken i hushållet. Det var tydligen väldigt besvärligt att ordna en sån hydropress, en hydrofor gick enklare. :huh:
Har även hört om vissa som upplever "gummismak" på vattnet. Sanning eller bullshit? Kanske ett problem på äldre modeller?

Mats i Myrhult skrev:Jag har satt ditt tredobrickor och proppar avsedda för hydraulik på alla pluggade anslutningar på min hydrofor. Funkar kanon!

Tredobrickor? Ny bekantskap. Ser ut som en stålbricka med packning som sitter fast på insidan. Stämmer det?
Låter jädras lovande i så fall.

rospigg skrev:I stället för bilventil monterade jag en 3/8 kulventil med en Cejn 320 hane,
bara att klicka på luftslangens koppling och blåsa i luft tills önskad luftvolym erhållits.
(säger förvisso inget om det egentliga problemet, men tätt är det, lin & linolja)/Rp


Så här ser våran luftpåfyllning ut. Röris nummer två fixade den. :grin:
Notera att det är TVÅ ventiler i den kopplingen. Närmast tanken en slags backventil där luft kan smita förbi när det trycksätts utifrån. Kulventilen nedanför är bara en extra säkerhet. Hängslor och livrem!

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

63an

#8 » 15:12:30, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt behåll den där du å fixa den eländiga anordningen i toppen å behåll storlek på kärlet för en liten kostnad :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mats i Myrhult

#9 » 17:24:58, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:
Mats i Myrhult skrev:Jag har satt ditt tredobrickor och proppar avsedda för hydraulik på alla pluggade anslutningar på min hydrofor. Funkar kanon!

Tredobrickor? Ny bekantskap. Ser ut som en stålbricka med packning som sitter fast på insidan. Stämmer det?
Låter jädras lovande i så fall.


Precis sådana brickor! har använts länge i hydraulsystem. Kräver cylindriska gängor och plan yta att dra emot. Bara att dra vad man orkar (nästan) så blir det tätt.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

EE

#10 » 19:06:58, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Lin och tätningsmassa fungerar inte för att täta mot luft, det duger bara för vatten och oljor.
Gängtejp eller någon modern tätningsmassa (typ Loctite Gängtätning eller VVS-tätning) som ska användas utan lin fungerar bättre.

Nä detta håller jag inte med om (än fast jag respekterar din kunskap, Torbjörn)!
Visst skall det gå att få lufttätt även med lin och pasta, så har hydroforer installerats sedan sextiotalet väl?
Problemet måste vara något annat, eller helt enkelt dåligt utförd lintätning.

1 person gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

rospigg

#11 » 19:18:14, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftrören jag har i garaget är 1/2" galvrör, lin och linolja på gängskarvarna-lustäta allihop.
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

EE

#12 » 19:33:33, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Sätt dit en hydropress istället, dom har väl en gummiblåsa och luften har således ingen kontakt med vattnet?

En hydropress ger upp inom tio år, gummiblåsan pajar. En (problemfri) hydrofor fungerar lika bra efter 40 år!

2 personer gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

EE

#13 » 19:38:01, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:'
Bild

Den där fyrkantfattade mässingsprylen i centrum, hur är den tätad? Ser inget lin i af?
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#14 » 21:53:01, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

EE skrev:
magloman skrev:Sätt dit en hydropress istället, dom har väl en gummiblåsa och luften har således ingen kontakt med vattnet?

En hydropress ger upp inom tio år, gummiblåsan pajar. En (problemfri) hydrofor fungerar lika bra efter 40 år!


Små liggande hydropresser (typ komplett pumpautomat från Biltema) brukar inte bli särskilt långlivade, men stående sådana med vattenanslutningen i botten kan hålla länge. Den jag har i stugan bör vara ca 35 år och - peppar peppar - håller än.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer (trådstartaren)

#15 » 22:24:59, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

EE skrev: ... gå att få lufttätt även med lin och pasta, så har hydroforer installerats sedan sextiotalet väl?

Ja, det ja menar. Farsans hydrofor ser ut att vara från när Gustav Vasa kom i målbrottet. Där finns en lintuss i toppen och den är tät.

EE skrev:Problemet måste vara något annat, eller helt enkelt dåligt utförd lintätning.

Troligt.
En sak jag tänkt på är att jag tycker gängorna passar dåligt ihop mellan plugg och tank. Kan linda på en rejäl lunta med lin innan det börjar gå tungt att dra. Har dragit pluggen i botten flera gånger utan att det gått speciellt trögt att dra. Får linda på så mycket lin att inte gängorna syns även fast man sträcker det och pressar ner det mot gängen på pluggen. Har prövat två såna där stora pluggar enligt bild ovan och samma sak med båda. Mycke lin.

Dåliga gängor i tanken?

EE skrev:Den där fyrkantfattade mässingsprylen i centrum, hur är den tätad? Ser inget lin i af?

Den är linad. Sticker nåt enstaka strå upp om kollar riiiiktigt noga. :smile:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bülow, honda86 och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se