Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Läckande hydrofor, börjar tröttna!!

99 inlägg • Sida 6 av 7
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Håkan.E

#76 » 20:27:23, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följer linet med när du gängar i bussningen eller knuffas det ur? Vet inte hur jag ska förklara.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96



roddjer (trådstartaren)

#77 » 20:49:10, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Linet är sträckt och lindat både i och över gängorna. De som ligger över gängtopparna glider väl över litegrann antar jag. Men det är lindat åt rätt håll och "följer med" när man drar i bussingen.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Göran Ekman

#78 » 21:13:42, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har ett läckage är det för lite lin.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

4 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Michael Meier

#79 » 21:48:29, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:' .... Om man ska försöka sammanfatta det här då så ska jag köpa en propp, helst i rostfritt, som har konisk gänga och dimension R32 (1 1/4'', 42 mm)?

Bild på den bussning som satt där först. Samma yttergäng men större hål i mitten. Mått på utvändig gänga här är 41,7 mm.


:thumme:

Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

r_k

#80 » 09:10:28, 30-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Tack för så många intressanta inlägg. Jag har lärt mig mycket här men som tur är det fortfarande garanti på våran installation. Vi har samma problem med en hydrofor som är 1 år gammalt och tappade luften hela tiden. Nu fyller jag halva hydroforen med luft varannan vecka - ibland varje vecka. Jag hade BGE tekniker hemma flera gånger men nu skriver de bara att det är vanlig att påfylla flera gånger per år. Stämmer det? Hur oftast justerar ni luft? Tack för era synpunkter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
r_k
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:53:13, 30-08-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#81 » 09:18:03, 30-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den du anlitar kör med kvalificerat skitsnack, de kan inte bättre :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Ivar Risslén

#82 » 12:49:36, 30-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att jag fyller en gång per år eller vart annat år. Det är inget som jag har någon större koll på utan jag fyller när det hörs att pumpen startar ofta.
Hydroforen min är från början av 1980-talet och där är pluggen tätad med lin och linolja. Jag har luftpåfyllningen i botten så det grumlar om vattnet när jag fyller.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Michael Meier

#83 » 13:19:34, 30-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

om uttaget periodvis är högre än pumpkapaciteten kan luften följa med ut när vattennivån kommer ner till utloppet, men det märks ju om luft kommer i kran istället för vatten ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

roddjer (trådstartaren)

#84 » 14:05:59, 30-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Jag tror att jag fyller en gång per år eller vart annat år. Det är inget som jag har någon större koll på utan jag fyller när det hörs att pumpen startar ofta.
Hydroforen min är från början av 1980-talet och där är pluggen tätad med lin och linolja. Jag har luftpåfyllningen i botten så det grumlar om vattnet när jag fyller.

Våran anläggning har vi inte haft så länge, och framför allt funkar den inte som den ska, så om den kan jag inte säga något. Däremot brukar min far tömma och fylla sin hydrofor, han har ingen dedikerad ventil för luftpåfyllning, en gång om året som rutin. Kan bli oftare om han hör att tryckvakten för pumpen slår med allt kortare intervall.

------------------------------

Vilket sammträffande! Nya inlägg i just denna tråd just idag, samma dag som jag fått hem en annan propp jag tänkte montera just nu i skrivande stund. :grin:

Håll tummarna!
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#85 » 14:08:46, 30-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

r_k skrev:Hej! Tack för så många intressanta inlägg. Jag har lärt mig mycket här men som tur är det fortfarande garanti på våran installation. Vi har samma problem med en hydrofor som är 1 år gammalt och tappade luften hela tiden. Nu fyller jag halva hydroforen med luft varannan vecka - ibland varje vecka. Jag hade BGE tekniker hemma flera gånger men nu skriver de bara att det är vanlig att påfylla flera gånger per år. Stämmer det? Hur oftast justerar ni luft? Tack för era synpunkter.

Har kollat på filmen (kan nån Mod få in den i inlägget?). Måste fråga, vilket fabrikat är det på tanken.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Volvot24

#86 » 17:43:35, 30-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:om uttaget periodvis är högre än pumpkapaciteten kan luften följa med ut när vattennivån kommer ner till utloppet, men det märks ju om luft kommer i kran istället för vatten ?


I det läget är en hydropress bättre än hydrofortank.
Luften kommer aldrig i kontakt med vattnet.

Om man har mangan i vattnet är i o f s en hydrofortank bättre.
Mangan fälls ut när det kommer i kontakt med luft, och samlas i botten på hydrofortanken.
Är då utloppet på tanken någon dm upp, så dras inte det utfällda manganet med.
Måste rensa tanken i bland.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

EE

#87 » 18:34:07, 30-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:'
Ahaa, där har vi det! Lite såpbubblelösning gjorde susen.

Bild

Nu vet jag att det är bussningen som läcker. Passa på och pensla lite på andra rördelar och skarver i toppen men inget bubbel nån annanstans.


torbjorn_forsman skrev:... En muff har invändig gänga, en plugg har utvändig gänga.

Invändiga rörgängor är alltid cylindriska, medan utvändiga förekommer både cylindriska och koniska.
Koniska utvändiga rörgängor betecknas R och motsvarande cylindriska invändiga gänga heter Rp, de följer standarden ISO 7 (kallas även EN 10226).
Cylindriska utvändiga gängor och motsvarande invändiga betecknas G, och standarden heter ISO 228-1.
Se t ex https://www.rems.de/kataloge/swe/sectio ... bellen.pdf , https://www.nn-energy.se/sites/default/ ... gangor.pdf eller en Karlebo handbok.

Michael Meier skrev:På något sätt är det enklare att göra som det är tänkt, R 25 rostfria muffen i hydroforens topp är tänkt att användas till en propp eller susning, nu minns jag inte om det är 06 eller 08 i luftpåfyllningsventilen, den är i vilket fall rak (cylindrisk) gänga på, muffen i toppen på tanken behöver kanske en redi gänga som fyller ut dålig form.. som då blir en konisk bussning i rostfritt utförande...

rospigg skrev:2 cylindriska gängor är ju som skruv och mutter, det krävs ett stopp i skruvens längdriktning för att man ska kunna dra-få tätt.../Rp


Om man ska försöka sammanfatta det här då så ska jag köpa en propp, helst i rostfritt, som har konisk gänga och dimension R32 (1 1/4'', 42 mm)?

Bild på den bussning som satt där först. Samma yttergäng men större hål i mitten. Mått på utvändig gänga här är 41,7 mm.

Bild

Varför gjorde inte röris det där? Du fann felet själv men hade anlitat proffs?
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#88 » 21:20:49, 30-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skillnad på att vara professionell och "person som jobbar med rörinstallationer, det finns plats för alla kategorier.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

roddjer (trådstartaren)

#89 » 21:53:51, 30-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

EE skrev:Varför gjorde inte röris det där? Du fann felet själv men hade anlitat proffs?

Varför röris inte fixade, ja, det är en jättebra fråga som även jag skulle vilja ha svar på.

"Anlitat" är ett starkt ord i sammanhanget. Det här är i samband med nybyggnation av hus i samband med husbrand. Vi har valt husbyggare men inte underentreprenörer. Hela den rörfirmans arbetssätt vid vårt husbygge är sådant som får en att tappa förtroendet för hantverkare. Kändes som den som kunde något var på semester och pryo-eleverna hade lämnats åt sitt öde i dennes frånvaro..

Vidare är då husbyggaren skyldig att leverera ett "färdigt" hus, så att säga, d.v.s allt ska fungera när nyckeln lämnats över. Är så inte fallet ska det åtgärdas. Därför har det varit en röris därifrån hos oss en gång till. Kändes som denne kunde något mer än stollarna som var där innan men hydroforen fick han inte tät. Läckspray lades i rikliga cirklar runt kopplingarna innan han for och var den tät. Ett tag..

Som så ofta när man tänkt ta itu med ett litet projekt kommer nåt annat emellan. Hann inte testa den nyinköpta proppen idag. På't igen imorgon! :grin:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

r_k

#90 » 11:44:49, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:Måste fråga, vilket fabrikat är det på tanken.


Det är precis samma som du kämpar med; samma typ och storlek.
r_k
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:53:13, 30-08-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se