Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Tälthall eller stolplada

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Tias BM (trådstartaren)

#1 » 19:26:23, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som har erfarenhet av tälthall? Är dom nya något att ha? Ska man tänka på något vid köp av det? Har tänkt mig en runt 6x10. Tanken är att ha projekten där så som bilar, traktorer och annat skoj som ska fixas. Synd att det bara ska stå ute!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel



Tias BM (trådstartaren)

#2 » 21:15:33, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

magirus

#3 » 00:59:17, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en hall från Josereds/Hallbyggarna.
Kan int säga annat än att jag är nöjd.
Enda nackdelen är vår o höst när det är snabba väderomslag, då bildas kondens o då "regnar" det inne i tältet.
Detta har jag löst genom att lägga sånt som fuktkänsligt på pall samt lagt en press över.
Man behöver ju int binda nåt då de int blåser i hallen :idee3:
Sen är man litt om sej så öppnar man portarna litt nu o då, särskilt soliga dagar för då blir det samma temp på bägge sidor duken och då vädras en massa fukt ut.

Jag har haft såhär i snart 10 år, kan int säja annat än att jag är nöjd! :thummar:
magirus
 

LeifAndersson

#4 » 08:46:13, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mindre tält funkar betydligt bättre än riktigt stora. Vi hade två tält på traktordemonteringen och det stora som var kanske 10x40m var hemskt att ha med att göra medan det mindre på kanske 8x12 var betydligt trevligare att ha med att göra. Båda var av samma konstruktion och fabrikat och hade likadana dukar. Det stora kondenserade så mycket så det var blött på marken och allt som lagrades där inne skadades om det inte täcktes mycket omsorgsfullt! Det var egentligen bara bra till att lagra maskiner i så de var snöfria men i övrigt var det ett elände med det tältet! Det mindre tältet hade helt annan miljö, där gick det att lagra prylar utan att de blev utsatta för ren regnskogsmiljö! Visst kunde det droppa lite vid vissa vädertyper men det var inte så det var några problem egentligen. Tror det helt enkelt finns en gräns där ventilation på gavlarna inte längre blir hyfsat effektiv, är tältet för brett och framförallt för långt så krävs det tydligen effektivare ventilation. Stora tältet hade vi i allmänhet alltid öppet i båda gavlar för att förbättra ventilationen, vilket resulterade i att hela duken blåste av i en storm! :sad: Men med de erfarenheter jag har av tält från den tiden så vill jag absolut inte ha ett lagringstält i dag, det kostar inte mer att bygga "riktiga" byggnader som man inte behöver oroa sig för alla årets dagar på ett eller annat sätt! :sad: Tält lämpar sig nog bäst för tillfälliga uppställningar på arbetsplatser och dylikt!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Foton

#5 » 09:22:23, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir stor skillnad med fukten om man täcker marken med en byggplast och sedan en billig presenning. Lägg så det blir så tätt som möjligt!
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

jonnordvall

#6 » 10:05:17, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner en som klädde en rätt stor tälthall med plåt. Reglade och la plåt på det. Rätt dyrt jobb med stommen var väl nästan gratis. När jag sedan pratade med honom så så han att han "hade lite problem med kondens, eller kanske rättare sagt mycket problem med kondens"
Varför i hela friden han inte lägga plast under reglarna vette fasen, men lätt att tänka galet ibland:)

Borde ju rent praktiskt gå att spänna upp en lättpress eller plast under den riktiga duken? Lätt iaf på dom större hallarna där bågarna är typ fackverkskonstruktion. Men borde ju gå att lösa även på dom mindre billigare med bara båge?
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

magirus

#7 » 11:57:42, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till mitt tält finns kondensskydd att köpa till, men jag har int sett nåt behov.
Har "grusgolv" utan täckning och det var bara första hösten som de va ett problem. När väl grusgolvet torkat så va de lugnt.
IOFS har jag gjort en fyllning med rejäla diken runt så det int klan stå ytvatten mot tältet.

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

BM425

#8 » 12:49:11, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade ett Jonsereds "Väderskydd" 6 x 8m användes som försäljningstält på sommaren (1994). Bra tältduk men klen stomme, var inte avsett att användas på vintern med snö. När vi skulle bygga till så använde vi tältet på vintern, skrapade ner snö när det kom. Under julhelgen var vi bortresta o de snöade, låg ca 20 cm snö på taket o det höll. Jag började skrapa av snön då bara kollapsade stommen. Ingen var inne i tältet då o tur var det.

Kolla vad tältet har för beräkningar för snözoner och vindbelastning innan du köper något. Jag har sett en stor lagerhall på en industri kollapsat av snö o vind en gång också inte kul o se.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

magirus

#9 » 13:05:57, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då jag köpte min hall va där noga med VAR i landet jag bodde.
Duken på min hall har högsta snöklass so den tål mye snö.
Stålställningen (bågarna) likaså
magirus
 

Tias BM (trådstartaren)

#10 » 14:10:48, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hopp lite att tänka på. Ska åka och kolla på ett par tält och se hur det ser ut. Men det kan väl inte gå att bygga en egen hall på 8x12 m för runt 20 tusen även om jag gör allt själv? Men ska kolla det också eftersom jag inte behöver någon betong platta!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

Tias BM (trådstartaren)

#11 » 14:12:09, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Jag har en hall från Josereds/Hallbyggarna.
Kan int säga annat än att jag är nöjd.
Enda nackdelen är vår o höst när det är snabba väderomslag, då bildas kondens o då "regnar" det inne i tältet.
Detta har jag löst genom att lägga sånt som fuktkänsligt på pall samt lagt en press över.
Man behöver ju int binda nåt då de int blåser i hallen :idee3:
Sen är man litt om sej så öppnar man portarna litt nu o då, särskilt soliga dagar för då blir det samma temp på bägge sidor duken och då vädras en massa fukt ut.

Jag har haft såhär i snart 10 år, kan int säja annat än att jag är nöjd! :thummar:


Vad har du för storlek på ditt tält?
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

jonnordvall

#12 » 14:20:36, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du ner i dom priserna får du jaga beg material. Men omöjligt tror jag inte det är...
Regglingen kostar ju, men beg plåt är ofta billig. Går ju att vända takplpt och läkta efter gamla hålen och skruva i.. och till väggar gör ju inte hål så mkt.....
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

magirus

#13 » 20:13:07, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tias BM skrev:Vad har du för storlek på ditt tält?


15x10m, 6 meter i tak mitt på o 3 meter i tak ute vid väggarna :thummar:
magirus
 

Tias BM (trådstartaren)

#14 » 09:44:48, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagom stor. Har du kollat länken jag la in? Vad tror ni om det? Har även skickat pris förfrågan till hallbyggarna!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

Magnus Isakson

#15 » 11:22:01, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopierat från länken du la in:

”Ditt tält är tänkt som en tillfällig form av skydd. Det är till för att användas endast tillfälligt och icke-permanent.
När det regnar finns det risk att vatten bildas på taket på tältet och får tältet att kollapsa. Det är ditt ansvar att hålla tälttaket fritt från vatten. Se till att det är helt utsträckt och ta bort vatten som bildats vid regn.
När det snöar finns det risk att snö bildas på taket på tältet. Tung snö kan få tältet att kollapsa. Det är ditt ansvar att ta bort snö från taket på tältet och se till att ditt tält inte skadas.”

Ett tält där säljaren varnar för att regn kan få det att kollapsa är inget jag skulle våga förvara något i.

Köpte själv från Hallbyggarna/Jonsereds och är nöjd med det, har blivit hårdtestat i vintras med närmare meterdjup snö på.

Kostade om jag minns rätt just under 100.000 ex. moms för 10x15m.

1 person gillar det här inlägget.
Magnus Isakson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:24, 09-02-2006
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455
Case 1594
BM 230 (Victor)
Komatsu PC45-1
Avant 420


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se