Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ny spannmålstork med lagring (1100m3)

180 inlägg • Sida 12 av 12
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

R_Bergsten

#166 » 16:49:03, 23-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då måste ni ha högre totalvikt i finland?
Här är de ju max 64 ton så
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016



Valmet 99

#167 » 17:01:20, 23-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

76 ton här om man har tillräckligt många axlar samt rätt avstånd mellan dem och rätt kombination bil och släp.
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#168 » 17:02:27, 23-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På hur många meter då?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Valmet 99

#169 » 17:09:38, 23-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

25,25 m

Här en länk till vikter samt olika kombinationstyper (tyvärr på finska, siffrorna är på svenska :grin: ) : http://www.logistiikanmaailma.fi/kuljet ... ja-painot/
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Alrik (trådstartaren)

#170 » 17:22:21, 23-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finnarna har alltid varit mer praktiska när de gäller lastbilsekipqge osv.

25,25 ekipage behöver inte gå med lösflak, dolly+trailer som Sverige är ett exempel.

Vad vägarna är klassade för är en annan sak.

Kommer ta lång tid innan länsvägar blir klassade för högre vikt är 64t.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Göran Ekman

#171 » 20:37:09, 23-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara därför att jag kan.
Bild
"Våran" våran riskväg den räta linje är väl inga problem . Länsvägarna från Alriks tork ligger ju högt och fint på åsen kan väl inte vara några problem med bärigheten där. Skillnad på östra ås sidans skämt till länsväg.
Som jag ser det är utlassningen på Alriks tork redan idag framtids säkrad.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

88ecr

#172 » 21:42:40, 18-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu måste jag lite protestera, långtradare får vara 34m lång nuförtiden i Finland. Test tiden är över och hct fordon ser jag dagligen. Några har ja foton på i min blogg och 34m är långt fordon. Vanligaste full långa man ser är 3 akslad dragare, 18m långt påhängs släp, ofta 4 akslde, efter de en euro lös släp med dolly.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Göran Ekman

#173 » 07:08:35, 19-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr skrev:Nu måste jag lite protestera, långtradare får vara 34m lång nuförtiden i Finland. Test tiden är över och hct fordon ser jag dagligen. Några har ja foton på i min blogg och 34m är långt fordon. Vanligaste full långa man ser är 3 akslad dragare, 18m långt påhängs släp, ofta 4 akslde, efter de en euro lös släp med dolly.

Vilken totalvikt blir det då?
Och ungefär vilken last vikt blir det då?
Vägars klassning, har jag ingen aning om. Har totalvikten någon betydelse igentligen? Det som har betydelse är väl axel eller boggi tryck?
Tanken med längre ekipage är det att energi förbrukningen per transporterat ton ska bli lägre?
Då kan det finnas en miljö vinst med det hela.
Och hur stor utlassnings ficka behövs det då ?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Alrik (trådstartaren)

#174 » 09:37:10, 19-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett svenskt 74-ton skogsekipage lastar ca 25% mer än ett på 60ton.

Grova drag blir de nog snarlikt för spannmålsekipage som dom flesta idag är på 64 ton och lastar 40-42t. Så knappa 50t spannmål skulle jag tro.

Största bränsleslukaren på en lastbil är luftmotståndet. Är typ en ladugårdsvägg som ska upp i 80km/h.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Martin.Eriksson

#175 » 10:18:35, 19-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänker på den här när du nämner vindmotstånd Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191219/be8ee5e9a697c252a6273ee4811045a0.jpg


Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

uppland2

#176 » 10:29:40, 19-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Har totalvikten någon betydelse igentligen?


För broar spelar totalvikten stor roll.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Göran Ekman

#177 » 10:33:00, 19-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade lite på nätet om det svenska timmerbils projektet ETT en trave till.
Sägs spara 20% bränsle. Vilka negativa sidor som det är med dessa ekipage skrevs det inget om.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman

#178 » 10:37:56, 19-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:
Göran Ekman skrev:Har totalvikten någon betydelse igentligen?


För broar spelar totalvikten stor roll.

Beror väl på hur lång bron är.
Visst är det väl så idag också, att det är broars klassning som i en del fall bestämmer max vikt på en väg.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

uppland2

#179 » 10:39:12, 19-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns nog inte så många negativa sidor. Det som brukar framhållas är att det kan slå undan benen för järnvägstransporter, men för just jord- och skogsbrukets transporter är det sällan man ser några spår utlagda till där spannmålen/virket ligger i alla fall.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

uppland2

#180 » 10:42:44, 19-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Beror väl på hur lång bron är.
Visst är det väl så idag också, att det är broars klassning som i en del fall bestämmer max vikt på en väg.
Göran i Björnarbo


Per definition är en bro åtminstone två meter, många är längre än så och måste bära hela fordonets vikt samtidigt. Det byggs väl om en bro över E4 en bit norrut just nu för att klara BK4 t.ex.?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se