Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ny spannmålstork med lagring (1100m3)

180 inlägg • Sida 1 av 12
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Alrik (trådstartaren)

#1 » 12:39:13, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter ha kört med en MEPU 180k mobiltork i tre år så togs beslutet att bygga en anläggning som har rejält kapacitet för dagens areal samt ska kunna klara av större arealer.

Hela bygget går i budgetvarianten men ändå inga större kompromisser med funktionerna. Därav börjades projektet med att skruva ner en anläggning utanför Hova med 400m3 lagring samt skopelevator och transportörer som klarar 60t/h. Var och tittade på grejerna sista helgen i januari och kravet var att grejerna skulle vara ute senast 1 mars. Huset skulle rivas för att ge plats åt en lösdrift till köttdjurpå 21x70m. Blev således lite bråttom att skruva ner grejerna. Som tur var så hade en kompis som kör lastbil kört lite för fort så han fanns tillgänglig för att skruva fickor. :mrgreen:

Bild

Bild

Gården låg öppen så det gungade lite i kupan när elevatortoppen skulle ner.

Bild

Fick hissa ner toppen i etapper genom att såga hål i två golv innan vi kunde hissa ner den över kanten ner till marknivå.

Bild

Bild

Låg golvspån som tak på fickorna. Lättast var att sätta handklingan mellan reglarna för att få det i hanterbara bitar.

Jag körde lastbil på måndagarna under denna period pga kompisens fortkörning så vi åkte ner på tisdagen för att börja skruva ner skopelevatorn. På vägen ner så ringde LRF konsult att det passade bra att krita på ett arrendekontrakt på torsdagseftermiddagen. Blev då bara knappa 2 fulldagar att skruva med vi fick ner skopelevatorn, topp- och bottentransportören samt lite annat krafs så som skruvar och rör under den tiden.

Bild

Bild

Andra veckan så började vi skruva ner fickorna vilket var lite motigt i början. Första fickan skruvades ner på fel vis konstaterade vi efter den var nerskruvad. Det tog nästan tre dagar att få ner första fickan! :aaargh: Började skruva ner ficka två innan vi åkte hem på fredagseftermiddagen. Kompisen skulle iväg på något på lördagen. Är skapligt med skruv och stag i en ficka! :lmao:


Bild

Tredje veckan kom vi ner med full kraft, sista fickan var nerskruvad på 5h och vi var hemma till 14-fikat på fredagen. På lördagen lånade jag ett bil och släp för att hämta hem grejerna.

Bild

Bild

Bottnarna till fickorna hämtades veckan efter pga fick inte på allt på bil och släp samt att dom skulle vara jobbiga att skruva isär till vettiga delar.

11 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140



Alrik (trådstartaren)

#2 » 15:34:29, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huset i sig kommer bli 11x25m, 9,5m i takfot och med 38 graders taklutning. Allt görs själv förutom huset samt eldragning.

Grundtanken var att ha allt uppe och i gång till året skörd men efter lite strul med en husfabrikant. Allt var i princip klart förutom en underskrift när dom blir svåra att få tag i och i slutet av mars kommer ett mail med att dom inte hinner bygga huset åt mig när jag vill ha upp huset. Då ändrades planen till att ha huset uppe 2018, skruva upp allt inne i huset under vinter/vår 2019 samt testkörd och i full drift skörd 2019. Att få tag på en hustillverkare som kan smälla upp ett hus före skörd i denna högkonjunktur går säkerligen men inte till ett vettigt pris. Nu kommer stommen till huset v.44-45 och kommer göras tätt veckorna efter.

Även varit i kontakt med ett par byggfirmor om grund+hus och fått priser på 2,3-2,6M där ytterst lite markarbete ingår. Snuskigt dyrt när man kan få allt material till ett hus med dom måtten för 7-800k.


Valet av leverantör till tork, grop, utlastningsficka och panna blev Tornum pga flera anledningar. Efter att ha besökt några anläggningar av olika tillverkare verkar det som deras lösningar är vettigaste samt mest nöjda användare. Akron föll bort pga samma säjlare inte ens bemödade sig att åka ut när farsan tänkte sätta i en tork för 10-12 år sedan. Anttii var jag i kontakt med flertal gånger med löften om att komma ut och diskutera lösningar men ingen kom någonsin ut eller hörde av sig. I min värld så borde de inte finnas så många i Sverige som bygger spannmålsanläggningar att man kan skita i att komma ut eller om det finns vara tillräckligt rakryggade och säga att man inte har tid...

Tornums försäljare diskuterades en del på telefon innan besök och dagarna efter besöket fanns ett förslag på mailen. Full förståelse att man kan bygga med begagnade grejer och anpassar anläggningen efter dom. :thummar:

Tork
30,9m3 cirkulerade satstork som går att köra som kontinuerlig

Panna
Haga 450 på 640kW

Tippgrop
11m3 tippgrop med svanhals

Utlastningsficka
45m3 struket mått med möjlighet att höja på den några varv.

Begagnad utrustning
Skopelevator 60t/h
Topp och botten transportör 60t/h
9 st fickor på 3x4 och 9m höga 1st 3x5 9m hög.

5 st fickor skruvades ner i Hova och dom andra 5 fickorna står på en fastighet som köpts inom familjen. Alla fickor kommer höjas till 9m.


Totalbudget för hela bygget är beräknat till ca +-3M
1M Tornum
1,2M Tätt hus
400k El
4-600k Grund och mark

Tillägg
Torken kommer stå på vågceller för att inte övertorka spannmålen som lätt blir vid timer eller att man får springa till torken i tid och otid för att kolla vh.
Senast redigerad av Alrik 10:47:07, 19-08-2018, redigerad totalt 1 gång.

11 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Göran Ekman

#3 » 16:26:00, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner att jag måste tycka något .
Angående val av sammarbets parter på utrustnings sidan . Så har du dragit samma slutsats som vi gjorde 2015 . Den mannen är bra.
11m3 känner spontant att det går nog , tippar du inte så fort funkar det.
60tons elevator är väl ett minimum idag. Men det är ju en sånn pryl som går att datera upp enkelt i framtiden.
En sak med eldragningen , planera för rördragning i plattan var behöver du ström i framtiden. Tror att vi har dragit i 250m slang i plattan , sparar enormt med timmar på el arbetet.
Hoppas på uppdateringar i tråden.
Göran i björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

jonnordvall

#4 » 17:30:53, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjäp:)
"Börja inte trä jon!"

2 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Alrik (trådstartaren)

#5 » 18:26:15, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Känner att jag måste tycka något .
Angående val av sammarbets parter på utrustnings sidan . Så har du dragit samma slutsats som vi gjorde 2015 . Den mannen är bra.
11m3 känner spontant att det går nog , tippar du inte så fort funkar det.
60tons elevator är väl ett minimum idag. Men det är ju en sånn pryl som går att datera upp enkelt i framtiden.
En sak med eldragningen , planera för rördragning i plattan var behöver du ström i framtiden. Tror att vi har dragit i 250m slang i plattan , sparar enormt med timmar på el arbetet.
Hoppas på uppdateringar i tråden.
Göran i björnarbo


Hela gården står på lera så huset kommer fortfarande höjas med nästan 1m ovanför befintlig marknivå. Då är ändå botten av hålet närmare 2,5m ner. Rädd för vatten överallt och fylla är billigt mot att konstant få lov att pumpa vatten.

Gropen kan blivit en halvkompromiss, dock så går de 7-8m3 ovan grop så i teorin blir de ju 18-19m3 som går att tippa av innan man behöver skotta något. I dagsläget rymmer största kärran ca 17t vete så den kan bli på nypen men å andra sidan så går gropen så matar den undan några ton under tiden.

Elevatorgropen är stor nog till större Elevator samt plats för två utifall.

Dra lite rör i plattan är smart, egentligen bara tänkt till gropen men ska nu slänga ner även till fläkten till tömning/kylning av fickorna också. Även slänga ner ett par rör till gaveln av huset. :thumme:

Tillägg
Våtficka kommer sättas in när allt är på plats. I dagsläget finns de 450m2 betongplatta under tak som kan användas som buffert. Samt drygt 100t i kärror.

2 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Göran Ekman

#6 » 19:38:00, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller storlek på grop trodde jag att det var viktigt att man är värst i grannskapet, eller hur det nu är.
Man får ju som bygga efter dom förutsättningar som man har.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gaffa

#7 » 20:57:13, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag byggde en stor grop istället för djup för jag hatar elevatorkällare som har en pump som funkar skitbra utom när det kommer ett rejält åskregn. Att meka med dessa pumpar har jag gjort så det räcker i detta livet. Gropen blev ca 3 meter djup och gallret är ca 4,7x4,7 med en bananelevator som matar skopelevatorn som placerad i marknivå. Gallret rymmer en bra topp och det finns ett par låga betongväggar vid sidorna så det går bra att tippa av 24 ton utan att behöva sopa. Avloppen från plattan under tippgropen är ordnat med självfall.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

2 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Alrik (trådstartaren)

#8 » 22:24:24, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Var i andra ärenden i fjol och såg då kanske landets minsta och sötaste rundburkar.

Bild

Bild

Bild

4 juni kommen lastbil med allt från Tornum förutom tippgrop och transportören till den som kom i början av maj. Panna skulle komma i samma veva men eftersom planen ändrades så kändes de onödigt att jag skulle ha den stående pga flera anledningar. Den ena var att Haga låg ca 3v efter sin planering i byggande så någon annan som kan använda pannan i år kunde få göra de, sen knuffar jag ju även på en faktura tills jag får pannan levererad vilket inte gör så mycket :grin:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Samma vecka kom de 4 leveranser till från BE group, finja, Vinninga och Hedin. Finja och BE tagit genom bygghandeln som lite förvånande var billigast. Tog in offerter direkt från Stena och och BE. Finja får man inte handla av direkt med Vinninga kunde inte konkurrera i pris samt finja säljer ju även cement. Lite virke behövs alltid till formar osv.

Från Vinninga köptes brunnar och kantstöd.

8 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

MagnusGoransson

#9 » 22:53:59, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul tråd även om jag inte är bonde! Skall följas!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

ja-bond77

#10 » 07:43:06, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad blir det för panna? Här verkar allt fler gå över till gaspanna... Man slipper ju värmeväxlaren i pannan så den blir billigare. Lite dyrare tank och sånt förstås, fler regler kring säkerhet och hantering av gasen... Biopanna också pop, kanske mot en tandemtork för bäst effektivitet. Då kan man utnyttja avrenset också.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

gaffa

#11 » 08:34:33, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska det inte vara flispanna där 70% av investeringen betalas av någon annan?
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Alrik (trådstartaren)

#12 » 21:52:25, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Ska det inte vara flispanna där 70% av investeringen betalas av någon annan?


Blir en Haga 450 som går att köra på rapsolja. Har sökt investeringsstöd men inget jag räknar med att få, visste man utgången så kanske man inte skulle köra budgetbygge. Är 40% av totalinvesteringen om den blir beviljat... Men har inte fått några stöd som jag sökt hittills, knappt EU stödet för 2017 :aaargh:

Ser de mer som en schysst bonus om jag får det. Därför pannan går att köra på rapsolja men kommer köra med diesel ifall stödet uteblir. Kostar mig ca: 5k i merkostnad att kunna köra pannan på raps och tagit hjälp av HS för ansökan. Kostar det mig 15-20k att göra ett försök på 40% så anser jag att det är en lite peng i sammanhanget oavsett utfall av ansökan. Anläggningen kommer ju byggas oavsett.

Flisanläggningar i all ära men dom jag varit i kontakt med säger att dom har en tendens att vara lite sällskapssjuka... Vidare kostar en flisanläggning med vad som krävs runtomkring 1-1,3M som ändå ska betalas. Sen är flis i min mening inte helt gratis även om man kan ta "allt skit" som växer runt åkrar osv till uppvärmning. 1m3 olja = ca 10m3 då ska jag behöva flisa och lagra 200-300 kubik flis någonstans.

Sen kommer det alltid finnas alternativ till olja i flytande form. Blir alternativen för dyra att använda så kommer det finnas en större uppsjö av alternativ uppvärmning när väl den dagen kommer. Pellets kör en del med men ska vara svårt att få 450 att rulla fint på pellets samt få ut effekten.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Scania bonden

#13 » 22:05:13, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flispannor är superbra om dom används kontinuerligt, annars blir dom hopplösa, behöver man inte värme till djurstall så är flis inget alternativ. Säljer själv min energived till en kompis / granne som har slaktkycklingar, o köper olja för pengarna....
Logik a'la Sovjet ?
Axel W

3 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

gaffa

#14 » 22:31:46, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det pelletspanna hos E Pettersson :klia: Att bara behöva betala 30% av investeringen själv känns ju lockande men det kostar väl en 100 tusen att fylla i alla papper och kalkyler. Behövs kontinuerlig drift på flispannan så kan man ju värma verkstaden och bostaden med den, 300kw blir varmt och skönt...
Senast redigerad av gaffa 23:40:12, 13-08-2018, redigerad totalt 1 gång.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

raggsockan

#15 » 22:35:17, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

du får odla oljedådra och köra torken å traktorerna på
å sälja fodret som blir
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se