Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

L-stöd, placering flera etager tryck mm

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

bonnen513 (trådstartaren)

#16 » 09:22:07, 28-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2



Skru'are

#17 » 12:44:52, 28-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är tråkigt ni har sådana erfarenheter, men att kategoriskt döma ut en hel yrkeskår finns det ingen anledning till.
Om du befarar någon risk med arkitektens underlag, så visa tillverkarens minimikrav och be om ett skriftligt besked om ritningen och ansvar.
Finns det arbetsbeskrivning?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

OLA56

#18 » 15:49:27, 28-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte L-Stöd, men fontän:
1985 jobbade jag som arbetsledare, hade bl.a. att bygga ett sjukhem. Där skulle det vara en fontän. Vi byggde enligt ritning ( gjord av en firma, som föreskrev pump xxx, munstycke yyy. Mata ett stort munstycke 50mm med tryck och ha retur med 50mm - kan ju inte fungera. Vi byggde efter ritning - och det fungerade inte. Avloppet hann inte svälja det fontänen sprutade ut.

Sedan klagade de på sjukhemmet - det gick inte att sova på nätterna, pga fontänen.

De ringde och klagade - jag svarade: att vi byggt enligt ritning.


När jag ringde de som levererat utrusningen för fontänen och beskrev hur det fungerade, att avloppet inte hann svälja det som fontänen sprutade ut.

Då frågade de som levererat pumpen och munstycke: Vem FAN har ritat (konstruerat) det? - Det kan ju inte fungera.

Följden blev att vi fick byta pump och munstycke, samt att sätta in timer så ( inlagda) kunde sova på nätterna.


De som ritar - ritar så det ser bra ut. Om det fungerar, begriper de inte (förstår inte).

Vi som har lite praktik begriper.

I detta fallet. Matar du med tryck en 50mm slang, kan inte 50mm med självtryck svälja vattenmängden.


Som sagt: För många orutinerade konstruktörer,som inte vet vad de håller på med.


Ola56

1 person gillar det här inlägget.
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

b0ned0me

#19 » 16:08:10, 28-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Det är tråkigt ni har sådana erfarenheter, men att kategoriskt döma ut en hel yrkeskår finns det ingen anledning till.

Det är inte at döma ut, bara påpeka det vanligaste fel inom precis den branschen. Jag tror at nästan alla ärliga yrkesfolk är bekänt med specifika svagheter som straffar deras kolleger lite mer ofta än önskvärt. Är ingen direkt brist på mekaniker, elektriker, revisor osv som avviker från konstens regler...


Sent from my iPhone using Tapatalk
b0ned0me
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:53:41, 13-07-2014
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ZB1600

bonnen513 (trådstartaren)

#20 » 07:07:34, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

OLA56 skrev:Inte L-Stöd, men fontän:
1985 jobbade jag som arbetsledare, hade bl.a. att bygga ett sjukhem. Där skulle det vara en fontän. Vi byggde enligt ritning ( gjord av en firma, som föreskrev pump xxx, munstycke yyy. Mata ett stort munstycke 50mm med tryck och ha retur med 50mm - kan ju inte fungera. Vi byggde efter ritning - och det fungerade inte. Avloppet hann inte svälja det fontänen sprutade ut.

Sedan klagade de på sjukhemmet - det gick inte att sova på nätterna, pga fontänen.

De ringde och klagade - jag svarade: att vi byggt enligt ritning.


När jag ringde de som levererat utrusningen för fontänen och beskrev hur det fungerade, att avloppet inte hann svälja det som fontänen sprutade ut.

Då frågade de som levererat pumpen och munstycke: Vem FAN har ritat (konstruerat) det? - Det kan ju inte fungera.

Följden blev att vi fick byta pump och munstycke, samt att sätta in timer så ( inlagda) kunde sova på nätterna.


De som ritar - ritar så det ser bra ut. Om det fungerar, begriper de inte (förstår inte).

Vi som har lite praktik begriper.

I detta fallet. Matar du med tryck en 50mm slang, kan inte 50mm med självtryck svälja vattenmängden.


Som sagt: För många orutinerade konstruktörer,som inte vet vad de håller på med.


Ola56


Problemet med mig är att jag tycker det är tråkigt att göra om så jag brukar reagera på felaktiga ritningar och släpper inte medvetet igenom ett fel.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Skru'are

#21 » 00:59:30, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är tom avtalsbrott enligt Allmänna Bestämmelser att inte meddela ett fel man upptäcker i handlingarna.
Men man kan ju t ex säga att man var bakfull och glömde bort det. Varenda dag man gjorde jobbet.
Det avgör ens samvete. Liksom det gör när man sedan står och flinar åt någon som gjort fel.
Det brukar vara tecken på dålig självkänsla. Och själv gör man inga fel.
Det är lika illa som om en kontrollant som ser en gubbe som gör fel och väntar tills allt är klart med att påtala det och allt får rivas.
Ingen av dem får något bra anseende eller har någon större arbetsglädje eller yrkesstolthet. Ett trist liv.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se