Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Köpa byggställning

54 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Mattias Petterson

#16 » 15:42:01, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade haki på jobbet förut, tung och bökig användes sällan, sen bytte vi till monzon, vilken skillnad, lätt och smidig så nu använder vi alltid ställning istället
Dock är fortfarande haki den ställning som klarar mest vikt, den du ska ha om du är murare osv..
Men för trä och takarbeten tycker jag monzon/layher/+8 är överlägset (förutsatt att man inte ska förvara tegelpallar på ställningen)
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar



Mattias Petterson

#17 » 16:33:39, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undvik Burton om du inte har riktig koll, det har varit många otäcka olyckor med den typen beroende på dåligt / kärvande / ej dragna kopplingar.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Stridis2

#18 » 16:48:52, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag upplever det som att man inte bör köpa småslattar Haki på blocket. Dessa tenderar att vara otroligt dyra sett bit för bit. Jag köpte in 72 kvadrat Haki från ett företag i Olofströmstrakten (?) för några år sedan. Han annonserade lite då och då på Blocket. Vissa delar nytt och det mesta begagnat men i helt OK skick. Dock ingen gångtrall. Några månader senare köpte jag gångtrall från SS Konsult. Min bror har handlat mycket ställning från dem, men de var en aning dyrare än Olofsströmsföretaget så därför fick de bara leverera trallen till mig. Men vare sig jag eller min bror har haft några problem med att handla hos dem. I vilket fall som, ställning för ungefär 12' och gångtrall för drygt 3' tycker jag inte är speciellt dyrt för den mängden.
Skulle jag köpa ställning igen hade det blivit Haki även denna gång. Tungt att flytta på, men jag har teleskoplastare till detta. Enkelt att sätta upp, även om man är själv, och relativt snabbt. Stabilt som bara den. Kan lätt ställa upp en massa byggmaterial med lastmaskin på ställningen. Den håller lätt för ett helt tegeltak. Jag har 1,6 meters tvärbalkar och 1,9 (?) meters trall. Då har man gott om plats att ställa upp en arbetsbänk, sågstativ och likande. Kan skruva en regel på trallen och ställa en stege mot denna.

Som någon skrev tidigare så tänk på att man bytt system på Haki. Gamla modellen låg kortbalkarnas fästen lite högre på spirorna så kortbalken hamnade i jämnhöjd med trallen. Nuförtiden ligger tydligen alla fästen i samma plan vilket betyder att det blir en bred springa mellan trallen vid varje spira (fick jag höra för en halvtimme sedan...).
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

JD400

#19 » 17:23:44, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brodern har handlat en hel del ställning från stallning.se som heter Altrad ram-ställning. Har haft den på långtidslån över ett år när jag bytt tak. Har varit helt ok tycker jag. Som någon nämnde är de lite begränsade i vilka höjder man kan ha men med höga fötter som man kan justera så går det mesta att lösa. Finns även lösa tvärreglar att skaffa som man klämmer fast och då kan man justera höjden steglöst.

Just den här ställningen har gångplan i stål. Väldigt bra grepp att gå på men väldigt vassa om man t.ex. står på knä eller sitter på ställningen. Blir snabbt väldigt tungt också om man vill kunna transportera ställningen på t.ex. en släpvagn.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

QV_

#20 » 17:52:07, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en Zip-up.
Nu är det nog ingen ställning man bygger längs hela väggen, men till min användning (husmålning, tillfixning) så är det inget jag säljer vidare.
Perfekt, lätt och snabb att bygga. Dock så skulle jag inte vilja ha den högre än 5 meter (upp till pattformen) för den är lite vinglig. Iallfall om jag bygger den.

Har även Burton men den används till materialförvaring under byggnation. Mina byggen tar lite tid och saker får inte ligga på mark för då förstörs de.
Tung som attans att hantera och jag har bekymmer med att hantera de första stående stolparna.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman

#21 » 18:02:14, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra tips och erfarenheter här nu :thumme:

Ställning.se är ett lokalt företag så jag har kikat på deras grejer en del.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Skru'are

#22 » 19:42:47, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias P . Burton. Klarar man inte att sköta/smörja en skruv eller kassera en dålig eller misshandlad, så kan tråkiga saker hända.
Det gör det när man skruvar på fordon och maskiner på det sättet också. Frågan är om man skall bygga hus eller.skruva överhuvud taget med den kompetensen.

QV Har du problem med de första spirorna med Burton, så jobbar du lite tokigt.

Olika ställningssystem har sina plus och minus. De kräver alla omdöme.
Även om de är Ok byggda så krävs det omdöme att använda dem och att låta andra använda dem.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

QV_

#23 » 20:16:06, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bara monterat den en gång och då var mina 4 meters spiror "inte så roliga".
Men jag gjorde säkert fel. Har inte sett någon ställningsbyggare jobba med Burton.
Skall väll tillägga att jag var ensam också, det underlättar ju inte.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

toker

#24 » 20:41:48, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Hade haki på jobbet förut, tung och bökig användes sällan, sen bytte vi till monzon, vilken skillnad, lätt och smidig så nu använder vi alltid ställning istället
Dock är fortfarande haki den ställning som klarar mest vikt, den du ska ha om du är murare osv..
Men för trä och takarbeten tycker jag monzon/layher/+8 är överlägset (förutsatt att man inte ska förvara tegelpallar på ställningen)

Inga problem att bygga en layher ställning som är ok för murning har för mig att dom är godkänd för 56 meters höjd med enkel spiror så dom klarar en del last.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

eribi (trådstartaren)

#25 » 21:21:13, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej jag har aldrig byggt ställning. Är väldigt grön på området därav mina frågor.

Tanken är att köpa en komplett ställning i paket för att undvika massa småskvättar som inte passar ihop ordentligt osv.

Jag är inte gjord av pengar så stål får det bli. Planen är att köpa så mycket ställning jag har råd med och sedan byta tak i sjok och flytta ställningen allt efter som.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
eribi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:57:39, 18-07-2014
Ort: Bjurtjärn, Storfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T430

toker

#26 » 22:27:06, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man vill gärna ha ställning längs med hela långsidan vid tak byte men du behöver ju endast ha durk eller plank högst upp förutom där du går upp på ställningen. Du måste förankra ställningen i väggen alternativt sätta ut stöttor från den vilket gör att man slipper skruva i väggen en vanlig ställning ca 70 bredd med plan på drygt 4 meter stjälper ganska lätt.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

BM 4 ever

#27 » 08:49:46, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

eribi skrev:Nej jag har aldrig byggt ställning. Är väldigt grön på området därav mina frågor.

Tanken är att köpa en komplett ställning i paket för att undvika massa småskvättar som inte passar ihop ordentligt osv.

Jag är inte gjord av pengar så stål får det bli. Planen är att köpa så mycket ställning jag har råd med och sedan byta tak i sjok och flytta ställningen allt efter som.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det går inte att ekonomiskt motivera ett köp av egen ställning till så lite arbetsuppgifter. Jag tycker annars oxå att det är alltid trevligast att använda sina egna saker i stället för att hyra. Kanske du kan köpa lite grann, och hyra resten den korta tiden du byter lagårdstaket?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Stridis2

#28 » 10:25:48, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:Det går inte att ekonomiskt motivera ett köp av egen ställning till så lite arbetsuppgifter...

Det beror helt på vilken tidsplan man har. Räknar man tidsåtgång som när flera professionella snickare kommer och lägger plåt på taket så stämmer det säkert, men ska man jobba själv och kanske räknar hela sommaren till jobbet så är det klart lönt att äga ställningen. Bara för att ta ett prisexempel. Vet en ställning som byggdes för någon vecka sedan kring ett litet boningshus. Kommer inte ihåg takytan men jag kan kolla om någon är mycket intresserad. Ställningen sattes upp, användes under två veckor och plockas sedan ner av företaget. Detta kostade 28.000 (ex moms). För denna summa köper man ganska mycket begagnad Haki.
Med egen ställning kan man också "fuska" genom att bara sätta upp på ena sidan, göra denna klar och sedan flytta ställningen till andra sidan. Det blir dyrt om ställningsbyggarföretager ska komma ut en gång mitt i och flytta.
Nästa sak man kan fundera över när det gäller kostnaderna är om, och i så fall hur mycket, man ska tumma på gällande regler om man har egen ställning, sätter upp den själv och använder själv. T.ex. måste man ha sparkbräda, skyddsräcke vid sidan av taket, fallskydd längs med en lång taksida (man får alltså inte kunna ramla från nocken och ända ner till takfoten), skyddsräcke runt ställningen, ställa upp material på ställningen med lastmaskin osv.
Det här är saker var och en måste ta ställning till själva. Givetvis ska man tänka på säkerheten, men en del av dessa saker anser jag att jag själv inte behöver och tar "risken" att strunta i dem, medan andra saker skulle jag absolut aldrig hoppa över. Men hyr man ställning från ett ställningsbyggarföretag och får den uppsatt så gör de enligt konstens alla regler. Detta tar längre tid, förbrukar mer material och blir därmed dyrare. Än en gång, beslut var och en måste ta sett till sina egna förutsättningar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jörgen.k

#29 » 10:44:46, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På PN-trading kommer du strax gå mycket ställning på auktion!
Jörgen.k
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:25, 22-04-2012
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: TAKEJOB TB260
Volvo L30GS

toker

#30 » 11:47:04, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
BM 4 ever skrev:Det går inte att ekonomiskt motivera ett köp av egen ställning till så lite arbetsuppgifter...

Det beror helt på vilken tidsplan man har. Räknar man tidsåtgång som när flera professionella snickare kommer och lägger plåt på taket så stämmer det säkert, men ska man jobba själv och kanske räknar hela sommaren till jobbet så är det klart lönt att äga ställningen. Bara för att ta ett prisexempel. Vet en ställning som byggdes för någon vecka sedan kring ett litet boningshus. Kommer inte ihåg takytan men jag kan kolla om någon är mycket intresserad. Ställningen sattes upp, användes under två veckor och plockas sedan ner av företaget. Detta kostade 28.000 (ex moms). För denna summa köper man ganska mycket begagnad Haki.
Med egen ställning kan man också "fuska" genom att bara sätta upp på ena sidan, göra denna klar och sedan flytta ställningen till andra sidan. Det blir dyrt om ställningsbyggarföretager ska komma ut en gång mitt i och flytta.
Nästa sak man kan fundera över när det gäller kostnaderna är om, och i så fall hur mycket, man ska tumma på gällande regler om man har egen ställning, sätter upp den själv och använder själv. T.ex. måste man ha sparkbräda, skyddsräcke vid sidan av taket, fallskydd längs med en lång taksida (man får alltså inte kunna ramla från nocken och ända ner till takfoten), skyddsräcke runt ställningen, ställa upp material på ställningen med lastmaskin osv.
Det här är saker var och en måste ta ställning till själva. Givetvis ska man tänka på säkerheten, men en del av dessa saker anser jag att jag själv inte behöver och tar "risken" att strunta i dem, medan andra saker skulle jag absolut aldrig hoppa över. Men hyr man ställning från ett ställningsbyggarföretag och får den uppsatt så gör de enligt konstens alla regler. Detta tar längre tid, förbrukar mer material och blir därmed dyrare. Än en gång, beslut var och en måste ta sett till sina egna förutsättningar.

Normalt debiteras man för 1 månads hyra går det över tiden blir det 2 månader så 2 veckors jobb blir 1 månads hyra men det är ju bara hyran som påverkas en stor del av kostnaden är ju transport av materialet samt byggnationen och den ökar ju inte för att man har ställningen längre tid.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se