Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ersättning för träd vid kraftledningdragning

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

qqq (trådstartaren)

#1 » 10:35:46, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en bit mark där det går en elkraftledning, typ 10 kV. Nu vill vattenfall ersätta den med en betydligt fetare ledning.
De vill avverka en massa träd, som visserligen inte är så stora, men iallafall.
Det här någon mil norr om västerås.
Frågan är hur vet man vad man kan få i ersättning för dessa ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



johaniskogen

#2 » 12:20:31, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska dom ändra gäller troligen inte deras ledningsrätt längre, ta fram de nuvarande o lusläsa.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Ivar Risslén

#3 » 12:34:15, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta så vill de bredda kraftledningsgatan för att minska risken med att träd faller över ledningarna och då brukar de hugga ner träden i kanten. Man brukar få en lista på hur många träd det är och ett prisförslag vad de är värda, dels det nuvarande värdet och om de har fått växa sig stora. Sedan så kan det variera om man ska ta rätt på skogen själv eller om de sköter om att leverera träden till något bolag.
Är du inte nöjd med vad de erbjuder så kan du alltid prata med dom.

I mina resor söderut så har jag lagt märke till hur smala kraftledningsgatorna är och även elgatorna som går till fastigheter med träd som hänger över. Inte underligt att det blir många och långa elavbrott när det kommer lite blötsnö.

Tänk på det när ni vägrar att släppa till mark för elledningarna och kom inte sen och klaga för att ni är utan ström.
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

roddjer

#4 » 12:57:30, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

johaniskogen skrev:Ska dom ändra gäller troligen inte deras ledningsrätt längre, ta fram de nuvarande o lusläsa.

Hur skiljer sig ledningsrätt från vanliga servitut?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Ivar Risslén

#5 » 13:11:55, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns det några svar om ledningsrätt: https://www.lantmateriet.se/sv/Fastighe ... ningsratt/
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

roddjer

#6 » 14:03:37, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Om Lantmäteriet har slarvat bort alla servitut, inklusive ledningsrätt, för en fastighet, skulle det kunna utgöra grund för omförhandling av alltihop?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Torpöbo

#7 » 19:50:45, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Föteslå att de bygger ledningen med så höga stolpar att normal markanvändning blir möjlig under.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

torbjorn_forsman

#8 » 21:18:32, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torpöbo skrev:Föteslå att de bygger ledningen med så höga stolpar att normal markanvändning blir möjlig under.


Det finns nog viss risk att markägaren får stå för merkostnaden i så fall. Om jag minns rätt så är minsta tillåten höjd över mark för en kraftledningslina 4,5 m ute i marker samt över enskild väg, 6,0 m över allmän väg. Och så tillkommer ett tillägg beroende på spänning.

När ett nätbolag vill röja en bredare gata än vanligt kring en kraftledning så är det för att ledningen, som det heter, ska byggas trädsäker. Det är sällsynt på 10 kV-ledningar för bygdedistribution annat än om t ex ett större samhälle eller många kunder är beroende av en enda ledning. Från 40 kV och uppåt byggs de flesta ledningar trädsäkra.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Torpöbo

#9 » 06:13:14, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Torpöbo skrev:Föteslå att de bygger ledningen med så höga stolpar att normal markanvändning blir möjlig under.


Det finns nog viss risk att markägaren får stå för merkostnaden i så fall. Om jag minns rätt så är minsta tillåten höjd över mark för en kraftledningslina 4,5 m ute i marker samt över enskild väg, 6,0 m över allmän väg. Och så tillkommer ett tillägg beroende på spänning.

När ett nätbolag vill röja en bredare gata än vanligt kring en kraftledning så är det för att ledningen, som det heter, ska byggas trädsäker. Det är sällsynt på 10 kV-ledningar för bygdedistribution annat än om t ex ett större samhälle eller många kunder är beroende av en enda ledning. Från 40 kV och uppåt byggs de flesta ledningar trädsäkra.


Nu är jag en sån där jobbig jävel som klarar av att tänka utanför boxen. Särskillt om jag anser att nuvarande ordning kan förbättras. Det är allt för många markägare som blir överkörda av nätbolag i detta långa land. Varför kan vi inte ha minimihöjd 40 meter till ledningen. Har för mig att jag läst någonstans att man har det så i tyskland i visss fall. Och nej det är inte markägaren som ska behöva betala merkostnaden, denne upplåter ju sin mark.

1 person gillar det här inlägget.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

torbjorn_forsman

#10 » 06:47:12, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torpöbo skrev:
torbjorn_forsman skrev:
Torpöbo skrev:Föteslå att de bygger ledningen med så höga stolpar att normal markanvändning blir möjlig under.


Det finns nog viss risk att markägaren får stå för merkostnaden i så fall. Om jag minns rätt så är minsta tillåten höjd över mark för en kraftledningslina 4,5 m ute i marker samt över enskild väg, 6,0 m över allmän väg. Och så tillkommer ett tillägg beroende på spänning.

När ett nätbolag vill röja en bredare gata än vanligt kring en kraftledning så är det för att ledningen, som det heter, ska byggas trädsäker. Det är sällsynt på 10 kV-ledningar för bygdedistribution annat än om t ex ett större samhälle eller många kunder är beroende av en enda ledning. Från 40 kV och uppåt byggs de flesta ledningar trädsäkra.


Nu är jag en sån där jobbig jävel som klarar av att tänka utanför boxen. Särskillt om jag anser att nuvarande ordning kan förbättras. Det är allt för många markägare som blir överkörda av nätbolag i detta långa land. Varför kan vi inte ha minimihöjd 40 meter till ledningen. Har för mig att jag läst någonstans att man har det så i tyskland i visss fall. Och nej det är inte markägaren som ska behöva betala merkostnaden, denne upplåter ju sin mark.


Om du kan få fram 40 m långa trästolpar som är tillräckligt raka och grova för att inte knäckas, så för all del!
Tänk på att om man ställer till så det blir onödigt dyrt för nätbolagen, så får vi ändå äta upp det genom höjda nätavgifter sen.
Jag vet att det har byggts höga fackverkstorn för kraftledningar i Tyskland, men det var på 1910-talet då det var krav på segelfri höjd under ledningen där den passerade större vattendrag.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Torpöbo

#11 » 06:59:57, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Torpöbo skrev:
torbjorn_forsman skrev:
Det finns nog viss risk att markägaren får stå för merkostnaden i så fall. Om jag minns rätt så är minsta tillåten höjd över mark för en kraftledningslina 4,5 m ute i marker samt över enskild väg, 6,0 m över allmän väg. Och så tillkommer ett tillägg beroende på spänning.

När ett nätbolag vill röja en bredare gata än vanligt kring en kraftledning så är det för att ledningen, som det heter, ska byggas trädsäker. Det är sällsynt på 10 kV-ledningar för bygdedistribution annat än om t ex ett större samhälle eller många kunder är beroende av en enda ledning. Från 40 kV och uppåt byggs de flesta ledningar trädsäkra.


Nu är jag en sån där jobbig jävel som klarar av att tänka utanför boxen. Särskillt om jag anser att nuvarande ordning kan förbättras. Det är allt för många markägare som blir överkörda av nätbolag i detta långa land. Varför kan vi inte ha minimihöjd 40 meter till ledningen. Har för mig att jag läst någonstans att man har det så i tyskland i visss fall. Och nej det är inte markägaren som ska behöva betala merkostnaden, denne upplåter ju sin mark.


Om du kan få fram 40 m långa trästolpar som är tillräckligt raka och grova för att inte knäckas, så för all del!
Tänk på att om man ställer till så det blir onödigt dyrt för nätbolagen, så får vi ändå äta upp det genom höjda nätavgifter sen.
Jag vet att det har byggts höga fackverkstorn för kraftledningar i Tyskland, men det var på 1910-talet då det var krav på segelfri höjd under ledningen där den passerade större vattendrag.


Limträstolpar :thummar:

På köpet slipper man kreosotet:)

http://mobil.corren.se/nyheter/mjolby-b ... 60715.aspx
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

busholle

#12 » 07:12:11, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:'
Om Lantmäteriet har slarvat bort alla servitut, inklusive ledningsrätt, för en fastighet, skulle det kunna utgöra grund för omförhandling av alltihop?

Nej avtalet gäller oavsett om inskrivningen av densamma kommit bort. Avtal måste inte skrivas in hos lantmäteriet för att vara giltiga, det är bara en tjänst för att det ska vara lättare i framtiden.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Göran Ekman

#13 » 07:45:56, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som bonde kan jag inte se någon som helst fördel med att en ledning sitter högt upp , det är stolpen i sig som är problemet, inte om ledningen sitter på 4,5m eller 10m över marken .
Det bästa är om det går att gräva ned ledningen.
För några år sedan skulle Vattenfall trädsäkra ledningen ( vet inte hur många volt det är i den , matar en trafo som sedan skickar ut 10kV på det lokala nätet. När det gjordes mättes alla träd som skulle bort.
Vi fick ett erbjudande om ett summa baserad på mätning samt på de skador som beräknades bli på den skog som blir kvar. Våran skogsinspektör som vi handlar med kollade på erbjudandet och ansåg att det var bra.
Tror att vårat lokala elbolag har slutat att sätta upp kreosot behandlade trästolpar av miljöskäl .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#14 » 09:36:27, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här förekommer både saltimpregnerade (gröna) och kreosotimpregnerade (bruna) stolpar. Tror dock att kreosot är mest vanligt på de senaste årens elledningar. "Saltstolpar" ser man mest på äldre 10 kV-ledningar byggda på 70- och 80-talet samt teleledningar.

En nackdel ur miljösynpunkt med saltimpregneringen är att den är vattenlöslig, så en saltstolpe kan förpesta marken närmast omkring, och i värsta fall kanske också någon närbelägen vattentäkt. Man har också problem med att de giftiga salterna finns kvar i askan efter en eventuell brand i en saltstolpe, och kan då ännu lättare lakas ur till mark och grundvatten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

qqq (trådstartaren)

#15 » 11:30:24, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kollar man att ett erbjudande är "bra" eller inte ? Vem snackar man med då ? LRF?

Vad har markägaren för förhandlingsmöjligheter ?

En annan grej är varför de kan betala en summa och sedan för eviga tider använda någon annans mark gratis för sina (framtida) kommersiella vinster ? De är kommersiella vinstdrivande företag.
De skulle bara få "arrendera" (eller hyra) marken, såsom exv bönderna får göra.
Som fastighetsägare är man tvungen att varje år betala en avgift (skatt) till staten. Jag kan inte betala en engångsavgift till staten, för att sedan aldrig mer behöva betala en spänn till staten som fastighetsskatt.

Det var för ca 10 år sedan ett stort bråk om just elledningar i norr- linköpingstrakten, rörande betalningar. Undrar hur det gick med det.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se