Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Finns det faktiskt några bra avloppslösningar?

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

FOTONBM (trådstartaren)

#16 » 18:26:22, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för all info och bilder! :shake_hands:

Jag får kika mer på olika markbäddar och hur de skulle kunna passas in på lämplig plats.
Idag vet jag tyvärr inte hur kommunen tänker med med tvångsanslutning. Men när jag pratade med dem angående detta för ca ett år sedan, så hade de då ingen plan på att gräva nedåt mig i alla fall. (Men det kanske inte utesluter tvångsanslutning nästa vecka.. )

Med kommunalt så är det ju kostnader för det, men då slipper man i alla fall att någon ska underhålla mitt lilla enskilda avloppsinstallation.

1 person gillar det här inlägget.
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor




tracker

#18 » 21:15:27, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

lesse skrev:Jag har byggt en rotzonsanläggning. Sök Rotzon på nätet så ser du konstruktionen. En damm med vass renar vattnet godkänt av söderköpingskomun.

Hur långt norr ut är den godkänd med tanke på tjäle.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Henric Johansson

#19 » 21:22:40, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant läsning.
Kommer förhoppningsvis behöva ta ställning till ett nytt enskilt avlopp iframtiden.
Riktigt intressant att se att det finns biologiska alternativ till olika kemiska reningsverk.

Nu letar jag efter en skogsfastighet i mörka Småland , blir nog klassisk trekammarbrunn med infiltration.
Billigt och beprövat, men bra att känna till alternativen om kommunen bråkar. :buga:
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

FOTONBM (trådstartaren)

#20 » 07:47:47, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet



Intressant läsning, har bara skummat igenom rapporten lite ännu. Jag får för mig att Svenska myndigheter har lättare att hålla på sådana regler där det kanske föreligger en risk för X. Better safe than sorry?
Och det är bra att LRF (m.fl.) hörs i debatten.
Frågan är bara hur jag ska göra till detta är färdigtvistat? Jag har kommunen i hälarna på mig idag, vilket är det billigaste jag kan göra. Ska jag hävda jag vill ha kommunalt och slippa den höga taxan de tar för att ens ta i mina papper?

Henric Johansson skrev:Mycket intressant läsning.
Kommer förhoppningsvis behöva ta ställning till ett nytt enskilt avlopp iframtiden.
Riktigt intressant att se att det finns biologiska alternativ till olika kemiska reningsverk.

Nu letar jag efter en skogsfastighet i mörka Småland , blir nog klassisk trekammarbrunn med infiltration.
Billigt och beprövat, men bra att känna till alternativen om kommunen bråkar. :buga:


Den biologiska reningen är intressant på så sätt att (i alla fall Alnarp Cleanwater) även bryter ned läkemedelsrester bra, dock inte till fullo.. Sedan vet jag ej hur andra system hanterar dessa.
Samt att man slipper använda dyra(?) flockningsmedel med allehanda varningssymboler på. Men ex Alnarp ska klara sig helt utan tillsyn. Men jag ser ändå några förbättringsmöjligheter med den, och känner inte att det heller är ett solklart val för mig...
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor

ac tc

#21 » 10:02:20, 17-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du få kommunalt avlopp så är väl frågan plötsligt en icke fråga..
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se