Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Bygga vall och dräneringsbrunn

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

polo_td (trådstartaren)

#1 » 00:18:21, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Då jag har hus i ett översvämningsdrabbade om råde så tänkte jag bygga en vall. Till denna bygger jag en brunn för att pumpa över vallen. Men finns det några riktlinjer för hur bred vallen bör vara? Högre än vattnettnet ja.
Sedan brunnen skall man gräva djupt? Risken att det blir en vattenpelare som översvämmar brunnen och området runt?

All info som kan finnas är jag mycket tacksam för.
Skisser på brunn, makadam, sand, skarvar mellan rören ska dessa tätad?

Ja allt.

Thomas
polo_td
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:44:50, 24-10-2013
Ort: ale
Maskintyp: Ej angivet



e_pettersson

#2 » 22:42:31, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur stor yta och hur mycket vatten pratar vi om?
Det där med vattenpelare fattar jag inte vad du menar tyvärr?
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#3 » 22:46:20, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpen i pumpbrunnen på det låga området ansluts till vattendraget utanför vallarna med täta rör tex markavloppsrör utan tvära böjar som kan pressas av med pumpens tryck.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Skru'are

#4 » 00:51:22, 11-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan få vatten innanför vallen dels genom att det kommer via marken underifrån, dels från regn som rinner på ytan. Lutningarna bör vara sådana att det rinner mot pumpgropen.
Beroende på hur mycket som läcker och hur stor ytan är innanför vallen kan du behöva ha pumpar med olika kapacitet samtidigt.
Du bör inte pumpa i brunn nära vallen,då ett koncentrerat flöde kan bildas och raserar vallen.
Vallen behöver grundläggas ordentligt. Den skall ha ett tätskikt i eller på sig utåt. Material och form skall ge stabilitet och markarmering kan fordras. Ett ras kan initieras av en svaghet lokalt och snabbt skölja bort massorna vid genombrott.
Utsidan kan utsättas för vågor eller strömmande vatten som kräver sina åtgärder.
Jag har uppfattat det som att du skall bygga den permanent.Det är mycket jobb så kolla upp så det blir rätt från början och anpassat till de lokala förhållandena.
De är mycket redan här och det finns mer att ta hänsyn till.
Att pumpa ut vattnet förutsätter att det stannar där ute. Tänk på att ha strömförsörjning som är tillräcklig och klarar att gå kontinuerligt under lång tid. Vanliga förlängningskablar kan ställa till det när det är som minst lämpligt.
Ta ordentlig hjälp före det lönar sig.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se