Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Misstag att undvika vid fiber? (installation och indragning i hus, markavtal mm)

35 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

FOTONBM (trådstartaren)

#1 » 19:50:57, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För tillfället så projekteras fiber i området, och jag inser att det är bra att få input från andra så det blir så bra som möjligt.

Har ni råka ut för något som ni eller någon granne ångrar? Eller hade koll på och lyckades undvika?

Oavsett om det gäller projekteringen. Var och hur fibern/ducten drogs igenom er fastighet, mitt i åkern, för grunt eller rakt över urberget? Installation och borrning genom husväggen, placering av yttre/inre dosa? Med mera.

Vad är era tips och råd?
Edit: la till ett frågetecken i ämnet för att förtydliga.
Tack på förhand!
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor



v702

#2 » 20:12:01, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du provat att söka i forumet, detta har diskuterats förr. Mycket djävulskap blir det alltför ofta.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

1 person gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

johaniskogen

#3 » 20:31:06, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kräv öppet chakt i 48h minst, man får tid o inspektera förläggningsdjup och eventuellt avgrävda dränering, tvärvägra plöjning. Informera att du vet vad de kostar dom o gå via ledningsrätt (minimum 100.000:-) allt billigare än de lär vara intressant för dom. Håll dom hårt, kräv att en av dig känd entreprenör sköter grävande..

3 personer gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

mathiast

#4 » 20:44:28, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fanns inte många hela dräneringar efter dom plöjde ned fiber för tio år sedan här,har fixat det mesta på ägorna nu men många grannar har fortfarande sjöar så fort det regnar.
Fibernissarna påstod att dom kände i plogen när det var en dränering och lyfte den,jag undrade om dom trodde man var helt korkad!.
Vi lyckades i alla fall få klämmt dom på en hel del pengar för att gå över marken,tror det var dom dyraste metrarna på hela projektet

4 personer gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Stridis2

#5 » 21:42:17, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kräv att de lägger enligt Robust fiber. Vill de inte sätta detta på papper? Släpp inte in dem på din mark!
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

63an

#6 » 21:51:47, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kräv att routern monteras riktigt INOMHUS! På en plats du anvisar! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

FOTONBM (trådstartaren)

#7 » 16:10:23, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

v702 skrev:Har du provat att söka i forumet, detta har diskuterats förr. Mycket djävulskap blir det alltför ofta.


Jag sökte i denna del, men då hittade jag bara från 2016 och en ganska kort tråd.

johaniskogen skrev:Kräv öppet chakt i 48h minst, man får tid o inspektera förläggningsdjup och eventuellt avgrävda dränering, tvärvägra plöjning. Informera att du vet vad de kostar dom o gå via ledningsrätt (minimum 100.000:-) allt billigare än de lär vara intressant för dom. Håll dom hårt, kräv att en av dig känd entreprenör sköter grävande..


Får entreprenören merbetalning vid öppet schakt, eller beror det på..? Finns det någon anledning som de kan hävda att jag inte kan kräva öppet schakt? Bara så jag har på fötterna..
De har ju ett arbetslag, går det att kräva egen entreprenör ändå?

mathiast skrev:Fanns inte många hela dräneringar efter dom plöjde ned fiber för tio år sedan här,har fixat det mesta på ägorna nu men många grannar har fortfarande sjöar så fort det regnar.
Fibernissarna påstod att dom kände i plogen när det var en dränering och lyfte den,jag undrade om dom trodde man var helt korkad!.
Vi lyckades i alla fall få klämmt dom på en hel del pengar för att gå över marken,tror det var dom dyraste metrarna på hela projektet

:skratta3: Det är ju kanske en lätt första sak att säga till oroliga markägare. Om de ens kan känna brtongledningen så lär den ju då redan vara sönderkörd. Plast lär ju vara som en varm kniv genom rumsvarmt smör..
Begärde ni ett meterpris innan i avtalet, eller fick ni något efteråt pga dräneringen? Får man fråga meterpris ni fick för intrånget?

Stridis2 skrev:Kräv att de lägger enligt Robust fiber. Vill de inte sätta detta på papper? Släpp inte in dem på din mark!


Satt och tittade kort på detta i morse, får läsa igenom bättre så jag vet vad som står. Har inte tänkt på om det står i avtalet, får skriva till det annars.

63an skrev:Kräv att routern monteras riktigt INOMHUS! På en plats du anvisar! :thumme:


De drar in fibern inomhus och sedan till en mediaconverter där man kopplar in nätverkskabeln. Så det verkar bra, och man får välja var den ska sitta. Dock vet jag inte var ev vatten och el går i väggarna :svettas: Men inte nöjd med hur de hos grannen tätade med silikon i hålet på en träfasad... Jag kände att det var ett framtida rötproblem...?



(Skickat från mobil, så ev konstig textformatering skyller jag på det.)

1 person gillar det här inlägget.
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor

mathiast

#8 » 17:03:06, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer faktiskt inte ihåg meterkostnaden då det var tio år sedan och dessutom råkade dom betala ut fullt två gånger så det blev nog bra dyrt ;-)
Så viss kompensation för förstörd dränering blev det ju på sätt och vis.

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

johaniskogen

#9 » 17:30:06, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

FOTONBM skrev:
v702 skrev:Har du provat att söka i forumet, detta har diskuterats förr. Mycket djävulskap blir det alltför ofta.


Jag sökte i denna del, men då hittade jag bara från 2016 och en ganska kort tråd.

johaniskogen skrev:Kräv öppet chakt i 48h minst, man får tid o inspektera förläggningsdjup och eventuellt avgrävda dränering, tvärvägra plöjning. Informera att du vet vad de kostar dom o gå via ledningsrätt (minimum 100.000:-) allt billigare än de lär vara intressant för dom. Håll dom hårt, kräv att en av dig känd entreprenör sköter grävande..


Får entreprenören merbetalning vid öppet schakt, eller beror det på..? Finns det någon anledning som de kan hävda att jag inte kan kräva öppet schakt? Bara så jag har på fötterna..
De har ju ett arbetslag, går det att kräva egen entreprenör ändå?

Din mark, dina vilkor.. Om dom nu inte går via ledningsrätt, vilket blir dyrt för dom o du riskerar o bli överkörd..

1 person gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

FOTONBM (trådstartaren)

#10 » 17:40:22, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

johaniskogen skrev: Din mark, dina vilkor.. Om dom nu inte går via ledningsrätt, vilket blir dyrt för dom o du riskerar o bli överkörd..


:thumme:
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor

e_pettersson

#11 » 09:33:00, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lär finnas en nya dom som kommit fram till att fiber ej kan hävda ledningsrätt. Dvs allt på dina villkor eller gräv någonannanstans.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

2 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

v702

#12 » 11:43:11, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller som entreprenören här sa när jag klagade på att de grävde i vägen. Fibern skulle enl avtal ligga i bortre dikeskant. När jag påpekade det fick jag svaret: Ska du ha nån j*vla fiber eller inte!
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

1 person gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#13 » 15:32:29, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En svensktalande entreprenör !
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

OLA56

#14 » 16:05:44, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åkte på en liten skogsväg, där man plöjt ner (ev grävt) slang för bredband.
Det gröna skyddsbandet låg över mark!!!
Man undrar om det skall vara billigt eller bra (ligga ordentligt djupt, skyddat).

OLA56
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

e_pettersson

#15 » 17:13:24, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja fiberns kvalité varierar rejält. Lätt för en entreprenör som är någorlunda på att framstå som duktig tyvärr.
Fått för mig att du är markägare och inte villaägare som längtar efter 4k porr? :grin:
Personligen är det slut på fibergrävande på de marker jag har något att säga till om. Alla ställen den grävts ner har det blivit skit av det. Allt från 25 cm djup i mark som plöjs årligen. Den ska jag köra sönder. Eller pinmo med storsten uppepå och matjordn runt slangen. Entreprenörer som kör rakt ut i sådd åkrar, en diagonal över 40 ha skifte i regniga november.
Vill hävda att precis allt blir fel oavsett vad det står i avtalen.
Har ett fall jag bråkat i ett år för att få ersättning för de skador som blivit utan resultat. Slutat med att ingen på skitföretaget intlegensbefriade puckon only slutat svara på mina samtal.
Tom en kabel som plöjdes 2.5 mil utan ett enda avtal. Sista km som tillhörde mig vart det tvärstopp med rejäla hot. Vart en käpp i hjulet som kostade pengar för fiberföretaget.
Sen går företaget ut på möten i sammhället och säger att det är mitt fel att dom inte får fiber.
Här körs det med att "vi måste göra så här för att det ska gå ihop vid en anslutningsavgift på 19.900 för det är vad folk har råd med".
Själv anser jag att det inte spelar någon roll om det kostar 15 eller 35.000 om jag skulle vilja haft det bara det vart riktigt gjort. Frågan jag funderar på ganska ofta är om 19.900 vart 25 och man inte har råd så kanske man ska låta bli i vilket fall.
Skulle kunna skriva en bok om detta som troligtvis ingen skulle köpa. När hd porren kom till byn :grin:
Funderar du fortfarande på att släppa fram dom skriv in:
Jordsortering, matjord uppepå
All sten större än ....mm ska fraktas bort i hela schaktets profil ( skriver du matjorden kommer all sten hamna just under) och skapa problem i framtiden.
Övrigt enligt tidigare talare.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

5 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron