Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Misstag att undvika vid fiber? (installation och indragning i hus, markavtal mm)

35 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

FOTONBM (trådstartaren)

#16 » 12:54:34, 24-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland har det känts som att indragning av fiber inte är något jag ens önskar mig mina värsta fiender, som talesättet är..

Slutsatsen, tillsammans med många bra inlägg som jag inte hade tänkt på innan och såg till blev bra, är att jag blivit efterklok:

Om ni inte har EXAKT koll på var inomgårdsledningar ligger så ta ut någon med en kabelsökare med tongenerator eller liknande aktiv sökning och mörk ut dem.

Var alltid med när de gräver, ffa om du tror det kan bli problem på något sätt.

Fota, före under och efter. Lite beroende på gooodwillen hos entreprenören. Men även bra att ha själv så man har koll om tio år.

4 personer gillar det här inlägget.
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor



QV_

#17 » 17:55:53, 24-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet du varför det är viktigt att skarva ett kabelband som märker ut var ledningarna ligger ordentligt och inte bara tvinna ihop ledarna som en hel del personer gör.

Igentligen så borde ju även täckdiken märkas med kabelband så man kan märka ut vart dom går om 20 år....

Med ett helt kabelband så fungerar ju sökaren så mycket bättre.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

mathiast

#18 » 21:51:55, 24-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här håller dom just nu på för fullt med att slakta telefonkablar och dräneringar samt lägga där det inte står i avtal och ibland även på mark där dom inte har avtal alls.
Total j-vla cirkus!

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

63an

#19 » 07:38:53, 25-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte visste vi att de håller på "Där" :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

FOTONBM (trådstartaren)

#20 » 18:34:51, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering

Tack vare att jag inte visste var eller egna elen gick så plöjde de ju av en därför. Försöka få tag på en elektriker vid midnatt :idee3: Faktura 10k!

Så troligen kan jag inte få någon ersättning därför!?

Men de har även grävt helt fel på ett ställe. De grävde dubbla sträckan. Och det hade jag inte skrivit under.
Här tänker jag skicka in ett skadeståndskrav bara för de har tagit sig friheter utan något godkännande. Jag hade andra planer där. Betala eller gräv någon annan stans.

Hört grannar som har angett vissa krav men det är ju inget som grävarna (säger sig) fått.
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor

valberga

#21 » 19:12:55, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fiberföreningarna får ju bedrag från staten. Men det verkar som att det inte finns någon kontrollant med vid grävningarna. Alltså, om inte fibern ligger på föreskrivet sätt så skulle inte utbetalning från staten ske.
Det verkar som att dom som beställer fibern är några glada amatörer. Hade föreningarna gjort samma upphandlingar som kommunerna gör vid elgrävningar så skulle den här tråden inte behöva finnas.
Jag känner igen mig i alla inlägg som gjorts. Som väl är så har jag inte gått med fiberföreningen här på Orust.
Jag har arbetat med el åt kommuner o stat, och hade vi grävt som dom har gjort här på Orust så hade vi fått göra om.
Det som är mest anmärkningsvärt är ju att fiberföreningen litar på grävaren, och inte har en konsult som går med som besiktningsman. När vi gräver så kan kommunens besiktningsman dyka upp när som helst.

Så, det förvånar mig hur lätt fiberföreningarna kan få ut sina bidrag, utan att någon kontrollant besiktigat anläggningen. :ohnej:
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

1 person gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

roddjer

#22 » 11:38:12, 06-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

FOTONBM skrev:..De grävde dubbla sträckan. Och det hade jag inte skrivit under...

Känner jag igen från vårt husbygge. Någon "tog ett beslut" och fortsatte gräva och spränga utan vårt godkännande. - :hotar2: - Dök sedan upp en nätt räkning på 130'000 som varken försäkringsbolag och husbyggare ville kännas vid. - :myzsko: - Jag gissar på att husbyggaren sa "kör bara" åt grävfirman som var en underentreprenör. Kostar väl å ha en sån inhyrd, speciellt om han står och väntar och inte gör något. Grejen är ju att det står i kontraktet med husbyggaren att "alla extra arbeten/kostnader ska godkännas av beställaren innan utförande" eller nåt liknande, kan inte citera i skrivande stund. Råkade nog våran husbyggare glömma bort...

Misstänker att du har något slags kontrakt någonstans. Hittar du någon sån passage nånstans däri kan det vara bra och slänga fram i ett sånt här läge...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

lellemars

#23 » 13:54:42, 06-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer lite positivt om fibergrävning som omväxling! Den korta versionen! En dag såg jag några gubbar i full fart med att gräva fiber till lägenhetsområdet några hundra meter bort. Vi vill också ha sa jag, ringde ip-only, om ni organiserar och fixar in på tomterna själva så får ni det billigt! Ok, alla sju grannar sa kör! Vi fick en monstertrumma med 40-slang och en rulle tunnare in till husen och tre kopplingsskåp, slangen åkte till största delen ner tillsammans med nya slangar för vatten och avlopp som en duktig entreprenör petade ner ordentligt, det enda strulet där var att vi hade tillstånd för avlopp och fiber och sen tyckte några att dom ville ha kommunalt vatten åsså. Kommuntanten uttryckte det enkelt, om jag ser att ni lägger ner en vattenslang i diket utan tillstånd så kommer fan och tar er! Några veckors extra väntan på tillstånd för vattenslang så kom allt igång och tillslut fixade jag och sonen uppsättning av skåpen och grävningen/dragningen (ibland fanns det rör) till oss och några andra (vi har ju en liten 2,5tons neuson) å när alla slangar var klara kom dom och blåste i fiber och satte upp burkarna inne så simsalbim funkade allt, å sist fick alla en räkning på ca 7000kr plus att vi själva fick lite extra av grannarna för dragningen. Å nu har vi haft fiber i 3,5år, å så levde vi lyckliga i alla våra år!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

9 personer gillar det här inlägget.
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06

gustav9797

#24 » 20:54:58, 14-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu tror jag att jag har hittat en lämplig tråd att fråga i.
Bilderna nedan :photograph: visar vår fiberbrunn som entrepenören grävt ner. Som synes är den full med vatten upp över kanten. Är det rimligt att det är så mycket vatten i en fiberbrunn? Fibern är inte blåst än därför är den inte täckt med fyll.
Vad jag kommer ihåg så grävdes bara ett hål i marken och brunnen slängdes i. Alltså inget dräneringsmaterial ö.h.t.
Kommer bli en ordentlig isklump...

Bild
Bild
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige

Scania bonden

#25 » 08:23:15, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kommer ju inte att funka med den brunnen. Bara på dom. Där skall ju vara kapilärbrytande material i botten och dränering iväg med vattnet.
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

QV_

#26 » 15:39:56, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla slangar som man lägger i backen kommer att bli vattenfyllda med tiden.
Att man lägger dräneringsmaterial i botten på en brun kan göra att den tömms. Det kan också bli så att den fylls.
Att en fiberbrun är vattenfylld är inte ovanligt.
Det försämrar arbetsmiljön och man måste ta fram en länspump.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

ph7

#27 » 23:46:19, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som är irriterande är att de inte pluggat slangarna :red_card:
Vatten, slam, grus mm är inte ovanligt, en och annan råtta med
Länspumpa brunn är för det mesta inga problem men ibland får man ta till spolbil
Blåsa rent slangarna brukar gå bra men det tar onödigt mycket tid
Får sen de oanvända slangarna stå med sketvatten i så kan det bli knepigt att blåsa om några år när skiten satt sig
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

Rubert

#28 » 23:11:34, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som har aktuell information om vem som får skriva på ett markavtal för fiberläggning i vägrenen på en samfälld enskild väg?
Det enda jag kunde hitta på nätet är information av okänt datum från LRF om att ägarna till marken som vägen ligger på kan skriva på ett markavtal alternativt att samfällighetsföreningen efter en lantmäteriförättning kan får rätt att teckna ett markavtal (låter dyrt).
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

busholle

#29 » 08:25:53, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I de fiberföreningar jag varit i kontakt med både som markägare, medlem, styrelseledamot och entreprenör så har de jobbat med avtal både för marken och vägen. Alltså avtal med både markägaren och vägägaren.

Samfälligheten har en gång i tiden fått rätt att på markägarnas mark anlägga en väg. Rätten är begränsad till det syftet och de har därför inte rätt att upplåta den marken i sin tur vidare till annat ändamål. Markägarna å sin sida har upplåtit marken till väg och får därför inte utan vidare upplåta marken en gång till för annat ändamål.

Detta bygger på att det är samfälld väg och att den inte ligger på samfälld mark, i det fallet har samfälligheten full dispositionsrätt till marken den äger. De vägarna brukar kännas igen på att de har en egen fastighetsbeteckning.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Kjällå

#30 » 12:32:12, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där jag bor så har vi en lite ovanligare lösning på fiberdragning.
Allt är draget som luftledning.
Fiberbolaget har avtalat med elnätsägare och telefon bolag att använda deras stolpar.
En del husägare har nedgrävt på tomten, men jag har fiber i luften ända fram till väggen.
Det är tio år sedan det installerades fibern har funkat bra.
Har hört om någon enstaka nerkörd ledning men inte några längre avbrott.
Ju mer jag lär mig desto mer fattar jag hur lite jag vet
Kjällå
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:44, 24-10-2013
Ort: Kumlinge
Åland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 590 1977. Vespa 150 1962


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se