Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Varför fuktigt i garaget?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#1 » 00:30:16, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett mindre garage/plåtat snedskjul utmed gaveln på en ladugård. Ingen gjuten platta, utan endast jordgolv änsålänge. Allt av metall i garaget, ink insidan av tak/väggar får såpass mycket kondens på sig att en dag som idag, då torkar det aldrig bort.
Är det någon här som kan svara på varför jag får så mycket fukt/kondens invändigt? Som det känns så kunde jag lika gärna ur rostsynpunkt, haft grejerna ståendes i blå hallen....för då hade det åtminstone torkat upp emellanåt.
Kom gärna också med tips, på hur jag blir av med fukten/vad som krävs för det.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



Foton

#2 » 05:42:58, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fukt från marken som kondenserar på de kallare ytorna samt att ventilationen inte hinner med vid svängningar i temperatur/klimat ute.
Testa täcka marken med plastfolie eller en billig presenning så blir det betydligt bättre men troligen inte helt bra.
Ska du slippa problemet helt får du isolera, helst utvändigt, eller invändigt med skumisolering med täta celler. Alternativt täta allt och installera avfuktare. (sorptionsavfuktare)
Den dagen du ska gjuta golvet så kosta på lite cellplast eller annat kapillärbrytande och gärna isolerande under plattan!

4 personer gillar det här inlägget.
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

torbjorn_forsman

#3 » 07:44:02, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om grundvattnet ligger nära markytan så kan det löna sig att dränera runt, det kan göra jordgolvet lite torrare.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Åsa-Nisse

#4 » 09:58:56, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anledningen till kondensfukt inne i en oisolerad hall är att temperaturen på metallen och luften inte stiger/sjunker lika. Luft har en förmåga att hålla fukt som ändrar sig med temperaturen. Ju varmare luft, desto mera fukt och vise versa. Det benämns som luftens daggpunktstemperatur. Om du går ut i din plåthall en morgon efter en kall natt och lufttemperaturen börjat stiga så fäller det ut kondens på de kalla ytorna i hallen. Om du däremot går dit en kväll då det varit regnigt och blött ute under dagen, och sedan klarnar upp och kallnar så ska du se att det håller sig torrt i hallen då luften blir kallare än metallen.
Finns bara ett sätt att komma ifrån problemet och det är att bygga igen och täta på sedvanligt sätt samt installera en uppvärmningsanordning så att rummet inne håller lite högre temperatur än omgivande luft. Behöver bara vara någon tiondels grad.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Volvot24

#5 » 10:26:09, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang principen för jordkällare, så som de byggdes förr.

Stenväggar (utan murning) och packad jord på golvet.
Sen en stor jordhög ovanpå, som isolation.

När det blev kondens inne i källaren vintertid, berodde det på
allt för mycket ventillation genom ventillationstrumman rakt upp genom taket. och kalluft drogs in genom de inte absolut heltäta dörrarna.

Dagens prefabricerade jordkällare av heltät plast eller betonenheter har oftast heltätt golv.

För att få till en väl fungerande jordkällare att förvara grönsaker och potatis i, behövs endera jordgolv eller en yta i golvet på ca 1 m2, som kan släppa in fukt.

Ska man bara förvara flaskor och syltburkar behövs ingen öppning.

Back to topic...
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#6 » 10:51:36, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Mitt problem...

- Bytte till motordriven garageport, i stället för den glesa vipporten. En av bilarna alltid parkerad inne på vintern.

Skulle spara på värmen.

Allt började rosta, om än litet.

Ventillation ut fanns sen tidigate i form av isolerad lufttrumma ut genom taket. Och avlopp för regn- och smältvatten.

Problemet försvann när jag fixade luftöppningar, med draglucka i porten.
.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#7 » 11:00:19, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det som garage, du tänkte användningen?

Är det bara som skydd mot nederbörd, typ snö, så hjälper det gott om du tar bort väggarbeklädnad och öppnar upp, typ som en carport.
Men troligtvis får du dropp från taket likväl. Där behövs en kondensspärr, duk, med avrinning i takfot.

En jag känner satte upp innertak av panel på verandan, under rent plåttak på takstolarna. Tog fem år, så var det bara att riva ned och göra rätt.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

kimmen

#8 » 17:14:30, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har samma problem med mitt garagetält, det droppar kondensvatten från stålrören på bilen hela tiden, blir lite bättre när jag har gavlarna borta

I ditt fall kanske det skulle räcka med att du lägger ett nytt utanpåliggande tak med isolering i mellan
Kanske inget bra förslag, andra får bedöma
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

kimmen

#9 » 17:26:59, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Anledningen till kondensfukt inne i en oisolerad hall är att temperaturen på metallen och luften inte stiger/sjunker lika. Luft har en förmåga att hålla fukt som ändrar sig med temperaturen. Ju varmare luft, desto mera fukt och vise versa. Det benämns som luftens daggpunktstemperatur. Om du går ut i din plåthall en morgon efter en kall natt och lufttemperaturen börjat stiga så fäller det ut kondens på de kalla ytorna i hallen. Om du däremot går dit en kväll då det varit regnigt och blött ute under dagen, och sedan klarnar upp och kallnar så ska du se att det håller sig torrt i hallen då luften blir kallare än metallen.
Finns bara ett sätt att komma ifrån problemet och det är att bygga igen och täta på sedvanligt sätt samt installera en uppvärmningsanordning så att rummet inne håller lite högre temperatur än omgivande luft. Behöver bara vara någon tiondels grad.


Det där tror jag helt på att det är så
Problemet är att man inte vill värma upp :coffee:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Åsa-Nisse

#10 » 17:55:57, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill man inte värma upp så är det bara att acceptera fukt i vissa lägen, och då främst när lufttemperaturen stiger efter en kall period. Öppnar man fullt då så materialet inomhus får mycket luft så går det snabbare att värma materialet till samma temp som luften och fukten avdunstar igen.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

kimmen

#11 » 18:31:15, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Vill man inte värma upp så är det bara att acceptera fukt i vissa lägen, och då främst när lufttemperaturen stiger efter en kall period. Öppnar man fullt då så materialet inomhus får mycket luft så går det snabbare att värma materialet till samma temp som luften och fukten avdunstar igen.


Skulle det inte gå att spruta på något tjockt matrial som isolerar lite, typ några mm
Förlåt TS för trådkapningen
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#12 » 19:27:36, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu när yttertakplåtarna har fall, så skulle en nyttig sak kunna vara att sätta upp ett undertak av masonit (oljehärdad eller åtminstone fernissad eller tjärad på översidan) omedelbart innanför. Se till att vatten som droppar ner på masoniten och rinner längs den, rinner av utanför ytterväggen. Och se till att utrymmet mellan plåt och masonit blir ventilerat utåt både nertill och upptill.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Åsa-Nisse

#13 » 19:31:24, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ju mer du isolerar stugan utan värme, desto långsammare växlar temperaturen inomhus. Bilar, maskiner och verktyg får då en långsammare temperaturstegring när lufttemperaturen stiger och därmed mera kondens på ytorna. Är det oisolerat så ska det också vara väl ventilerat med springor lite här och där, alternativt helt hermetiskt tillslutet med torr luft inne. ( eller lufttomt)
När vi kommer fram lite längre på vintern och tempen sjunker ytterligare så tappar luften sin förmåga att hålla kvar fukten. Man kan direkt göra kopplingen till vägar och frosthalka. Det gör inget om vägen blir -2 eller -3 om luften är - 10 ( såvida det inte blåser direkt från havet) för då fälls det inte ut någon fukt alls från luften även om relativa luftfuktigheten är 80-90%. Däremot om luften är +2 och vägen -2, då blir det livat och glatt för den luften innehåller mycket mera fukt och vägen är kall= halka som många har svårt att förstå då luften är +2.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Foton

#14 » 19:49:18, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag skrev i inlägg #2 så kan det funka bra med att spruta insidan av plåten med skumisolering med tät cell.... kolla tex Foamking!
Behöver nog vara några cm minst om det ska göra nytta.
Finns även antikondensmassa att spruta eller rolla på men det bygger på att det måste hinna torka ut tills det blir kondens nästa gång.
Funkar bra om det tex blir kondens på natten och sen sol på dagen. Hinner det inte torka ut riktigt på dagen så blir det till slut mättat.
Finns ju plåt med färdigt antikondensskydd att köpa. Det finns många olika sätt att lösa problemet frågan är bara vad det får kosta.
Har själv haft en oisolerad plåthall med riktigt stora problem med fukt och kondens.
Sprayburkar som blivit kvar rostade så det inte gick att läsa etiketten efter en vinter.
Hallen behövde snyggas till då färgen på utsidan flagnade i stora sjok och jag konstaterade snart att ny plåt inte kostade mycket mer än färgen.
Samtidigt passade jag på att lägga 50 mm cellplast på utsidan och ny plåt på både väggar och tak och det blev en kolossal skillnad.
Nu regnar det inte inomhus så fort vädret slår om och man upplever inte den där ridhuskänslan så fort det blir lite ruggigt ute.
Någon uppvärmning har jag inte i normalfallet.

1 person gillar det här inlägget.
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#15 » 23:25:00, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack till er Alla för intressanta svar! Kapa på bara, jag är nöjd med infon, och det var väl lite det jag anade.....inte konstigt att grejerna rostar! Berg går upp mitt på gårdsplan, och snedskjulet är en 6-7 meter ifrån synligt berg....+ att det är i söderläge....solen kan stå på under hela dagen, och när det blåser så, blåser det gärna från väster så det regnar rakt emot skjutporten = måste vara sämsta möjliga placering. Någon gjutning av golv kommer ej att ske, har dock funderat på att schakta ut lite mer och lägga duk + 0-40 ovanpå.
om man ska öppna upp lite för att vädra, vilket väderstreck är mest lämpligt?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se