Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Vattenpump 1 eller 3 fas?

31 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

valberga

#16 » 19:09:42, 29-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Norge kör ju med två fas Alltså 3 fas 230v. Centralerna måste ju ha dubbla säkringar till varje grupp.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2



Turbodiesel

#17 » 19:17:47, 29-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast där har du väl ingen användning av fasförskjutningen eftersom de ej har belastningsbar nolla. Så det blir arrangemang med kondensator lika f%n på "enfasprylar".
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Janson1

#18 » 20:23:16, 29-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu får nog TS komma med lite kompletterande svar innan vi gissar ihjäl oss...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Ivar Risslén

#19 » 20:36:09, 29-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att veta säkert vad han behöver så måste vi få rätt på hur mycket vatten han vill pumpa. Jag tror att han behöver en 3-fasare för att kunna pumpa nog mycket.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Åsa-Nisse

#20 » 20:38:39, 29-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har svårt att tro det finns så stora enfas pumpar som klarar det flödet och trycket.
Mitt val hade varit en 3-fas pump som är dimensionerad till mins 2 ggr maxförbrukningen. Den kan må bra av att få vila lite då och då.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

torbjorn_forsman

#21 » 21:31:39, 29-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:Norge kör ju med två fas Alltså 3 fas 230v. Centralerna måste ju ha dubbla säkringar till varje grupp.


Nej, det är ett helt vanligt trefasnät med 120° mellan faserna även i Norge. Det är bara kopplingen på lågspänningssidan, sista biten från distributionstransformator till abonnent, som avviker från nutida svensk standard. Fram till för ca 20 år sedan var 3 x 230 V utan nolla (s k IT-system) vanligt även i Sverige, bl a i alla fastigheter längs järnvägar som fick el levererad från Banverkets, tidigare SJ hjälpkraft. Någon gammal villaförort utanför Stockholm hade också 3 x 230 V länge.
Det svenska systemet med 400/230 V och framdragen nolla kallas TN-system, och finns i varianterna TN-C och TN-S. IT-system används numera bara i speciella fall i Sverige, t ex inom sjukhus och vissa industrier. Förekommer också inom äldre vindkraftparker där verken inte är anslutna direkt till högspänning.

Ett tvåfasnät har alltså nolla och två faser, med 90° skillnad mellan faserna. Eftersom strömmen alltid blir högre i nollan än i faserna, så är nolledaren som regel grövre än fasledarna. Tvåfasnätet går överhuvudtaget inte att använda utan nolla, om man inte gör s k balanserad tvåfas med totalt fyra fasledare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mikkel

#22 » 22:12:22, 29-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att ha en dränkpump i källans botten är nog den bästa lösningen på sikt. :thumme:

Men vill ändå ta upp frågan om felsökningen på varför den befintliga dragningen havererat:
Om jag förstår TS rätt så har pumpen som suttit på halva vägen 200 m brunnit/skurit.
Pumpen sitter väl också på ca halva sughöjden eftersom man bara kan suga max 8-9 m, och totalt var det 15 m.
Pumpen har väl skurit för att sugledningen mellan pump och källa blivit tom på vatten vilket beror på att backventilen i källan inte tätat. Min erfarenhet är att den kombinerade backventilen och silen som man ofta sätter i botten på källan inte klarar backstötar om sughöjden är över 4-5 meter. Själva backventilen "locket" eller käglan sitter i ett fäste som numer är ett kors av plast och det korset tål inte bakstötarna som uppkommer när pumpen stannar. Har sett många spruckna plastkors (gäller främst R40, dvs 1½-tums). Gamla backventiler hade kors i mässing eller gummikula men de tillverkas inte längre (vad jag vet). Enda sättet att fixa det på är att använda silen och ta ut innanmätet (kors, lock o fjäder) och skruva på en separat backventil av typen med en kula som backventil, finns moderna av plast (halvkula) som håller och klarar backstötarna.

Det var mina fem öre :thummar:

Tillägg: Vill minnas att JULA tog bort backventil R40 1½-tums ur sortimentet, där var det plastkors. Nu finns bara den lilla ventilen kvar. Den klarar nog backstötarna lite bättre, men stryper ju flödet om man vill ha större dimension. Denna verkar dock vara helt i mässing förutom locket/käglan. https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PR ... 950827.pdf
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

kullagard (trådstartaren)

#23 » 00:24:22, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Nu får nog TS komma med lite kompletterande svar innan vi gissar ihjäl oss...
Haha jo det är sant. Kanske dags. Tack alla för bra input. Jag har idag letat runt efter 3 fas pump på inrådan av er. Brukar handla sånt på Rinkaby rör. Där fanns bara en sån pump, men kom vidare till generalagent och hittade större lämplig pump, dock ej beställd ännu. Har ej hittat speciellt många max 2-3. Rinkaby, duab och ahlsell..
Ganska nyköpt fastighet. Anläggningen bestod förut av en Ågepump halvvägs till brunnen. Ständiga problem med att den tappade vattnet,beställde rörmokaren en centrifugalpump, som han aldrig fick tid att montera. Monterades av annan person och glömde att ställa ned motorskydd et. Motorn brann vid ett strömavbrott på en fas.
Nu bygger vi ett nytt djurstall 200 m bortom brunnen från bostaden sett. Tänkte sätta T rör efter pumpen vid brunnen och dra en slang till stallet direkt.
Någon som har fler förslag på pumpsäljare?


Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk
kullagard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:11, 31-03-2015

Ivar Risslén

#24 » 01:04:11, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du hört med de lokala krökisarna vad de har att erbjuda ?
För 4-5 år sedan så köpte jag en 3-fas pump av den lokala vvs firman och de hade konkurrenskraftigt pris jämfört med Rinkaby rör.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Osaka

#25 » 02:57:15, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte bara sätta dit en 3-fas jetpump för ca 3000kr där den gamla stod?
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Kjällå

#26 » 06:48:39, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kullagard skrev:
Janson1 skrev:Nu får nog TS komma med lite kompletterande svar innan vi gissar ihjäl oss...
Haha jo det är sant. Kanske dags. Tack alla för bra input. Jag har idag letat runt efter 3 fas pump på inrådan av er. Brukar handla sånt på Rinkaby rör. Där fanns bara en sån pump, men kom vidare till generalagent och hittade större lämplig pump, dock ej beställd ännu. Har ej hittat speciellt många max 2-3. Rinkaby, duab och ahlsell..
Ganska nyköpt fastighet. Anläggningen bestod förut av en Ågepump halvvägs till brunnen. Ständiga problem med att den tappade vattnet,beställde rörmokaren en centrifugalpump, som han aldrig fick tid att montera. Monterades av annan person och glömde att ställa ned motorskydd et. Motorn brann vid ett strömavbrott på en fas.
Nu bygger vi ett nytt djurstall 200 m bortom brunnen från bostaden sett. Tänkte sätta T rör efter pumpen vid brunnen och dra en slang till stallet direkt.
Någon som har fler förslag på pumpsäljare?


Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk


De Be pumpar http://www.debeflowgroup.com/sv/vattenbrunn/pumpar/ har ett brett sortiment
Ju mer jag lär mig desto mer fattar jag hur lite jag vet
Kjällå
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:44, 24-10-2013
Ort: Kumlinge
Åland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 590 1977. Vespa 150 1962

Åsa-Nisse

#27 » 10:35:26, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det tycks behövas lite faktakoll nu. Jag tycker det är lite gott och blandat här.
Brunnen är tydligen grävd med 3m djup och befinner sig 400 m från förbrukningsstället. Uppgift om nivåskillnad från brunn saknas, men 15m sughöjd(??) för att få rätt tryck.
Flödet är tydligen väldigt kraftigt då en 4 tum slang går full konstant, men frågan är hur stor förbrukningen är.
3m djup brunn är inget problem att suga ur då de flesta pumpar suger ca 7 m, men det tar kraft. 400m ledning ger tryckfall även om den ligger plant. Enligt Rinkaby´s tabell så tar en 63/51mm PEM slang 1,8 bar per 100m vid 100 liter/min, men endast 0,5 bar vid 50 l/min. ( 400m x 50lit/min= 2 bar tryckfall) Normalt förbrukningstryck brukar vara ca 2,5-3,5 bar vid tappstället så du behöver en pump som kan ge minst 5,5 bar + ev tryckhöjning för nivåskillnad från brunnen.
Vad gäller kabel på denna längden så har du även där ett spänningsfall att beakta, för att inte motorn ska brinna och motorskydd ska fungera på rätt sätt, så trefas är det enda rätta även på grund av detta.
Kanske ska övervägas att ha två (tre)pumpar i systemet. En som pumpar fram från brunnen till en tryckstegringspump vid fastigheten, och en vid nya djurstallet.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

kullagard (trådstartaren)

#28 » 12:01:25, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Det tycks behövas lite faktakoll nu. Jag tycker det är lite gott och blandat här.
Brunnen är tydligen grävd med 3m djup och befinner sig 400 m från förbrukningsstället. Uppgift om nivåskillnad från brunn saknas, men 15m sughöjd(??) för att få rätt tryck.
Flödet är tydligen väldigt kraftigt då en 4 tum slang går full konstant, men frågan är hur stor förbrukningen är.
3m djup brunn är inget problem att suga ur då de flesta pumpar suger ca 7 m, men det tar kraft. 400m ledning ger tryckfall även om den ligger plant. Enligt Rinkaby´s tabell så tar en 63/51mm PEM slang 1,8 bar per 100m vid 100 liter/min, men endast 0,5 bar vid 50 l/min. ( 400m x 50lit/min= 2 bar tryckfall) Normalt förbrukningstryck brukar vara ca 2,5-3,5 bar vid tappstället så du behöver en pump som kan ge minst 5,5 bar + ev tryckhöjning för nivåskillnad från brunnen.
Vad gäller kabel på denna längden så har du även där ett spänningsfall att beakta, för att inte motorn ska brinna och motorskydd ska fungera på rätt sätt, så trefas är det enda rätta även på grund av detta.
Kanske ska övervägas att ha två (tre)pumpar i systemet. En som pumpar fram från brunnen till en tryckstegringspump vid fastigheten, och en vid nya djurstallet.
Nej inte så bekymmersamt. Från vattenytan ca 5 m lyfthöjd max +vad som krävs för att få upp rätt tryck. Djurantalet inget större bekymmer. Alla dricker inte samtidigt. Vattenmängd inget problem.

Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk
kullagard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:11, 31-03-2015

BM425

#29 » 12:42:20, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du ha vatten till 200 djur så är det som bestämmer mycket, går pumpen sönder så är det kritiskt läge för djuren på en timme. Tycker nog det är läge att be en försäljare som kan pumpar att beräkna storlek med tanke på antal starter, livslängd och volym.
Det bästa är nog en pump för villor o en för djurstallet, då finns det en backup om något händer med den ena pumpen.

Kopierat härifrån https://www.gardochdjurhalsan.se/sv/not ... otkreatur/
Kor dricker 50-100 liter vatten per dag, medan ungdjur dricker 20-50 liter vatten per dag.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

kullagard (trådstartaren)

#30 » 12:53:27, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som svar på de flesta inlägg. Antal djur rinkaby osv. Har djur på en annan fastighet där den större produktionen finns 100 mjölkkor och drygt 100 djur till. 3 hushåll och ett antal sommarhus som driva av bef borrhål. Alltså den betydligt större vattenförbrukningen. Borrhålspumpen gick hem 2017. Ingen kunde fixa tillräckligt stor pump på stört. Kunde få en mindre grundfos för ca 11500 +moms. Satte mej i bilen och hämta rätt pump på rinkaby för ca 8000 kr i jkpg.inkommande slang på denna anläggning 40 mm.
Nya stallet ungdjur/diko, inte alls samma vattenförbrukning.


Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
kullagard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:11, 31-03-2015


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Manne Johansson, Tommy.N och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se