Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Byte av avloppssysem

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Offside (trådstartaren)

#1 » 23:26:10, 01-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommunen var hit och inspekterade avloppen. Alla mina avlopp dömdes ut. Väggarna i trekammarbrunnarna var av trä och godkändes inte. Infiltrationerna var inte heller godkända. Så det är att byta både trekammarbrunn och infiltration. Det är över en kilometer ner till Storsjön och det ligger skog emellan. Jag har svårt att förstå mina gamla system kan förorena vattnet i Storsjön. Men det var bara att bita i det sura äpplet och sätta igång.
Att leja bort allt till en godkänd entreprenör kostar 80-100 tusen per system. Men jag skulle då få 1900 i rabatt på tillståndsavgiften!!!
Jag har ju tre system. Huset, ladugården (måste ha toalett och dusch för anställda) och en fastighet jag hyr ut.
Jag beställde 3 Tranåsbrunnen (betong). De var kompletta med fördelningsbrunn och de flesta slangar och dukar. Gick på 56 tusen.
Bil med flak med sand och singel, 5 tusen. Fick köpa till lite markrör och krokar.
Sedan var det till att gräva.Jag fick göra markbädd, för det var grunt på berget, ca 1,3 m. Jag hittade dräneringen som skulle leda ut vattnet efter filtreringen. La 30 cm singel på den slangen och en avluftning i början. På med en duk och sedan 80 cm med sand. Duk igen och Ett singellager runt spridningsrören. Det blev 2 spridningsrör på 15m med avluftning i slutet.. Nu var jag ovanför markytan. La en bit siloplast över singellagret. Ställde nya trekammarbrunnen nere vid markbädden. Gamla hade legat uppe vid stugan. Jag körde dit jord från ett dike som rensats. Fyllde på nästan en meter med jord. Tog en massa kort för Miljö & Byggnadsnämnden ville ha bilder då jag inte var certifierad.
Det tog en och en halv vecka. Killen jag har som hjälper mig om somrarna ville fara hem en månad tidigare i år, men vi hann göra det. Min planering i huvudet stämde faktiskt. Nu har jag två till nästa sommar att se fram emot :svettas:
Lite bilder

Bild

Bild

Bild

Bild
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta

9 personer gillar det här inlägget.
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,



Ivar Risslén

#2 » 23:33:29, 01-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill säga att det är vansinne med det här att de jagar enskilda avlopp utan urskiljning var de är belägna. Jag förstår om de ligger nära ett vattendrag som riskerar att förorenas men när de ligger inne i skogen.
Sedan det här med rabatten på tillståndsavgiften förstår jag inte riktigt. Kan det vara tillåtet enligt kommunallagen att ha olika priser beroende på vem som gör jobbet. :klia:
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

jonnordvall

#3 » 23:48:18, 01-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste hålla med om det där. Mkt tjafs för lite ordning.
En rörmockare så för en del år sedan då vi handgrävde en ny infiltration, "man använder inte rör med hål i, det säger sig väl självt"

Men jag kan inte så mkt om ämnet, tycker bara det verkar så upphasat alla regler därom.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Offside (trådstartaren)

#4 » 00:13:40, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Forskarna är ju överens om att det är inte de enskilda avloppen som förorenar våra vattendrag. Det är de kommunala systemen som är orsaken. Det är vi enskilda som får dra lasset.
Tänk på pensionärer som har liten pension och får ett sånt ultimatum. De måste ju sälja hemmet.
I Finland behöver inte pensionärer byta avlopp, utan det får den som så småningom köper fastigheten.
Men i Sverige ska vi vara bäst i klassen.
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta

4 personer gillar det här inlägget.
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

Ivar Risslén

#5 » 01:11:56, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska jag byta avloppet så går det på mycket mer än vad taxeringsvärdet är på huset. Som det är nu så ger det närig åt några tallar genom dras rötter.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Burträskarn

#6 » 01:33:42, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick ett hotelsebrev från kommunen ifjol, mitt brunn var ju inte godkänt och måste bytas! I mitt fall var trekammarinsatsen av trä, och det dög inte, och så var volymen för liten - det måste vara minst två kubik. Nu är det ju så att jag är ganska språkkunnig. Ett av de språk som jag har lite kläm på är juridiska... Kommunens brev lät nog så myndigt, men det fanns inte en enda hänvisning till något lagrum, regelverk eller beslut, alltså hade jag blivit informerad om vad en kommunal tjänsteman tyckte! Åsikter kan vara intressanta, men de är sällan nåt som får mig att börja lägga ut stora pengar...
I vilket fall slog jag en signal till kommunen för att höra vad de egentligen ville. Jag började att fråga vad det var för fel på träinsatsen, och fick veta att enligt naturvårdsverkets råd och anvisningar skulle inte trä godkännas. Nähä, men var insatsen skadad, frågade jag lite dumt. Nä, det visste de ju inte. Men, invände jag, råd och anvisningar är väl just det. Inte en tvingande regel...?
Men vad har jag för volym på brunnet, det var ju för litet. Nä, de visste han inte heller. Nå, men vad är det för gränsvärden som överskridits? NÅT fel måste det väl vara? Nä, inte kunde kommunen vara ute och ta prover på vartenda brunn...
Jag förklarade att det här brunnet blir åtgärdat då jag har råd, inte en dag därföre! Behöver jag tala om att tjänstemannen ifråga inte lät överdrivet glad....
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Ivar Risslén

#7 » 01:44:13, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bra att veta skillnaden på bör, ska och skall samt var de används. Det är många som inte har en aning om skillnaden och tolkar bör som om det vore samma som skall.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Burträskarn

#8 » 01:50:45, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis! Men jag kan inte bestämma mig för vad som gör mig mest beklämd: att alla mina grannar har bytt brunnar (troligtvis i onödan), eller att kommunen ännu en gång agerar aktivt för att hjälpa på urbaniseringen - medvetet eller omedvetet...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Skru'are

#9 » 02:16:32, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Det är bra att veta skillnaden på bör, ska och skall samt var de används. Det är många som inte har en aning om skillnaden och tolkar bör som om det vore samma som skall.

Nu blir jag nyfiken.
Vad är skillnaden på ska och skall?
Bör och skall bör ha en skillnad, men ibland bara semantiskt - IRL är då bör lika med skall; eller ska.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se