Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Kommer inte upp på vägen längre.

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

v702 (trådstartaren)

#1 » 10:33:20, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vägföreningen har vid diverse förbättringar under årens lopp höjt vägen så att jag fått svårigheter att ta mig upp. Jag brukade köra här med husvagn, båtvagnar (8 meters båtar) och traktor m släp. För att få bättre uppfart fyllde jag själv på med 0-80 och 0-20 för några år sedan, blev skapligt men vintertid var det ofta besvärligt. Räddningen många ggr var bredden på ”korsningen” som gjorde att jag kunde gena ordentligt.
Vid senaste åtgärden drogs dikena upp så maxbredd blev 3,5 m och det kördes på bärlager och väggrus. Resultat, ca 3 dm högre väg och mycket mindre och smalare att röra sig på samt att den sista knixen blev nästintill oövervinnlig. Mycket slira och omtag blir det. I vänstersvängen är det ca 6 dm djup om jag hamnar lite snett, förödande för t ex husvagnen. Farmavagnen har jag inte provat med än.
Styrelsen påstår att det är jag som ska fylla upp själv på min mark för att kunna köra där.

Jag tycker det känns helt fel och att arbetet skulle ha gjorts annorlunda.
Vill helst inte fylla mer heller då grönsaker och bärlandet då kan behöva dräneras.
När jag klagade blev åtgärden att köra med en huddig och lite grus i frontskopan två vändor (efter att jag protesterat) total resväg m gruset ca sex mil. På det viset försämrades min uppfart än mer då den blev högre oxh smalare. Inga marginaler alls nu.

Men som sagt, vem tycker ni ska ordna så att jag kommer upp på den väg jag betalar för?
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor



Åsa-Nisse

#2 » 10:44:31, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I och med att väghållaren utför en åtgärd så är det också dennes skyldighet att se till anslutningar, trummor mm så att det fungerar som avsett och att befintliga verksamheter kan fortsätta som tidigare. ( lite paragraftext)
Nu är det ju svårt att uttala sig om ditt specifika fall när man inte sett det för och efter men principen är klar.
Sen är ju frågan om vägområdet är så stort att det går att utföra åtgärderna utan att lösa in mera mark. Lyfter man vägen 3 dm så ska det med automatik innebära att dikesbotten flyttas ut 9 dm med en släntlutning på 1:3 om man inte väljer att smala in vägen 1,8 m. ( 9 dm varje sida)

3 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

v702 (trådstartaren)

#3 » 18:53:21, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:I och med att väghållaren utför en åtgärd så är det också dennes skyldighet att se till anslutningar, trummor mm så att det fungerar som avsett och att befintliga verksamheter kan fortsätta som tidigare. ( lite paragraftext)
Nu är det ju svårt att uttala sig om ditt specifika fall när man inte sett det för och efter men principen är klar.
Sen är ju frågan om vägområdet är så stort att det går att utföra åtgärderna utan att lösa in mera mark. Lyfter man vägen 3 dm så ska det med automatik innebära att dikesbotten flyttas ut 9 dm med en släntlutning på 1:3 om man inte väljer att smala in vägen 1,8 m. ( 9 dm varje sida)


Tack för bra info. Kommer lägga in lite bilder imorrn men det är ju inte lätt att se nivåskillnader o dyl på en platt yta men kan väl ge nån ledtråd.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

1 person gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Martin.Eriksson

#4 » 20:25:55, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart i hälsingland är vi?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

LeifAndersson

#5 » 21:33:59, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är rätt vanligt att vägföreningen bekostar och underhåller en infart till varje fastighet/skogsskifte, anser sig fastighetsägaren behöva fler så får han bekosta och underhålla dem själv. Det ses ofta som ett rättvisekrav när kostnaderna ska fördelas mellan andelsägarna. Så är det frågan om en "extra" anslutning till vägsamfälligheten så ta reda på vad som gäller i ditt fall innan du agerar vidare. När vi dikeshyvlar vägsamfälligheter brukar det ibland markeras vilken infart/vägtrumma som samfälligheten ska underhålla, övriga ska vi bara lämna så får markägaren fixa till närmast trumman. Lika kan det vara när vi sandar upp en väg, endast vissa infarter ska samfälligheten hålla i skick, övriga får markägaren fixa själv sedan något gjorts åt samfälligheten. Men är det frågan om din gårdsinfart så ska samfälligheten alltid se till så den är farbar med samma standard som själva vägen, ofta enligt VGU.(Regler för vägars och gators utformning.)
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

v702 (trådstartaren)

#6 » 16:30:03, 13-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta löste sig rätt så bra, inte så bra som man kunnat önska men tillräckligt för nu. Det kommer visa sig i vinter hur pass det fungerar. Jag har i a f fått uppfyllt så jag kan komma upp m lite längre släp utan att de rullar ned på åkern. Tack för tipsen, de hjälpte fram förhandlingen.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

3 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se