Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Larm till verkstan

35 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

QV_

#31 » 17:54:41, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ville ha trådat, inte trådlöst.
Har inte behov av att koppla kameror i larmet, har de "löst"
vill ha kortläsare att "blippa"
Behöver inte bli kopplad mot andra larmcentraler i andra byggnader.

Då vart det ett Siemens 4000 (kan kolla exakt modell på lådan)
Magnetkontakter på dörrar och fönster
rörelsedekare inne och ute
Siren inne som start. Kommer bli en ute också.

Ett problem med Siemens larm är att det är "strömsvagt". Max 750mA ut från centralen.
Detta gör att man behöver extra spänningskälla om man skall driva flera sirener
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



QV_

#32 » 22:53:12, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Det är denna jag har installerat
Bild
Installation pågår. Dragit 10 par för att kunna koppla in extra utan att behöva dra nya kablar.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#33 » 16:15:21, 06-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avslutning av tråder eller då i mitt fall en avrappotering.

SPC4320 i paket med
blyack
centralapparat
manöverpanel
larmsändare
siren
kostar 9700 +moms - rabatt ifall man har någon.

tillkommer gör då
IR
Magnetkontakter till vanliga dörrar och fönster
Magnetkontakter till portar
Programering
SIMkort

IR inomhus kostar 1000-1500 och utomhus det dubbla
magnetkontakter kostar mellan 100-500 per st

Inga falsklarm ännu...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

cab16v

#34 » 03:06:14, 07-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte ett powertech 832, (tror jag dåligt minne) till gamla fastigheten på inrådan av en kompis som hade larmfirma då.
Allt var kopplat med kabel inget trådlöst då det ej rekomenderades då!
Iallafall så var högsta standarden trippelkopplat och godkänt för bank, vet att jag drog kabel och satte motstånd, magnetgivare
PÅ glasrutorna (fasta)(limmades) magnetgivaren även glaset siliconades fast i träkarm samt träkarm skruvades med envägskruv.
Till larmet var backupbatteri, siren samt blixtljus monterat, larmlådan var larmad med givare även den.
Det var försäkringsbolaget som från början uttryckt sig dåligt och inte haft rätt spec..
Vid besiktning av försäkringsbolaget så kontrollerade han larmet och undrade varför det var kopplat för sådan säkerhet, kompisen var med och förklarade
hur larmet var uppbyggt och installerat och efteråt stod vi å garvade rätt gött, då han var så säker att vi hade fel.

Jag rekomenderar som många redan skrivit röklarm, det fyller en lokal på några sekunder och det blir otroligt svårt att hitta ut igen.
OT: fick av min gamle mek-lärare tipset att ta ut glödlampan och rulla fram horan lämpligt, detta hade han gjort och på morgonen efter så var golvet blodigt.

2 personer gillar det här inlägget.
cab16v
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 04:34:21, 18-08-2015
Ort: Vårgårda.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474 c

nimrod_pro

#35 » 16:08:41, 07-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håll utkik på Tradera efter ett system från teletec/DSC. Helt klart prisvärda och möjliga att bygga på med fler adresser etc. Har ett i verkstadslokalen, fungerat stabilt i flera år. Går att ha uppringning via fast tråd och ha en alternativ förbindelse ut via GSM modul. Klarar av balanserade ingångar så det går läsa adressernas status: sabotage, öppen, stängd. Angående deckare.
Rörelsedeckare: använd en sk kombideckare med både ir och microvågsdetektering. Väldigt säkra mot falsklarm om man jämför med billigare IR.
Glaskross, finns det man limmar på rutor, har man många rutor t.ex. en hel vägg med många fönster kan man snegla på en akustisk glaskrosssensor för att spara en del pengar.
Bästa man kan göra är att sätta en vibbdeckare på utsatta där man förväntar att buset kommer slå till, man kan då få larm innan ens buset har kommit in i lokalen.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ÅkermanH7MB och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se