Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Larm till verkstan

35 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Edholm09 (trådstartaren)

#1 » 21:27:50, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om denna tråden hamnar rätt men någon med koll kanske vill flytta den annars.

Medans verktygssamlingen växer och fler och fler maskiner ökar på värdet så har jag fått en stor nojja av att få inbrott i garaget. Värdet på maskinerna är inte skyhögt men fullt tillräckligt för att vara kännbart för mig, maskinerna är dessutom väl använda och betingar säkert inget högre värde i försäkringsbolagets ögon. Men de har kostat mig en 15-20år samlande så de betyder väldigt mycket för mig.

Jag känner att jag skulle sova bättre om nätterna med en larmad verkstad, men där börjar också ett problem vissa är ganska dyra. En firma ville ha 16000:- plus en månadskostnad på nästan 500:- säkert bra men en summa jag inte är bekväm med.

Det jag vill ha är
Jag vill slippa månadskostnad.
Ha ett bra och pålitligt larm som gärna ska vara enkelt att larma av, vi är några stycken som går i lokalen och att lära barn och pensionärer att larma av varje gång kan bli kämpigt.
Kunna sköta brandvarnare då det är nästa nojja, verkstan är byggd av halva ladugården och i den kvarvarande delen går det köttdjur. Jag svetsar en del och tycker brandlarm är en självklarhet men med 5M takhöjd så slipper jag gärna trycka in återställningsknappen.

Jag har tittat en del på homealarm, och blev av dem rekommenderad homealarm smart för strax över 4000:-

Men jag skulle vilja veta om det är fler som har verkstan larmad? Vad har ni och varför valde ni så?
Är det någon som använder homealarm och tycker de är bra/dålig?

Jag har försökt att sätta mig in i larm branschen men det finns helt enkelt för mycket och för många prisklasser.

Hoppas någon orkar läsa och att det inte är för luddigt skrivet.

Mvh/Edholm
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



QV_

#2 » 22:35:49, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Monterade ett larm till en kompis.
Kostade runt 12-15 klart (kommer inte ihåg)
Jag rekomenderar trådat till deckare, fönster och dörrar.
Om man vill ha utan abonnemang så får man ställa in larmsändaren så den sänder SMS till valda personer.

Det är en fördel om man har skalskydd samt rörelsdeckare invändigt.

Skallskydd indikerar alltså om något öppnas på ytterväggen och rörelsedeckaren indikerar om något rör sig invändigt.
Får man indikering på både skal och deckare så är det mycket troligt att man har "besökare" och kan då ringa efter blåklädda bilar.
Vill man ha få falsklarm så köper man inget billigt. Man pratar med en larmfirma vilka deckare och givare de rekomenderar.
Deckare "slits" förövrigt, så de varar inte för evigt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

63an

#3 » 22:39:00, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En dobberman är potent till uppgiften! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Stridis2

#4 » 22:53:22, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade inbrott i verkstaden för några veckor sedan. Inte kul, men jag kom billigt undan. De fick inte med speciellt mycket eller (för mig) värdefulla saker. Men det blir ändå femsiffriga belopp... :sad:
Jag byggde larm i två fabriks- / verkstadslokaler för ganska många år sedan. Lärde mig snabbt att brandlarmet måste kopplas av samtidigt som man larmar av, annars var det inget kul att svetsa i lokalen. :mrgreen:
Jag hade problem med rörelsedeckarna. Misstänker att de inte trivdes när temperaturen varierade mellan -20 och +30. Idag hade jag börjat med att bygga ett rent skalskydd, kontakter på alla dörrar och fönster.
Angående att larma av och på. Tror du att det är stor risk för stölder på dagtid när ni är hemma? Man kan kanske manövrera larmet från huset, antingen via husets larm eller via separat manöverenhet. Larma av på morgonen och larma på på kvällen. :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Edholm09 (trådstartaren)

#5 » 23:18:19, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bott här i 30 år, mina föräldrar ungefär lika länge innan det, och vad jag vet så har det aldrig varit problem med inbrott, men det känns som att det också kan hända när som helst.

Dobberman är helt klart en lösning men kräver mer jobb än jag är intresserad av, har redan för mycket som stjäl av min viktiga verkstadstid.

Vem säljer trådade deckare?, du hjälpte en kompis montera ett larm, vilken modell va det varför valdes den?
Även om man försöker prata med larmfirma så vill de gärna montera trådlösa enheter, sen har jag nästan alltid blivit besviken när jag fått hjälp av elektriker, rörmokare eller andra hantverkare som ska vara professionella.
Säger inte att alla är dåliga men många vill ta snabba lösningar och bra betalt.

Larma av inifrån huset skulle funka för mig, men jag tror man snabbt skulle bli less på att föräldrar och grannar är här och kutar.
4 siffrig kod eller bricka är väl det jag kan anse som hyfsat smidigt. Hellre bricka än kod men kan va ok med kod också.
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Edholm09 (trådstartaren)

#6 » 23:30:24, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huset är olarmat och kommer nog så förbli,
Har inte direkt något av värde om man inte värdesätter 2st 6-8år gamla tv apparater och leksaker,

Har dessutom ett äldre hus med många ingångar och fönster som blir svårt att larma på ett vettigt sätt.

I verkstan är värdena mer organiserade i skåp och upphängda på vägg för god överblick. Egentligen va det kanske säkrare när alla verktyg låg i hög och allt såg ut som en lokal full med skräp. Det är också enklare att motivera pengen att ersätta saker i huset gentemot att börja slanta upp för att fylla verkstan igen.

Brandlarmet vill jag larma av när jag går in i lokalen eller när man larmar av det riktiga larmet.

Ni får gärna komma med förslag på märken, eller om ni har byggt något själv som ni har varit nöjda med.
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#7 » 23:38:48, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var något Siemens larm
"problemet" med dessa larm är den slutliga programeringen av larmet.
Den kommer man liksom inte ifrån.
Jag köpte prylarna, monterade upp allt så kom de och slutprogrammerade allt.
Att jag valde ett Siemens berodde på att en av mina polare som driver en larmfirma sedan många år tillbaka sa att dessa är driftsäkra.
Så jag har inte valt något, utan "hämtat" de som han har praktiskt valt ut under många år av larminstallationer.

Att jag gjorde installationen var ju ett "arbetsbyte" samt att det skulle bli gjort...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Simnil

#8 » 09:41:48, 22-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har grubblat på något av denna typ i/till garaget.

https://www.prylstaden.se/overvakningsk ... -lastbilen

Att kunna koppla till brandlarm, att den övervakar temperatur och även hör av sig om/då det blir strömavbrott etc är också bra då jordvärmepumpen som värmer både hus och garage står i garaget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Edholm09 (trådstartaren)

#9 » 10:34:12, 22-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prislappen såg ju helt klart överkomlig.

jag tittade lite på siemens grejor och det ser ju helt klart proffsigt ut. hade jag en vän som jobbade med larm så hade jag nog också valt den lösningen.

är det någon utav er som testat spårningsenheter? Dewalt och Milwaukee vet jag har för verktyg, men finns det fler/proffsigare grejor? eller är de de bästa som finns?
tänkte de kunde va smidigt att sätta som komplement på de dyrare sakerna som finns i lokalen?

Mvh/Anders
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

valberga

#10 » 17:52:00, 22-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderade i samma banor som trådstartaren. Ville inte ha något abonnemang, eller att någon larmcentral blev uppringd. Villkoret var också att det MÅSTE vara trådburet till samtliga sensorer. Att det skulle vara en reläutgång, så att man kunde koppla blixtljus o siren. Och det viktigaste enkelt att installera o begripa sig på.

Efter mycket sök o funderande hittade jag firman Vikinglarm. Det är några år sedan nu o vikinglarm finns inte längre.
En larmenhet med inbyggt backuppbatteri, ett simkort att sätta i (måste vara Telia då larmet kräver 2g nät), en reläutgång och två slingor för detektorer. Larmet ringer upp det nummer man vill att det ringer upp, går även att ringa till larmet o fjärrstyra det, kolla status o en mängd saker, Via SMS alltså. Larmar vid o återkopplad spänning vid ev strömavbrott.
Till larmet köpte jag en trådlös av/på väggmonterad larmdosa.

Då jag är vanlig elektriker drog jag larmkabel o gjorde hela installationen själv, (man behöver inte vara elektriker för att installera detta).

Har nog haft larmet i drift ca 6-7 år o inget problem, man får bara kolla att det kontantkort jag har i, verkligen är i drift, o inte gått ut då det inte blir många samtal på ett år.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Ivar Risslén

#11 » 18:23:18, 22-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan detta vara något https://telldus.com/se/smarta-hem/

Det finns en tråd om det här systemet där de har kopplat upp det mot en egen dator. www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=75& ... it=telldus

Man behöver nog inte göra det så avancerat som de här grabbarna har gjort det. Det borde räcka med några rörelsedeckare och fjärrströmbrytare samt lämpliga tillbehör.

Från den butiken köpte jag övervakningskameror för drygt 10 år sedan. Supporten funkade bra men det finns nog billigare ställen om man letar på nätet. www.overvakningsbutiken.se
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Anders.B

#12 » 19:16:06, 22-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här larmet i olika varianter har mkt bra vitsord i olik forum,
https://se.spiap.com/products/intrusion ... dy2go.html

Sitter själv med samma funderingar som TS för övrigt och måste nog ta tag i det i närtid
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

QV_

#13 » 20:41:27, 22-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller GPS larm så har jag köpt något billigt skit.
Då 1000:- (bortkastat)

Fungerade utmärkt till SIMkortet tappade mottagning. Då gick den aldrig tillbaka till mottagning igen utan omstart.
Eftersom jag inte hade mottagning i garaget så kom det aldrig att fungera praktiskt.

Finns säkert bra GSM larm och är själv intresserad av dessa till sommarbilen men jag vet inget.
Vill ha ett driftsäkert utan finneser och abonnemang.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Edholm09 (trådstartaren)

#14 » 22:59:05, 22-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror jag ska beställa en gps puck och testa. Kosta 340:- har jag för mig så det är väl ett billigt första steg.

Smarta hem lösningar har jag kollat mycket på, men då jag inte har någon som helst koll på det och inte fattar än hur mycket jag läser så känns det spåret dött. Risken att jag lägger massa pengar och egentligen bara får en lokal som visas öppet på internet känna för stor.

Jag hittar verkligen inga system som säljer trådade grejor. Börjar snart acceptera trådlösa grejor,
Främsta anledningen till att jag vill ha trådat är egentligen för att det känns enkelt/bekvämt och pålitligt samt att jag inte uppskattar att behöva sätta upp ställning för att byta batterier.

Kravlistan har jag iallafall fått hyfsat klar.

Minst 4 gärna fler magnetkontakter
Kamera inne
Ir sensor
Larma av/på via telefon och tex koddosa el rfid tagg
Rökdeckarn av när larmet är av
Notis till telefon när larmet triggas
Möjlighet till tyst siren. Oxarna går nära lokalen och att få dom att skena känns inte optimalt.
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#15 » 23:37:10, 22-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edholm09 skrev:...Oxarna går nära lokalen och att få dom att skena känns inte optimalt.

Led in dem i verkstaden när de skenar. Kan bli en del skador på utrustningen, men du lär inte få fler besök av de tjuvarna i alla fall! :djaevul:

Trådade magnetkontakter brukar seriekopplas så du kan ha hur många som helst, i alla fall i de system jag byggt upp. Jag vet lokala larmfirman säljer trådade larm, så de finns fortfarande på marknaden. Var dock ganska dyra system. Har för mig det skulle gå på en 12' - 15' i hårdvara för ett ordentligt villasystem, ej medräknat installation.
Jag letade också på Ali Express för ett år sedan. De hade gott om prylar till bra pris, men jag hade inte tid att sätta in mig i vad jag ville ha så det blev inga köp då. :sad:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se